kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶
معاون پلیس راهور ناجا خبر داد

کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای در مقایسه با سال‌های گذشته

معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: آمار تلفات تصادفات از 28 هزار نفر در سال 84 به 16 هزار و 800 نفر در سال رسیده است.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب،  به تجزیه و تحلیل آمار تلفات تصادفات رانندگی پرداخت واظهار داشت: آمار تلفات تصادفات از 28 هزار نفر در سال 84 به 16 هزار و 800  نفر در سال رسیده است.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان این مطلب که رتبه ایران در بین کشورهای پرخطر در زمینه تصادفات رانندگی خوب نیست خاطر نشان کرد: به ازای هر 10 هزار خودرو در ایران 6 نفر کشته می‌شوند که این آمار در دنیا 7.5 نفر و در آسیا 10 نفر است.
معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور با اشاره به هماهنگی دستگاه‌های امدادی پلیس و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل ادامه داد: بخش عمده‌ای از حوادث، مربوط به مسائل انسانی می‌شود بنابراین نیاز به تغییر فرهنگ در این حوزه داریم.
سردار مهماندار هم چنین درباره اینکه شنیده شده پیشنهاداتی برای کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها از طرف پلیس مطرح شده و آیا این پیشنهادات راهکار کاهش تلفات جاده‌ای است یا خیر، اظهار داشت: در بعد ایمن‌سازی و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، همه مولفه‌ها باید با هم حرکت کنند ولی ممکن است سرعت هر یک از آنها متفاوت باشد که این موضوع ما را دچار چالش خواهد کرد.
معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور ادامه داد: بطور مثال در بخش ایمن‌سازی راه و استفاده ازتکنولوژی قطعاَ سرعت ما می‌تواند خیلی بالاتر از فرهنگ‌سازی و کار آموزش و تغییر فرهنگ مردم در حوزه رانندگی باشد، البته در سالیان اخیر سرعت ما در بخش فرهنگ‌سازی نیز سرعت خوبی بوده است.وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه تجربه دنیا نشان داده کشورهایی که سرعت را محدود کردند تعداد تلفاتشان کاهش پیدا کرده، گفت: عامل اصلی شدت حوادث سرعت است و اینکه کاهش سرعت در میزان تلفات و تصادفات و شدت حوادث اثر دارد شکی نیست اما تصمیم‌گیری در این مورد (کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها) فقط در اختیار پلیس نیست بلکه نیازمند همکاری همه سازمان‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی است.
کاهش10 درصدی تصادفات منجر به فوت تهران در 3 ماهه اول امسال
همچنین سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به تجزیه و تحلیل تصادفات فوتی در سه ماهه اول امسال پرداخت و اظهار داشت: بررسی آمار مقایسه‌ای تصادفات فوتی اعلامی از سوی پزشکی قانونی در سه ماهه اول امسال بیانگر این مطلب است که تصادفات منجر به فوت به میزان 10 درصد یعنی تعداد 15 نفر نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: این موضوع ناشی از اجرای طر‌ح‌های ترافیکی و هدفمندی است که توسط پلیس راهور تهران بزرگ در راستای انتظام‌بخشی به عبور و مرور و ارتقا ایمنی به مرحله اجرا در آمده است.
این مقام ارشد راهور فاتب تعداد متوفیان شهر تهران در سه ماهه اول 93 را 157 نفر عنوان کرد و گفت: در سه ماهه اول امسال تعداد متوفیان به تعداد 142 نفر رسید که معادل 10 درصد کاهش کشته‌های تصادفات را نشان می‌دهد.
۵۰ درصد کشته‌شدگان عابران پیاده هستند
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از 142 متوفی حوادث رانندگی سه ماهه اول امسال 71 نفر یعنی معادل 50 درصد عابرین پیاده، 38 نفر یعنی معادل 27 درصد موتورسواران و 16 نفر یعنی معادل 11 درصد راننده خودرو بوده‌اند.
وی 87  درصد کشته‌شدگان فوق را مرد و 13 درصد را زن عنوان و تصریح کرد: 64 درصد تصادفات در روز و 36 درصد در شب به وقوع پیوسته است.
سرهنگ مرادی عدم توجه به جلو را 31 درصد، عدم رعایت حق تقدم را 18 درصد و حرکت با دنده عقب را 7 درصد بیشترین علل تصادفات دانست.
این مقام ارشد راهور فاتب به شهروندان توصیه کرد: به هنگام عبور از عرض معابر، خیابان‌ها حتماَ از محل‌های مجاز و گذرگاه‌های عابر پیاده عبور کنند.
وی گفت: رانندگان باید به هنگام رانندگی کاملاَ به جلو توجه داشته و فاصله طولی مناسبی نیز با وسیله نقلیه جلویی داشته باشند؛ در ضمن رانندگان باید در تقاطع‌ها ایست کامل نموده و با احتیاط و رعایت حق تقدم دیگر وسایل نقلیه و پس از اطمینان از وجود عدم خطر از تقاطع عبور کنند.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این مطلب که حرکت با دنده عقب در معابر و شبکه‌های بزرگراهی ممنوع است، خاطرنشان کرد: حرکت دنده عقب موجب بروز تصادفات سنگین و شدیدی می‌شود.