kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶

انتقاد روزنامه حامی دولت از بی‌اعتنایی ارشاد به مخالفت مراجع(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت با هشدار به وزارت ارشاد بر ضرورت عدم عدول از شرط عقل تأکید کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد و ادعای اینکه برخی مراجع تقلید درباره فیلم رستاخیز توجیه شده‌اند و اینکه «ما بر آن مراجعی که مخالفتی دارند را قانع کنیم که اگر نظر فقهی دارند، این نظر فقهی برای خودشان و مقلدانشان مورد احترام است، بنابراین اجازه دهند فیلم به نحو مطلوب برای علاقه‌مندان نمایش داده شود.» نوشت: اولاً همگان بدانند این فیلم تاکنون برای هیچ یک از مراجع عظام تقلید نمایش داده نشده است و صرفاً چند نفری از بیت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) در سفری که کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به قم داشته‌اند، آن را مشاهده کرده‌اند و سپس جمع‌بندی نظرات خود را به معظم‌له ابراز داشته‌اند و لیکن نظر رسمی جدیدی از ناحیه ایشان اعلام نشده است و بنابراین همان نظریه مخالفت قبلی به قوت خود باقی است. ثانیاً وزیر محترم اظهار داشته است که اصلاحات مدنظر مراجع تقلید انجام شده است که باید گفت نسبت به فیلم دو سال پیش عرضه شده، اصلاحاتی صورت گرفته و لیکن هنوز برخی از اشکالات و تحریفات تاریخی باقی است.
وزیر محترم ارشاد مطلب را طوری القاء می‌کنند که بعضی از مراجع معظم در اکثر مذاکرات قانع شده‌اند و برخی هم که قانع نشده‌اند، نظرات خاص دارند، یعنی منحصر به یکی دو نفر است و نظر کلی و جمعی مراجع نیست و آن یکی دو نفر هم قانع نمی‌شوند! بنابراین نظرشان را می‌گذاریم برای خودشان و مقلدانشان و ما هم کار خود را می‌کنیم! این شیوه گفتار و رفتار با مراجع معظم تقلید خیلی باعث تأسف است!
وزیر محترم ارشاد عوض آنکه با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که به نظرات مراجع معظم تقلید احترام بگذارند، بلعکس درپی آن است که با مراجع معظم صحبت کند و نظر آنها را برگرداند و بعد هم که نتیجه نمی‌گیرد، می‌گوید چه کار کنیم نظر فقهی خاصی دارند و قابل تغییر هم نیست! خیلی عجیب است! شما در این ماجرا به کارگردان و تهیه‌کننده فیلمی که با سماجت و پررویی مقابل ده مرجع تقلید ایستاده‌اند، چیزی نمی‌گویید و انتظار دارید مراجع تقلید از نظر خودشان برگردند! یعنی خاطر این دو نفر برای شما اینقدر مهم است؟!
مخالفت مراجع معظم تقلید وجه دینی دارد و آنان حافظان حریم اسلام و قرآن هستند و الآن هم صرفاً فتوای خود را اعلام کرده‌اند، شما که متشرع هستید باید به این نظرات توجه کنید و مخالفت نکنید، نه آنکه با پاک کردن صورت مسئله، موضوع را حل شده و بدون مشکل قلمداد کنید!
مراجع معظم مانع اکران فیلم نیستند، نظر فقهی خود را اعلام کرده‌اند و لیکن این دولت اگر این فیلم را بدون توجه به نظرات آنان به نمایش بگذارد، بداند که دچار خسران عظیم و بزرگی شده است و بر سر حمایت بی‌جا و بی‌جهت از یک فیلم مشکل‌دار، پشتوانه عظیم مراجع معظم را از دست خواهد داد، چون این امر نوعی بی‌حرمتی به آنان محسوب می‌شود و برای این دولت تبعات بسیار بدی خواهد داشت! عاقلان توجه کنند! مبادا اشتباه دولت گذشته در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها تکرار شود که در آن زمان به خاطر بی‌حرمتی به مراجع معظم تقلید تا سال‌ها درب بیوت آنان به روی مسئولان بسته بود و هیچ وزیر و مقام دولتی را به حضور نمی‌پذیرفتند.
نویسنده همچنین تأکید کرد که دفتر آیت‌الله سیستانی ادعای مطلع بودن از جریان ساخت فیلم رستاخیز و تأیید آن را تکذیب کرده است.