kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
رئیس خانه صنعت ایران:

بخش صنعت 400 هزار میلیارد ریال از دولت طلب دارد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بخش تولید صنعتی کشور از محل یارانه‌ها 400 هزار میلیارد ریال از دولت طلبکار است.


سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی یکشنبه شب در همایش روز صنعت و معدن در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: متاسفانه سهم بخش صنعت از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است.
وی بیان کرد: از سوی دیگر شماری از تولیدکنندگان صنعتی به دلیل داشتن بدهی‌های معوق و چک‌های برگشتی در زندان‌ها و دادگاه‌ها بسر می‌برند لذا از دولت انتظار داریم هر چه زودتر تکلیف بدهی‌های بخش صنعت و معدن که هیچ تقصیری در به‌وجود آمدن آنها نداشتند را مشخص کند.
وی اظهار کرد: از دولت انتظار داریم معضل بزرگ در ارتباط با سود و قوانین بانکی نسبت به کار و تولید را برطرف کند زیرا بخش تولید در یک سو با بانکها شریک و در طرف دیگر دشمن آن است.
وی افزود: تولیدکنندگان قرارداد مشارکت با بانکها دارند و بانک همیشه در سود تولید شریک است اما به محض عقب افتادن دوره بازپرداخت تسهیلات، تولیدکنندگان برای بازپرداخت بدهی‌هایشان تحت فشار قرار می‌گیرند.
این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: واحدهای تولیدی مشکل‌دار در شرایط پیش‌ آمده نمی‌دانند که نسبت به دیون معوق خود چه کنند لذا دولت باید به میان آید و تکلیف این دیون معوق بانکی را مشخص کند.
سهل‌آبادی افزود: قطعا مشکل بین تولیدکنندگان و بانکها بازی برد - برد نیست زیرا نه بانک می‌تواند کارخانه‌داری کند و نه تولیدکننده از پس پرداخت دیون معوق که ساعت‌وار بر آن اضافه می‌شود، برمی‌آید.
وی گفت: اکنون تولیدات بیشتر تولیدکنندگان بخش خصوصی در انبارها دپو شده یا در مدت زمان طولانی به فروش می‌رسد، برخی از تولیدکنندگان نیز با تعهدات یکساله تولیدات خود را عرضه و توزیع می‌کنند.
وی با تاکید بر کاهش آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه در بخش تولید گفت: اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور هستیم باید مراحل کسب مجوزهای لازم کاهش یابد و مشکلات سرمایه‌گذاران در این خصوص برطرف شود تا اگر کسی خواهان سرمایه‌گذاری در کشور بود معطل نشود.