kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵

رایزنی فشرده ظریف در اسلام‌آباد و دهلی نو

وزیر خارجه کشورمان در ادامه دومین دور سفر منطقه‌ای خود پس از برجام، با نخست وزیر کشورهای پاکستان و هند دیدار و گفت و گو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه  کشورمان در ادامه دومین دور سفر منطقه‌ایش پس از برجام صبح پنجشنبه پس از سفر به به لبنان و سوریه وارد فرودگاه اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد.
وی  با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران در خصوص دلایل سفر به پاکستان گفت: برای جمهوری اسلامی ایران روابط با همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است و پاکستان از دوستان و همسایگان نزدیک ایران است که در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی، نزدیکی زیادی بین 2 کشور وجود دارد.
وی افزود: از این فرصت برای تبادل نظر دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی به ویژه آن دسته از همکاری‌ها که به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود و نیز موضوعات منطقه‌ای و مشکلاتی که کشورهای یمن و افغانستان با آنها روبرو هستند استفاده خواهیم کرد و امیدواریم این مشورت‌ها هم به نفع مردم باشد و هم صلح و امنیت در منطقه.
ظریف پس از آن در محل وزارت خارجه پاکستان حضور یافت تا با سرتاج عزیر مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر به رایزنی بپردازد.
وی در نشست خبری مشترک با سرتاج عزیر مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان در محل وزارت خارجه پاکستان خشونت و تروریسم در خاورمیانه را از مشکلات کنونی این منطقه خواند.
وی با اشاره به دیدارش با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان عنوان کرد: در این دیدار در خصوص گسترش روابط اقتصادی به خصوص در خصوص خط لوله گاز مذاکره کردیم و قرار شد این روابط گسترش یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که با سرتاج عزیز درباره اوضاع کنونی در یمن و سوریه نیز گفت‌وگو کرده است و افزود: ما نیازمند همکاری با یکدیگر هستیم چرا که ما در یک منطقه قرار داریم.
ظریف با بیان اینکه امکانات زیادی برای گسترش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی داریم، عنوان کرد: با رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، روابط 2 کشور بیشتر خواهد شد.
وزیر خارجه کشورمان خط لوله گاز ایران به پاکستان را اقتصادی و عملیاتی خواند و افزود: ما فعالیت‌های مربوط به ایران را انجام داده‌ایم و منتظر اقدام طرف پاکستانی هستیم.
وی اضافه کرد: ما به امنیت افغانستان کاملا متعهدیم و امیدواریم که به همراه طرف پاکستانی که به این موضوع معتقد است، بتوانیم به برقراری امنیت افغانستان کمک کنیم.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: معتقدیم که روابط اقتصادی بین استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان می‌تواند به مقابله با گروه‌های سازمان یافته تروریستی کمک کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارها با مقامات پاکستان و در دیدار با رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان با ابلاغ سلام گرم رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور حمایت می‌کنیم.
همچنین وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارها با مقامات پاکستان در دیدار با ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان با ابلاغ سلام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با اشاره به همکاری‌های پارلمانی دو کشور اظهار داشت: پاکستان نه تنها همسایه ایران است بلکه پیوندهای تاریخی و فرهنگی، دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است.
محمدجواد ظریف عصر پنجشنبه پس از دیدار با روسای مجالس سنا و نمایندگان پاکستان با حضور در جمع اعضای کمیته روابط خارجی این کشور به سخنرانی پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از سخنرانی خود به سوالات اعضای کمیته روابط خارجی مجلس ملی پاکستان درباره چگونگی امکان سرمایه گذاری در خط لوله گاز در بخش پاکستان در پرتو رفع تحریم‌ها، نحوه کنترل جنگ فرقه‌ای در یمن و سوریه در پرتو همکاری کشورهای متنفذ و همکاری ایران و عربستان در مدیریت شرایط فاجعه بار انسانی ناشی از بحران یمن پاسخ داد.
در ادامه وزیر خارجه کشورمان در چهارمین مقصد دومین دور سفر منطقه‌ایش وارد دهلی‌نو پایتخت هند شد و با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن با نیتین گادکاری وزیر حمل‌و‌نقل و کشتیرانی و خانم سوشما سوارج وزیر امورخارجه دیدار و در ضیافت نهار وزیر خارجه این کشور حضور خواهد داشت.
ظریف همچنین  روز جمعه با حامد انصاری معاون رئیس جمهور هند و آجیت دووال مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و در نشستی مطبوعاتی در محل سفارت ایران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد.
به گزارش فارس محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به دهلی در خصوص دلایل سفرش به هند در جمع خبرنگاران گفت: ما روابط خوبی با هند داریم هم به عنوان کشوری مهم در منطقه و هم عضو مهم جنبش عدم تعهد و همچنین مواضع نزدیکی در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی داریم.
وی افزود: این فرصت خوبی است که بعد از توافق درباره گسترش روابط و افزایش سطح مناسبات گفت‌وگو کنیم.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف در این دیدار با ابلاغ سلام  حجت‌الاسلام حسن روحانی به نخست وزیر هند و دعوت  رئیس جمهور کشورمان از وی برای سفر به تهران و همچنین تبریک شصت و هشتمین سالگرد استقلال هند اظهار کرد: ظرفیت مناسبات دو جانبه را در فضای جدید برای حرکت به سمت گام‌های بلندتر و گسترده‌تر مستعد می‌دانم.
وی با تشریح نتایج به دست آمده از طریق توافق هسته‌ای با 1+5 خاطرنشان کرد: برجام خاستگاه دو طرف مذاکره را بطور متوازن و متعادل تامین کرد و آثار سازنده‌ای برای تحولات منطقه‌ای در چارچوب ترویج رویکرد گفت‌وگو و همکاری و انتخاب گزینه دیپلماسی به جای جنگ و بی‌ثباتی را به همراه داشته و خواهد داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی و خانم سوشما سوارج وزیر امور خارجه دیدار و در ضیافت نهار وزیر خارجه این کشور حضور یافت.
ظریف همچنین با حامد انصاری معاون رئیس جمهور هند و آجیت دووال مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و در نشستی مطبوعاتی در محل سفارت ایران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.
گفتنی است وزیر خارجه کشورمان و هیئت همراه  شب گذشته دهلی‌نو را به مقصد تهران ترک کرد.