kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
مستنداتی از سیر حوادث و اظهارات و اعترافات متهمان وقایع پس از انتخابات

سعید حجاریان از ملاقات با نظریه‌پردازان نافرمانی مدنی تا تحریک مردم به آشوب‌های خیابانی(پاورقی)


Research@kayhan.ir
کیفرخواست انفرادی و دفاعیات
متهمین دادگاه چهارم
متهم سعید حجاریان
ضمن تشکر، از معاون محترم دادستان خواسته می‌شود کیفرخواست انفرادی آقای سعید حجاریان را قرائت کنید!
منتهی ابتدا آقای سعید حجاریان خود را معرفی کنند! بلندگو را هم در اختیار ایشان قرار دهید!
بسم‌الله‌الرحمن الرحیم، من سعید حجاریان کاشانی فرزند علی‌محمد متولد سال 1332 دارای شماره شناسنامه 42588 صادره از تهران هستم و از محضر دادگاه تقاضا دارم که متنی را که قبلا آماده کرده‌ام در دادگاه قرائت شود، چون خودم مشکل اختلال در تکلم دارم آقای سعید شریعتی آن را قرائت کنند و بعد از آن هم آقای صالحی وکیل بنده درباره موارد اتهامی پاسخگو خواهند بود، با عرض معذرت.
نماینده دادستان: رب بما انعمت علی فلن اکون ظهیرا للمجرمین.
ریاست محترم دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران!
همان‌گونه که استحضار دارید پس از حضور حداکثری مردم خدادوست و پرافتخار ایران اسلامی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و لبیک به دعوت مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و سایر مسئولین نظام در تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل «رحمت‌الله علیه» در سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی که برگ زرینی در مردم‌سالاری دینی و رکوردی بی‌سابقه از حضور مردم در جهان به ثبت رسانید، جریانی معاند با افتخارات نظام اسلامی در داخل و خارج از کشور درصدد ایجاد فتنه و سیاه‌نمایی این افتخار عظیم و اخلال در نظم و امنیت جامعه و تشویش اذهان عمومی برآمد و با بهره‌گیری از رسانه‌های معاند و افراد فرصت‌طلب و ارتباط با بیگانگان و استفاده از همه ظرفیت گروه‌های ضدانقلاب که از سالها قبل درصدد فرصتی برای ضربه زدن به امنیت میهن اسلامی ما بودند با طراحی توطئه و سناریوی فریب‌کارانه ادعای تقلب و جعل در انتخابات سعی در تبدیل نمودن یکی از بزرگترین افتخارات سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران به چالش امنیتی و حربه تبلیغاتی براندازانه علیه نظام داشتند.
در همین راستا متهم پرونده علی‌رغم علم و اطلاع از غیرقانونی بودن تجمعات و اغتشاشات و حساسیت زمانی پس از انتخابات و ضد مصالح امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بودن این حرکات به لحاظ اطلاع رسانی‌ها و روشنگری‌های مکرر و متعدد رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب داخلی و توصیه مسئولین و دلسوزان نظام از جمله مقام معظم رهبری دام‌ظله بر لزوم پیگیری قانونی اعتراضات از طریق مبادی و مراجع قانونی اقدام به حضور در تجمعات غیرقانونی و مشارکت در ایجاد اغتشاش و بلوا و آشوب پس از انتخابات نموده است. اقدامی که با فراخوان رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و افراد آشوب‌طلب داخلی صورت گرفته و علاوه بر سلب آسایش عمومی موجب ایجاد فضای التهاب‌آلود سیاسی و اجتماعی، ناامنی روانی، اقتصادی و اجتماعی، ایجاد هزینه‌های امنیتی در مقابل حاکمیت، اختلال در نظم و عبور و مرور روزانه شهروندان، تخریب و احراق گسترده اموال عمومی، دولتی و خصوصی، ایجاد رعب و ترس و اخافه و ایراد خسارت‌ جانی و مالی به مردم، ایجاد فضای تبلیغاتی منفی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌های معاند و مخالف نظام و اخلال در امنیت کشور گردید.
لهذا با توجه به دستگیری متهم در صحنه ارتکاب جرم توسط ماموران امنیتی و انتظامی حین اقدام علیه امنیت و ایجاد اغتشاش و بلوا و آشوب به شرح محتویات پرونده و گزارش اعلامی اتهام وی ثابت و محرز می‌باشد. بنا به مراتب آتی به استناد ماده 3 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب سال 1381 مبادرت به صدور کیفرخواست می‌نماید:
الف: هویت متهم: آقای سعید حجاریان کاشانی فرزند علی‌اکبر، اهل تهران، ساکن تهران، بازداشت با قرار بازداشت موقت، فاقد پیشینه محکومیت کیفری، شغل بازنشسته.
