kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴

آمریکا برخی شرکت‌ها را در ارتباط با تحریم‌های ایران در لیست سیاه قرار داد

وزارت خارجه آمریکا یک‌سری شرکت‌های روسیه، چین، سودان، ترکیه و امارات متحده عربی را به علت فروش یک‌سری قطعات به ایران، سوریه و کره شمالی مورد تنبیه قرار داد.


به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا برخی از شرکت‌های روسیه، چین، سودان، ترکیه، امارات متحده عربی را به علت فروش برخی قطعات به ایران، سوریه و کره شمالی را جریمه کرد.
بنا به گزارش پایگاه اسپوتنیک، وزارت خارجه و بازرگانی آمریکا یکسری شرکت‌های روسی را در لیست تحریم‌ قرار دادند و اعلام کردند که این تحریم‌ها مرتبط با مسئله ناآرامی‌های شرق اوکراین است که غرب مدعی است، روسیه به آن دامن می‌زند.
طبق این گزارش، دو سند مربوط به تحریم این شرکت‌ها قرار است اواخر روز چهارشنبه (امروز) منتشر شود اما نسخه‌هایی از آن منتشر شده است.
دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا، ۲۹ شرکت را به لیست سیاه خود افزوده است و می‌گوید که این شرکت‌ها «در تضاد با امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی آمریکا، فعالیت کرده‌اند».
اسپوتنیک گزارش کرد، قانون جدید با هدف تشدید تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های روسی است که در لیست سیاه قرار دارند.
این شرکت‌ها شامل شرکت نفت «روس‌نفت» روسیه است و شرکت‌های تابعه آن نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده است. دیگر موسساتی که هدف تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته‌اند، بنادر منطقه کریمه دریای سیاه روسیه در کرچ، فئودوسیا، یفپاتوریا، سواستوپل، یالتا و خطوط کشتیرانی تنگه کرچ می‌باشند.
از طرف دیگر، وزارت خارجه آمریکا نیز حدود چندین شرکت از روسیه، چین، سودان، ترکیه و امارات متحده عربی را به دلیل آنچه که ارائه مواد مورد نیاز ساخت تسلیحات سلاح کشتار جمعی و مواد لازم برای ساخت موشک‌های کروز و بالستیک به کشورهای سوریه، کره شمالی و ایران خواند را مورد تحریم قرار داد.
وزارت خارجه آمریکا گفته است موادی که این شرکت‌ها در اختیار شرکت‌های مذکور قرار می‌دهند در واقع نقض اقدامات منع تکثیر سلاح است.
در ماه آوریل سال جاری میلادی، روسیه ممنوعیت تحویل سامانه‌های «اس ۳۰۰» به ایران را لغو کرد. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که ایران و ۱+۵ (آْمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) بعد از چندین دور مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین به یک جمع‌بندی رسیدند.
زیر توافق بزنیم، بی‌اعتمادی ایران را ثابت کرده‌ایم
جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه نسبت به تبعات رد توافق هسته‌ای در کنگره هشدار داد و گفت چنین اقدامی به اثبات بی‌اعتمادی ایران به غرب و همچنین فروپاشی تحریم‌ها منجر می‌شود.
کری که در برنامه «مورنینگ جو» شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» صحبت می‌کرد، در مورد سرنوشت پول‌های آزادشده ایران، گفت: اگر توافق نباشد، پول‌ها (ی بلوکه‌شده) همین حالا به این کشور سرازیر می‌شوند. کشورهایی هستند که بی‌صبرانه منتظر تجارت (با ایران) هستند.»
کری به انتقادات مطرح‌شده در مورد آزادسازی دارایی‌های ایران هم اشاره کرد و گفت: «اینکه گفته می‌شود قرار است صدها میلیارد دلار پول آزاد شود، دقیق نیست. این مبلغ نهایتا 55 میلیارد دلار است. ضمنا این پول ما نیست، پول خودشان است. این پول‌ها (حتی) در بانک‌های آمریکا هم نگهداری نمی‌شوند. به همین خاطر هم هست که پول‌ها (به ایران) سرازیر خواهند شد و کشورها شروع به تجارت خواهند کرد و آنوقت است که تحریم‌ها از هم خواهد پاشید.»
کری با بیان اینکه پیش از آغاز مذاکرات، ایران به چرخه سوخت مسلط شده بود، 2000 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده و 20000 سانتریفیوژ داشت، گفت: «ایران حالا هم یک کشور در آستانه هسته‌ای است و این نگرانی که از سوی مخالفان توافق اعلام می‌شود، اینکه گفته می‌شود، «آه، خدای من، این توافق به آن‌ها اجازه می‌دهد ظرف 15 سال به یک کشور در آستانه هسته‌ای بدل شوند،» کاملا نابجاست. به این خاطر که آن‌ها همین حالا در آستانه قرار دارند.»
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است بخشی از پول‌های آزادشده به گروه‌هایی چون حزب‌الله و حماس برسد، گفت: «اولا، ما محدودیت‌هایی هم در داخل این توافق و هم خارج از آن داریم، که ایران را (از حمایت از گروه‌های مقاومت) بازمی‌دارد یا قرار است که بازدارد. یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهور این است که از اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت که انتقال سلاح به مثلا حزب‌الله را ممنوع کرده، اطمینان حاصل کند. آن‌ها خارج از این توافق هستند و ما آن‌ها را اجرایی می‌کنیم.»