kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۴

سقوط 1147 واحدی شاخص بورس

شاخص بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته با سقوط 1147 واحدی به رقم 81هزار و 66 واحدی رسید.
شاخص بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته با سقوط 1147 واحدی به رقم 81هزار و 66 واحدی رسید.
این سقوط آزاد بورس که برای چندمین بار طی هفته‌‌های اخیر تکرار شده است دیروز نیز باعش کاهش شدید ارزش بازار سرمایه شد و ارزش این بازار را در پایان معاملات شنبه به 397 هزار میلیارد تومان تنزل داد.
دلیل عمده‌ای که برای افت شدید بازار مطرح شده تصویب افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها توسط مجلس بوده است.
به این ترتیب و بر اساس این مصوبه که بدون توجه به منافع سرمایه‌گذاران بورس و در میان بهت اهالی بازار سرمایه اتخاذ شد، بازار سرمایه تحت‌تاثیر شدید قرار گرفته و به روند نزولی خود شدت داده است. در این میان توقف دسته جمعی نمادهای مهم و مطرح شرکتهای پتروشیمی توسط سازمان بورس نیز موجب شد تا روند نزولی بورس تهران شدت یافته و شاخص بورس به کانال 80 هزار واحدی نزدیک شود.
شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد، مخابرات، پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، پارسیان و تجارت، به همراه ملی مس، پالایشگاه اصفهان و بانک صادرات بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس گذاشتند.
انتقاد از وضعیت بورس
یک کارشناس بازار سرمایه از روند فعلی بورس تهران انتقاد کرد.
شاهین آرانی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه شیب تند نزولی قیمت‌ها در بورس منطقی نیست گفت: همچنان‌که شیب تند افزایش‌ها غیرمنطقی بود اکنون نیز این شیب تند نزولی غیرمنطقی است و باید مواظب باشیم، افراد از این نوسانات سوءاستفاده نکنند، چه بسا برخی سودهای کلانی بردند.
وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی موجب تداوم ماندگاری نقدینگی در بازار سهام می‌شود، گفت: چند عامل از جمله افزایش تعداد شرکت‌های پذیرفته شده، فعالتر شدن خصوصی‌سازی و سهولت در روند افزایش سرمایه شرکت‌ها در ماندگاری سرمایه‌ها در بازار کمک می‌کند.
گفتنی است طی یک ماه گذشته قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها بین 15 تا 45 درصد افت داشته‌اند و این روند همچنان ادامه‌دار است.
با توجه به گفته‌‌های آرانی، این میزان افت و روند نزولی منطقی نبوده همچنان که روند صعودی بازار در 9 ماهه ابتدای سال توجیه صحیحی نداشت.
پیشنهاد حمایت از سهامداران خرد
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استقرار حاکمیت شرکتی، پیشنهادهایی برای حمایت از حقوق سهامداران خرد در ایران ارائه داد.
دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد:» در سال‌های اخیر، همزمان با بزرگ شدن شرکت‌ها و بازار سرمایه، شکایات متعددی از عدم مراعات حقوق سرمایه‌گذاران کوچک و سهام‌داران خرد به مراجع نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی می‌رسد.
مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی در چارچوب سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی منافع عمومی گسترده‌ای را درگیر می‌کنند و موفقیت آن در گرو حمایت از سرمایه‌گذاران و امنیت سرمایه‌گذاری‌هایشان است.
در نتیجه ایجاد سیستم حاکمیت شرکتی مناسبی که تامین‌کننده کارآیی عملیات شرکت‌ها و بازده مناسب سرمایه‌گذاری شهروندان و حفظ حقوق بازیگران کوچک باشد به یک الزام سیاسی و اقتصادی بدل می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که استقرار مناسب ساز و کارهای حاکمیت شرکتی موجب جذب و تخصیص بهینه منابع، افزایش کارآیی عملیاتی، استیفای حقوق ذی‌نفعان مختلف و رشد سرمایه‌گذاری پایدار از طریق جلب اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. برای نیل به این هدف، مسئولان و سیاستگذاران باید با ایجاد بسترهای مناسب قانونی و نظارتی، محیطی امن برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فراهم آورند.
این گزارش نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکارهای حاکمیت شرکتی در جهت ایجاد چارچوب مناسب نظارتی، ارتقای شفافیت، افزایش کارآیی و انسجام هیئت‌مدیره برای پیگیری اهداف شرکتی و تاکید بر حقوق سهامداران، گام برداشت. در پایان پیشنهاد می‌شود با تدوین چارچوب‌ها و رهنمودهای حاکمیت شرکتی، زمینه مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن در ارتقای عملکرد شرکت و حمایت از حقوق سهامداران فراهم شود.