ب: اتهام متهم:‌1- اقدام علیه امنیت داخلی کشور به وسیله تحریک،‌ آشوب و تجمعات غیرقانونی. 2- القای شبهه جعل و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران. 3- مشارکت در تهیه و تنظیم سند تأملات راهبردی خلاف قانون اساسی. 4- تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. 5- ارتباط با عوامل بیگانه علیه امنیت کشوری، تحریک اقشار جوان دانشجو و ترغیب آنان در اعتراض و تحصن و راهپیمایی‌های غیرقانونی علیه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی انتخابات. 6- تخریب دولت قانونی به واسطه انتساب اتهامات واهی و افترا به وسیله مقالات و سخنرانی‌های مکتوب خصوصا در جریان انتخابات دهم و همکاری با شبکه بی‌بی‌سی فارسی و ضد انقلاب. 7- توهین و اهانت به مسئولین نظام و مقام معظم رهبری.
ج) مکان بازداشت وی تهران بوده است.
د: دلایل و مستندات اتهام:‌ 1- گزارش و تحقیقات گسترده مرجع امنیتی (معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله در خصوص متهم موصوف). 2- اقاریر متهم به ارتکاب بزه‌های انتسابی مطروحه در پرونده. 3- گردش کار نهایی شماره 01872/2700/20/ص ط-22/5/88 معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله مبنی بر اینکه متهم مذکور یکی از مؤثرترین افراد در جهت تحریک و تشویق افراد به حضور در تجمعات غیرقانونی و انجام اعمال غیرمتعارف و ایجاد اغتشاش و بلوا و نیز تحریک و تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی در جهت اخلال در نظم و امنیت عمومی بوده است. نامبرده با انتشار نامه‌های مجعول به منظور مخدوش نمودن نتیجه انتخابات و القای شبهه جعل و تقلب در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اقدام به تهمت و افترا و توهین و مطالب کذب نسبت به مسئولین و نهادهای رسمی کشور از جمله شورای محترم نگهبان نموده و از طریق ایراد الفاظ رکیک و مطالب سخیف و کذب خوراک‌های تبلیغاتی را در راستای تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برای شبکه‌های خبری بیگانه و رسانه‌های معاند و ضد انقلاب فراهم می‌نمود. متهم مذکور طی دو مرحله با آقای جان کین (مغز متفکر سرویس اطلاعات خارجی انگلستان مربوط به (MI6ملاقات و مذاکراتی می‌نماید.
قابل ذکر است آقای جان کین در سال 1994 میلادی پروژه جامعه مدنی ایران را در مرکز مطالعات دموکراسی لندن پایه‌گذاری کرده و نامبرده را موثرترین فرد در تئوری سیاسی انگلیس و نیز [شرکت در] ماموریت‌های برون‌مرزی مهم از جمله عملیات فروپاشی حکومت‌های اروپای شرقی می‌توان نام برد.
متهم سعید حجاریان کاشانی نیز برابر تحقیقات به عمل آمده با آقای یورگن هابر ماس مشهورترین نظریه‌پرداز نافرمانی مدنی و پروژه مبارزه مدنی در ایران ملاقات داشته است. ضمنا اشاره می‌گردد متهم با بنیاد سوروس که متعلق به فردی یهودی آمریکایی به نام جرج سوروس می‌باشد و هدف نامبرده راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی و ایجاد دموکراسی [دارای] ریشه در غرب می‌باشد، نیز ارتباط و ملاقات داشته است. نامبرده در جهت سلب آسایش مردم و اخلال در نظم و ایجاد رعب و وحشت، افراد را تحریک به ایجاد تجمعات غیرقانونی مقابل سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی می‌نمود. متهم مذکور در سخنرانی‌های مکتوب و ملاقات خود در زمان انتخابات توهین و افترا به مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و خبرگان رهبری نموده است. 4- سایر قراین و امارات موجود در پرونده.
هـ : دلایل قانونی درخواست مجازات: اتهامات نامبرده با توجه به مجموع محتویات پرونده و دلایل و مستندات موجود منطبق است با مواد 500، 697، 514، 618، 610، 609 و 698 قانون مجازات اسلامی با رعایت مواد 46، 42 و 47 قانون مرقوم. بناء علی هذا با توجه به مطالب صدرالذکر و مجموع محتویات پرونده به لحاظ اهمیت موضوع و میزان خسارت وارده به کشور و اعتماد عمومی جامعه و همسویی با رسانه‌های معاند و گروه‌های مخالف نظام و اخلال شدید در نظم و امنیت جامعه محاکمه و اشد مجازات برای متهم مذکور را درخواست دارم.
