kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰

صدور 14 میلیون شاخه گل و گلدان به خارج از کشور

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت 4 درصد تولیدات گل استان مازندران معادل 14 میلیون اصله، شاخه گل و گلدان به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، اوکراین، امارات متحده عربی و کویت صادر شد.
ساری- خبرنگار کیهان:

محمد تقی شکوهی ادامه داد: مازندران دارای 906 هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه در فضای گلخانه ای است که برای 10 هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
وی میزان کل تولید را 366 میلیون اصله، شاخه، گلدان، بوته و پیاز اعلام کرد و با اشاره به اینکه ایران با تولید سالانه 3 میلیارد و 25 میلیون و 800 هزار شاخه گل و درآمد 100 میلیون دلاری، رتبه 26 دنیا را بعد از آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، ژاپن و روسیه داراست، ادامه داد: 45هزار تولیدکننده گل در ایران تنها یک درصد از بازارهای جهانی گل را در اختیار دارند که با حمایت‌های دولت امکان افزایش تا بیش از 10 درصد وجود دارد.
وی به مهم‌ترین مشکلات در حوزه صادرات صنعت گل و گیاه اشاره کرد و افزود: نبود پایانه‌های صادراتی گل و گیاه در کشور، ناآگاهی از سلیقه بازارهای جهانی به لحاظ اندازه شاخه، تعداد و غنچه‌های گل و رنگ، نبود هواپیمای اختصاصی باری ویژه حمل گل و گیاه، گرانی کرایه حمل هوایی و عدم انسجام بین تشکل‌های مرتبط با گل و گیاه در کشور از جمله مشکلات صادرات گل و گیاه است.