kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳

کمک وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان شمالی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر کشاورزی تیمی را به استان‌های شمالی اعزام کرده تا ضمن بازدید و برآورد خسارت، بتوان به کشاورزان آسیب‌دیده کمک کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر کشاورزی تیمی را به استان‌های شمالی اعزام کرده تا ضمن بازدید و برآورد خسارت، بتوان به کشاورزان آسیب‌دیده کمک کرد.
حسن رکنی، سرپرست تیم اعزامی وزارت جهاد کشاورزی به شمال کشور، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:
پس از جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته هیئت دولت که رئيس جمهور به وزرای خود دستور داد برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت کشاورزان و مردم آسیب‌دیده استان‌های مازندران وگیلان از برف سنگین روزهای اخیر به  این مناطق اعزام شوند، وزیر جهاد کشاورزی تیمی را به این مناطق اعزام کرد تا از نزدیک در جریان وضعیت کشاورزان قرار گیرد.
وی افزود: در جریان این بازدید از شهرستان‌های نور، رامسر، تنکابن، چالوس و نوشهر که عمدتاً درگیر برف سنگین روزهای اخیر بودند، بازدید شد و پروژه‌های کشاورزی آسیب‌دیده از نزدیک مشاهده شد تا بتوانیم ضمن برآورد خسارت، راهکاری برای جبران آن بیندیشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در جریان بازید از این مناطق مشاهده شد بخشی از محصول سر درختی که هنوز برداشت نشده بود و برخی از درختان و بسیاری از تاج درخت‌های مرکبات آسیب دیده‌اند. همچنین واحدهایی گلخانه‌ای شهرستان‌های این استان از جمله تنکابن هم از نظر سازه‌ای و هم از نظر محصول تولید شده در خارج از گلخانه با آسیب‌های زیادی مواجه شده‌اند.
به گفته رکنی برخی از انبارهای موقت برای نگهداری مرکبات در این شهرستان‌ها با آسیب مواجه شدند که سبب شد بخشی از محصول انبار شده از بین برود و بخشی دیگر در معرض سرمازدگی قرار گیرد. از سوی دیگر چند واحد مرغداری که از نزدیک مورد بازدید قرار گرفت به صورت کامل یا بخشی از آن آسیب دیده بود که باعث شده بخشی از جوجه‌های در حال پرورش آن نیز تلف شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گر چه مرغداران هوشمندانه عمل کردند و علی‌رغم غافلگیر شدن توانستند گله‌های مولد و جوجه‌های در حال پرورش خود را به بخشی از مرغداری‌های خود که تخریب نشده بود، هدایت کنند اما امیدواریم هر چه سریع‌تر ضمن محاسبه دقیق خسارت‌های وارد شده به کشاورزان، غرامت به آنها از طریق دستگاه‌های مسئول پرداخت شود.
وی افزود: تیم اعزامی وزارت جهاد کشاورزی به همراه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور در استان گیلان حضور یافت و از پروژه‌های آسیب‌دیده بازدید کرده است.
رکنی با اشاره به اینکه در ساعات پایانی روز گذشته جلسه ستاد بحران این استان باحضور استاندار گیلان و معاون رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: مقرر شد رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های مازندران و گیلان ضمن برآورد دقیق خسارت، نتایج آن را به ستاد بحران تشکیل شده اعلام کنند تا بتوان این خسارات را جبران کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: از کشاورزان همه مناطق استان‌های شمالی که در پی برف سنگین روزهای اخیر با خسارت مواجه شده‌اند، در خواست می‌شود ضمن مراجعه به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان یا شهرستان خود میزان آن را اعلام کنند تا بتوان ضمن بررسی دقیق این خسارات هرچه سریع‌تر پرداخت کرد.
رکنی افزود: از معاون رئيس جمهور درخواست شده برای برآورد دقیق‌تر خسارت‌های وارد شده به کشاورزان این دو استان و جبران آن زمان بیشتری به رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی دهند تا برآورد خسارت هیچ یک از کشاورزان آسیب‌دیده فراموش نشود.