kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
بدون اعتنا به خط و نشان‌های غرب

پوتین: به حمایت‌های نظامی از سوریه ادامه می‌دهیم

مسکو بی‌اعتنا به تلاش‌ها و موضع‌گیری‌های آمریکا علیه حمایت‌های نظامی رو به رشد خود از بشار اسد تصریح کرد همچنان به کمک‌های نظامی‌اش به سوریه ادامه می‌دهد.

سرویس خارجی-

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه وابسته به مخالفان نظام دمشق اعلام کرده که «روسیه این بار عملیات ساخت یک باند در فرودگاه نظامی غرب سوریه را آغاز کرده است.»
همزمان سخنگوی پنتاگون نیز از استقرار ادوات نظامی سنگین روسیه در غرب سوریه و تلاش برای ایجاد پایگاهی جهت انجام عملیات هوایی در نزدیکی لاذقیه خبر داده است.
مقامات نظامی آمریکا معتقدند روسیه از پایگاه نظامی جنوب لاذقیه به‌عنوان پایگاه عملیات هوایی خط مقدم خود استفاده می‌کند.
برخی مسئولان آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که روسیه تعدادی تانک را در فرودگاه جنوب شهر لاذقیه مستقر کرده است و به نظر می‌رسد از این تانک‌ها برای حمایت از نظامیان روسی که در فرودگاه لاذقیه حضور دارند استفاده می‌کند.
پیشتر نیز آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که 200 تفنگدار روسی به شهر لاذقیه رفته‌اند تا مقدمات ایجاد یک پایگاه هوایی در این شهر را فراهم آورند. تمام این خبرها یعنی تحرکات روسیه در سوریه به طور بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است، تحرکاتی که از مواضع غربی نشان می‌دهد، آنها را به وحشت انداخته است.مسکو برای حمایت از ناوگان دریایی خود از پایگاهی در بندر طرطوس استفاده می‌کند و تاکید دارد که نظام سوریه را به سلاح و تجهیزات نظامی از جمله جنگنده و موشک‌های پیشرفته مجهز کند.
پوتین همین دیروز مجدداً تاکید کرد به کمک‌ها و حمایت‌های نظامی خود از سوریه ادامه می‌دهد چون اسد در حال جنگ با داعش است. پوتین گفت نگران تبدیل شدن سوریه به لیبی است. این اقدام روسیه در راستای کمک‌های تسلیحاتی فراوان کشورهای غربی به تروریست‌ها صورت می‌گیرد به ویژه آنکه تروریست‌های تکفیری که از بیش از 70 کشور جهان به سوریه گسیل شده‌اند تمام تلاش خود را برای سرنگونی نظام سوریه به کار بسته‌اند.با این حال مسکو در پاسخ به نگرانی واشنگتن که از حضور نظامی گسترده روسیه در سوریه ابراز نگرانی کرده بود اعلام کرد که «روسیه هیچگاه حمایت نظامی خود از نظام سوریه برای مبارزه با تروریسم را مخفی نکرده است.»مخالفان سوری و کشورهای غربی مسکو را متهم می‌کنند که با مسلح کردن ارتش سوریه در افزایش درگیری‌ها در این کشور شرکت می‌کند! مخالفان و کشورهایی که در کنار تکفیری‌ها قرار گرفته‌اند.
غرب شکست خورد
در عین حال دیروز رسانه‌های غربی اعتراف کردند که تلاش کاخ سفید برای توقف ارسال تجهیزات از روسیه به سوریه ناکام مانده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به استفاده روسیه از حریم‌ هوایی عراق برای ارسال تجهیزات و کمک‌های نظامی به سوریه نوشت:‌«تلاش‌های واشنگتن برای متوقف کردن ارسال تجهیزات و سلاح از سوی روسیه به سوریه ناکام مانده است.» برخی رسانه‌ها نیز با مقایسه شرایط حاکم بر اوکراین و سوریه نوشتند، روسیه هم در اوکراین و هم در سوریه به جنگ غرب رفته و به نظر نمی‌رسد قصد کوتاه آمدن هم داشته باشد.
تحولات میدانی
ارتش سوریه اما در عملیات خود در مناطق مختلف سوریه شماری دیگری از تروریست‌های تکفیری و مورد حمایت غرب را کشته یا زخمی کرد و خسارت‌های زیادی به آنها وارد آورد. براساس گزارش‌های منتشر شده نیروهای ارتش سوریه با یک فروند موشک هدایت شونده یک دستگاه خودروی عناصر مسلح را در محله «الحمیدیه» شهر درعا منهدم کردند و عناصر داخل آن را به هلاکت رساندند.
به گفته منابع سوری، تروریست‌هایی که در شهر زبدانی بودند نیز ضربات سنگینی از مقاومت و ارتش سوریه دریافت کردند.
همچنین عناصر تروریستی داعش در حمله به فرودگاه دیرالزور با پاتک شدید ارتش و عشایر این استان مواجه و با دادن تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند.