kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

زگیل چگونه منتقل می‌شود؟

زگیل‌ها زوائد گوشتی هستند که در اثر ورود ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. راه انتقال ویروس از یک انسان به انسان دیگر از طریق تماس مستقیم پوست سالم با پوست مبتلاست.


راه دوم انتقال از طریق وسایل آلوده مانند حوله یا ملحفه است. حتی از طریق پوشیدن کفش یا دمپایی آلوده نیز منتقل می‌شود. اما انتقال خودبه‌خود یا خود تلقیحی هم درمورد این ویروس مطرح است. ممکن است شخص ضایعه را نشناسد و مدام آن را دستکاری کند. با آلودگی دست می‌تواند ویروس را به جاهای دیگر بدن نیز منتقل کرد. دوره کمون (نهفته) بیماری متغیر است و از چند هفته تا یک و نیم سال متفاوت است.
ویروس ممکن است بعد از کاشته شدن در پوست و تلقیح در آن تا مدتی علایمی از خود بروز ندهد. بسیاری از زگیل‌ها به‌طور خودبه‌خودی بهبود می‌یابند. یعنی سیستم دفاعی بدن می‌تواند بر ویروس غلبه کند و ضمن کنترل آن به تدریج زگیل را از بین ببرد.
در مواردی ممکن است سیستم دفاعی بدن به خوبی از عهده این کار برنیاید. افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است مثلاً پیوند کلیه انجام داده‌اند ممکن است زگیل‌های متعددی در نقاط مختلف بدنشان دیده شود.
در بیماران پیوند مغز استخوان و پیوند کبد بیماران مبتلا به ایدز و... نیز زگیل مشاهده می‌شود. در بعضی از افراد هم سیستم ایمنی واکنش زیادی به زگیل نشان نمی‌دهد و ویروس به فراوانی در بدن این افراد دیده می‌شود.
زگیل‌ها بیشتر در پشت دست و صورت ایجاد می‌شوند که از نظر زیبایی مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما زگیل‌هایی هم داخل مو رشد می‌کنند که معمولاً ظاهری رشته رشته و نخ مانند دارند. زگیل‌ها در کف پا هم معمولاً به شکل میخچه دیده
می‌شوند.