kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴

آژیر شورای شهر تهران علیه ساخت و سازهای غیرمجاز درحریم پایتخت

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بر ساماندهی حریم تهران تاکید کرد و نسبت به وضعیت بارگذاری و ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرهای اقماری پایتخت هشدار داد.

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین جزئیات ساماندهی حریم شهر تهران، با بیان اینکه یکی از مخاطرات حریم کلانشهرها، ساخت و ساز غیرمجاز است گفت: حریم شهر تهران بالغ بر 10 برابر محدوده قانونی پایتخت است که 23 شهر و روستا حریم مشاعی دارند و باید این منطقه به عنوان سرمایه ملی و طبیعی برای پایتخت صیانت شود.
وی با بیان اینکه موضوع صیانت از حریم تهران در راهبردهای طرح جامع تهران و احکام مصوب برنامه پنج ساله شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفته است، گفت:  با این حال متاسفانه شهرهای اقماری تهران که حریم مشاعی با پایتخت دارند؛ نسبت به بروز تخلفات در حوزه ساخت و ساز و افزایش بارگذاری بی‌توجه هستند.
سالاری با بیان اینکه مشکلات شهر تهران، تنها به محدوده قانونی پایتخت محدود نیست، گفت: مجموعه اتفاقاتی که در حریم و شهرهای اقماری تهران رخ می‌دهد تاثیر بسیار زیادی در افزایش مشکلات پایتخت دارد که بر همین اساس در شورای شهر چهارم درخواست شده که با مسئولان دخیل در این موضوع به خصوص وزارت‌خانه‌هاو نهادهای مرتبط به ویژه وزارت کشور جلساتی برای حل و فصل این مشکلات برگزار شود. چرا که بیشتر این مجوزهای ساخت و ساز از سوی بخشداری‌ها صادر شده و تخلفات آنها مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حادثه سیلاب اخیر شاهد تاثیر ساخت و سازهای غیرمجاز در شدت حادثه بودیم، گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز تاثیرات زیادی در افزایش مخاطرات جانی و مالی داشت.
سالاری با بیان اینکه از مسئولان امر درخواست می‌شود که موضوع را ساماندهی کنند، گفت: در حال مسابقه‌ای در شهرهای اقماری برای ساخت و ساز در حریم جنگل، رودخانه، کوه و... ایجاد شده که مسئولان امر باید هر چه سریعتر نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.
وی با بیان اینکه اکثر ساخت و سازهای غیرمجاز در کن، سولقان و سنگان در حادثه سیلاب اخیر مشکل‌ساز شد، گفت: ساخت و سازهای انجام شده در محدوده تصمیم‌گیری شهرداری تهران نیست و مربوط به عملکرد بخشداری و فرمانداری می‌شود که مجوزها را صادر کرده‌اند.
سالاری با اشاره به منتقدان ساخت و سازهای تهران گفت: وضعیت بارگذاری در شهرهای اقماری بسیار خطرناک‌تر است و در حال حاضر ساخت و سازهای گسترده غیرمجاز در شهرهای لواسانات، میگون، فشم، اوشان، رودهن، بومهن و پردیس مشاهده می‌شود که نه تنها با آنها مقابله نمی‌شود، بلکه بخشداری‌ها برای درآمدزایی با یکدیگر مسابقه گذاشته یا نسبت به صدور مجوز اقدام کرده یا در مکانهایی  که مجوز ساخت و ساز قانونی وجود ندارد، نسبت به تثبیت ساخت و ساز در کمیسیون‌های ماده 99 و 100 اقدام می‌کنند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بار دیگر با تاکید بر این موضوع که افزایش بارگذاری‌ها در شهرهای اقماری، تاثیر زیادی بر مشکلات تهران می‌گذارد، گفت: مسیر رودخانه‌ها جزء منابع ملی و طبیعی هستند که تمامی مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، اما سوداگران زمین و ساخت و ساز با همکاری برخی مسئولان ساخت و سازهای غیرمجاز انجام داده و بستر رودها را برای مردم غیرقابل دسترس کردند و امید است این مشکلات حل و فصل شود.
ساختمان‌های پایتخت درجه‌بندی می‌شوند
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد: شناسنامه فنی ساختمان‌ها در حال تبیین است.
به گزارش ایسنا، اقبال شاکری در بازدید از سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه با توجه به حوادث اخیر در شهر تهران این بازدید را انجام دادم، گفت: امیدوارم با تکمیل برنامه و امکانات مورد نیاز این سازمان، بتوانیم وظایف این مجموعه را عملیاتی کنیم.
وی با بیان اینکه ریاست سازمان مدیریت بحران تهران را قالیباف بر عهده دارد اظهار داشت: انصافا اقدامات خوبی در این سازمان انجام شده است اما هنوز عزم مدیریت کلان به تبیین جایگاه این سازمان ایجاد نشده است و علی‌رغم تمامی تلاش‌ها باز هم عملیات به سایر دستگاه‌ها سپرده می‌شود.
رئيس کمیته عمران شورای شهر با بیان اینکه این سازمان فناوری پیشرفته دارد و می‌تواند خدمات بیشتری ارائه کند، افزود: پیشگیری از بحران بسیار با اهمیت تر است و باید این سازمان برساخت و سازهای شهر نیز نظارت داشته باشد.
شاکری با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران باید از اقدامات خود دفاع کرده و اسامی کوتاه‌کنندگان را معرفی کند تا مورد مؤاخذه قرار گیرد، عنوان کرد: چرا که این سازمان با جان و مال مردم در ارتباط است و امیدواریم در حوزه پیشگیری و پیش‌بینی نیز به مانند پاسخگویی به خوبی وارد شود.
وی با بیان اینکه لازم است تمامی مسئولان از این سازمان بازدید کنند تا بحران را جدی‌تر بگیرند، ادامه داد: ما به دنبال رفع کاستی‌ها هستیم.
رئيس کمیته عمران شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت ساختمان‌های پایتخت در مورد اینکه مقررات ملی ساختمان قانون حاکم بر ساخت و سازهای شهر است، گفت: در حال حاضر در حال تدوین شناسنامه فنی ساختمان‌ها هستیم تا کیفیت ساختمان‌ها مشخص شده و ساختمان‌های پایتخت درجه‌بندی شوند.
شاکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش بیان کرد: هنوز هم نتوانسته‌ایم بین آموزش و زندگی روزمره ارتباطی ایجاد کنیم و لازم است کارگروه‌های مختلف در این خصوص بهتر عمل کنند.
رئيس کمیته عمران شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه در شناسنامه فنی ساختمان‌های بخش تشویق و تمدید سازندگان نیز مطرح است، گفت: قطعا با اجرایی شدن این طرح، ساختمان‌ها از لحاظ ساخت و ساز سطح‌بندی می‌شوند و مشتریان متوجه می‌شوند که چه ساختمانی را با چه قیمتی بخرند.