بعد از قرائت کیفرخواست انفرادی آقای سعید حجاریان، قاضی صلواتی از سعید شریعتی خواست که متن دست‌نوشته آقای سعید حجاریان قرائت شود.
سعید شریعتی: بسم‌الله الرحمن الرحیم، با عرض سلام خدمت ریاست محترم دادگاه و عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات جنابعالی و حضار محترم، من پیش از اینکه متن جناب آقای دکتر حجاریان را قرائت کنم، [توضیح ‌دهم] که متن 6 صفحه‌ای است که با قلم خودشان تنظیم کرده‌اند و در حقیقت توضیحاتی در مورد مواضع سیاسی و علمی خودشان است و دفاعیات حقوقی را وکیل محترم ایشان انجام می‌دهند، این نکته اول.
نکته دوم هم عرض کنم که به هر حال دوستان خبرنگار مطلع هستند که معمولا من این افتخار را داشته‌ام که مطالب آقای حجاریان را بخوانم علی‌القاعده این دفعه هم این افتخار به من داده شده است. من همین‌جا از مجموعه دانشگاهیان، دانشجویان و خبرگان و نخبگان کشور که معمولا سخنان جناب آقای حجاریان برای ایشان حائز اهمیت و قابل تامل بوده، شخصا درخواست می‌کنم که به این متن مثل سایر متون جناب آقای حجاریان توجه ویژه کنند و آن را در آینده مورد بررسی دقیق و نقد و نظر قرار دهند که به اعتقاد من متنی بسیار راهگشا و جدی است.
در عین حال بنده هم به عنوان یک عضو جبهه مشارکت محضر شما عرض کنم که در کنگره یازدهم سعید حجاریان نفر اول لیست شورای مرکزی جبهه مشارکت بود و سعید شریعتی نفر آخر لیست جبهه مشارکت یعنی اول و آخر جبهه مشارکت الان در محضر دادگاه هستیم. من متنی را هم خودم تنظیم کرده‌ام که با دلالت آقای مرتضوی و مشورت ایشان اجازه خواستم که خیلی سریع حسن سوءاستفاده[!!] را بکنم و متن خودم را هم بخوانم، اگرچه هنوز کیفرخواست بنده تقدیم دادگاه نشده است.
متن کامل دفاعیه سعید حجاریان
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم دادگاه
در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و وقایع پس از آن متاسفانه حوادثی رخ داد که قلب همه دلسوزان سرنوشت کشور را به درد آورد، از شعارهای وهن‌آلود بگیر تا قانون‌شکنی‌های آشکار و صدمه به اموال شخصی و عمومی و حتی قتل و جرح که تاکنون در هیچ انتخاباتی سابقه نداشته و سایه کدورت خود را بر زلال چهل میلیون رای مردم افکند و دشمنان این مرز و بوم را به طمع خام انداخت که شاید بتوانند از این وضع گل‌آلود ماهی مراد را صید کنند.
من به شخصه خود را از این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی‌مان رفته بری می‌دارم و انزجار و تنفر خود را از کلیه تحرکات که امنیت کشور را به خطر انداخته ابراز می‌کنم. کشور عزیزمان ایران در منطقه پرتلاطمی قرار دارد و لااقل دو جنگ خانمانسوز در شرق و غرب کشورمان در جریان است. از سویی دیگر بسیاری از کشورها مدارج توسعه و پیشرفت را با شتاب طی می‌کنند و دریغ است ایران که از نعمت امنیت در این منطقه آشوب‌زده برخوردار است، هم پای دیگران تعالی و ترقی نیابد.
دشمنان با تحریم‌ها و تحریک‌های متعدد تلاش دارند مانع این روند شوند اما وظیفه ما حفظ وحدت و انسجام ملی است و باید هوشیارانه مانع رخنه در صفوف ملت شویم. هر یک از ما اگر پا را از یک انتخابات سالم فراتر گذاشته و نعمت امنیت را که پشتوانه توسعه اقتصادی است متزلزل کنیم نزد وجدان خود و نسل‌های آینده و از همه بالاتر پروردگار عالمیان باید انابه کنیم و طلب بخشایش نماییم.
من هم در این انتخابات با ارائه تحلیل‌های ناصواب مرتکب خطاهای سهمگین شده‌ام که از آنها تبری می‌جویم چون قطعا مورد رضای محبوب عالمیان نیست و موجب ندامت است. من به خاطر این تحلیل‌های ناصواب که مبنای بسیاری از اعمال نادرست قرار گرفته از ملت عزیز ایران عذرخواهی می‌کنم.