kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰

200 هکتار از شالیزارهای جویبار مازندران زیرکشت نرفت

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویبار از رها شدن 200 هکتار از شالیزارهای این شهرستان به دلیل کم‌آبی توسط کشاورزان خبر داد.

سلیمان حاتم‌نژاد گفت: دو هزار و 300 هکتار معادل 25 درصد شالیزارهای جویبار از سد شهید رجایی ساری آبیاری می‌شود در حالی که خشکسالی و کم‌آبی این زمین‌ها را تهدید می‌کند.
50 هزار هکتار از زمین‌های دشت تجن از آب ذخیره شده پشت سد شهید رجایی در ساری آبیاری می‌شوند و شالیزارهای جویبار در منتهی الیه مسیر آبیاری این سد قرار دارند.
وی ادامه داد: همچنین کم‌آبی و خشکسالی 700 هکتار از شالیزارها در قسمت شمال شرقی و شرقی شهرستان جویبار را در معرض تهدید قرار داده است.
وی به تدبیر شرکت آب منطقه‌ای و امور توزیع آب مازندران برای رفع مشکلات کمبود آب  و خشکی بخشی از شالیزارهای جویبار با افزایش نوبت‌دهی آب از 48 به 72 ساعت اشاره کرد و افزود: برغم انجام این اقدام، بحران خشکسالی همچنان گریبانگیر شالیزارهای شهرستان است.
حاتم‌نژاد طولانی بودن مسیر انتقال آب از سد شهید رجایی به شالیزارهای جویبار را عامل تاثیرگذار در برداشت غیرمجاز از آب اعلام کرد و گفت: در مسیر انتقال آب موتور پمپ‌های غیرمجاز وجود دارد که مبادرت به انجام این کار می‌کنند.
حاتم‌نژاد با اشاره به پوشش بیمه نوین و عمومی دو هزار و 500 هکتار از شالیزارهای جویبار، گفت: با توجه به خشکسالی و خسارتهای ناشی از آن می‌بایست کشاورزان برای جبران خسارت‌ها، بیمه را جدی بگیرند که امسال 30 درصد زمین‌های کشاورزی شهرستان بیمه شدند.