kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹

کم آبی در 368 روستای گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: 368 روستای گیلان با مشکل کم‌آبی و افت فشار آب مواجه هستند.

محمدعلی فرامینی در نشست اداره آب و فاضلاب روستایی استان افزود: بارندگی خرداد امسال نسبت به 30 سال گذشته 90 درصد کاهش داشته است.
وی افزایش دما و گرم شدن هوا را عامل بروز مشکلات کم‌آبی روستاهای مذکور عنوان کرد و گفت: در چنین هوایی 20 درصد مصارف آب در شرایط عادی و 30 درصد در صورت حضور مسافران و گردشگران افزایش می‌یابد.
فرامینی میزان کمبود آب آشامیدنی در روستاهای مذکور را 580 لیتر در ثانیه ذکر کرد و ادامه داد: برای مقابله با تنش آبی روستاهای مذکور به بیش از 470 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اصلاح و بازسازی شبکه‌های آبرسانی و ایستگاه‌های پمپاژ، بهسازی چشمه‌ها، احداث و ترمیم مخازن تامین و ذخیره آب آشامیدن حفر و تجهیز چاه‌ها و فراهم کردن امکانات خدمات فوریتی آبرسانی از جمله آبرسانی با تانکرهای سیار را نیاز ضروری مقابله با تنش آبی روستاها برشمرد.
فرامینی با بیان اینکه عملیات حفر 11 حلقه چاه آغاز شده است، خاطرنشان کرد 10 هزار متر لوله‌گذاری خط انتقال تقویت فشار آب شرب روستاییان آغاز شده است.
وی یادآور شد: راه‌اندازی چاه‌های مذکور با هزینه بیش از 35 میلیارد ریال موجب افزایش ظرفیت تولید آب آشامیدنی روستایی استان به 180 لیتر در ثانیه می‌شود.
فرامینی یادآور شد: به 96 روستای گیلان که دچار کمبود آشامیدن آب هستند از طریق 12 دستگاه تانکر آبرسانی سیار صورت گرفته است.