kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
تاکید رئیس قوه‌ قضائیه برخطوط‌قرمز مذاکرات

طرف‌های مذاکره‌کننده افراد غداری هستند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: ما تازه در مراحل اولیه هستیم و طرف‌های مذاکره‌کننده نیز افراد غدّاری هستند و مذاکره‌کنندگان و مسئولان باید با رعایت خطوط قرمز در مراحل اجرایی کار هم مراقب باشند؛ چراکه هنوز قلم مذاکرات خشک نشده برخی از تدریجی بودن رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند!


آیت الله آملی لاریجانی در جلسه روز گذشته مسئولان عالی قضایی، با تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و پایمردی آنان در به ثمر رساندن گام نخست مذاکرات افزود: زحمات خالصانه فرزندان این مرز و بوم در تیم مذاکره‌کننده قابل احترام است.
وی تأکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در طول سال‌ها، فراز و نشیب زیادی داشت و بویژه در دو سال اخیر بسیار حساس بود، اما با تلاش تیم مذاکره‌کننده گام اول آن به نتیجه رسید و امیدواریم گام‌های بعدی نیز با استواری و پایمردی برداشته شود.
رئیس قوه قضائیه با تقدیر و تشکر ویژه از مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره‌کننده  تصریح کرد: رئیس محترم جمهور با تلاش و زحمات فراوانی که همه ما در جریان هستیم به خوبی توانست روند مذاکرات را به پیش ببرد و تیم مذاکره‌کننده نیز بارها متواضعانه اعلام کردند که آنچه پیش آمده همه آنچه نبوده که می‌خواستیم، اما نهایت تلاش‌مان بوده است.
اهمیت نقد مذاکرات همراه با وحدت
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه «باب نقد و شفاف‌سازی درباره آنچه حاصل شده باید باز باشد» گفت: نقد سازنده و شفاف به ما کمک می‌کند که بدانیم چه گام‌هایی برداشته‌‌ایم و این گام‌ها چه نقص‌هایی دارد و آیا دقیقا خطوط قرمز ترسیمی رعایت شده است یا نه؛ اما قطعاً نقد و شفاف‌سازی با افترا و توهین متفاوت است.
آیت‌الله آملی لاریجانی اعمال فشار از طریق توهین و افترا و انتقادهای سوء را خلاف شرع و قانون و مصلحت عمومی نظام دانست و تأکید کرد: در حال حاضر به همدلی و همزبانی و تلاش برای کمک به پیشرفت و آبادانی کشور نیاز داریم و البته گر چه باب نقد، باب صحیحی برای پیشرفت و کمک به دولت و قوای دیگر است اما نباید آن را با افترا و توهین درهم آمیخت. وی افزود: ما تازه در مراحل اولیه هستیم و طرف‌های مذاکره‌کننده نیز افراد غدّاری هستند و مذاکره‌کنندگان و مسئولان باید با رعایت خطوط‌قرمز در مراحل اجرایی کار هم مراقب باشند، چرا که هنوز قلم مذاکرات خشک نشده برخی از تدریجی بودن رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند! البته صحبت‌های غربی‌ها با مصرف داخلی خود آنها برای ما مهم نیست اما باید برای اجرایی شدن دقیق آنچه در متن توافق آمده است دقت نمود و همه باید کمک کنیم که این توافق با جمع‌بندی در کشور مسیر قانونی خود را طی کند تا نتایج حاصل شده به نفع کشور و ملت شود.
اقتدار قوه قضائیه به نفع همه
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، اظهار کرد:  این گونه جلسات علاوه بر استفاده از معنویت و افاضات مقام معظم رهبری، تجدید قوایی در مسئولان برای خدمت گذاری بیشتر به مردم فراهم می‌آورد و از این رو از مسئولان قضایی در سراسر کشور می‌خواهم با جد و جهد بیشتری نسبت به خدمت‌گذاری به مردم و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اقدام کنند.
رئیس دستگاه قضا تاکید بر استقلال و اقتدار قوه قضائیه از سوی رهبری را اساسی­‌ترین رهنمود و دیدگاه ایشان و زیر بنای دیگر ابعاد مورد توجه در مسیر حرکتی دستگاه قضایی توصیف کرد و گفت: استقلال و اقتدار قوه قضائیه بسیار مهم است و بقیه موارد از جمله توجه به رفع مشکلات زندان‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و تربیت مدیران و نیروهای کارآمد برای سال‌های آینده در پرتو این مسئله به دست می‌آیند.
وی با تاکید بر اینکه، توجه به اقتدار قوه قضائیه به نفع همه و موجب امنیت کشور است، گفت: امنیت کشور ناشی از اقتدار قوه قضائیه است و نباید آن را دست کم گرفت که البته این امنیت حاصل تلاش و مدیریت قضات با صلابت، دادستان‌های سراسر کشور، مسئولان عالی قضایی و روسای کل دادگستری­‌ها با تلاش همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی است؛ البته اقتدار به معنای سوءاستفاده از قدرت نیست بلکه به کار بردن صلابت و قدرت در جای خود و با هدف رفع ظلم است. رئیس قوه قضائیه حرکت دستگاه قضایی را «حرکت در مسیر قانون و عدالت بدون توجه به خطوط قرمز توهمی و فشارهای وارده» اعلام کرد و افزود: امیدواریم برای رفع مشکلات قوه قضائیه از جمله مشکلات زندان‌ها که مورد تاکید رهبری نیز بوده است، دولت و مجلس به ما کمک کنند.
توجه به مشکلات قوه قضائیه
آیت الله آملی لاریجانی مشکل عمده دستگاه قضایی را در  بودجه و کمبود نیروی انسانی دانست و با تاکید بر ضرورت کمک دولت و مجلس برای رفع این مشکلات گفت: یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای کمک به قوه قضائیه، کمک به رفع مشکل زندان هاست که قطعاً برای حفظ امنیت کشور لازم است چرا که طبیعتاً نمی‌توان مجرمان خطرناک، کلاهبرداران و قاتلان را در جامعه رها کرد.
رئیس دستگاه قضا خواستار کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین حبس شد و تاکید کرد: با دقت و ظرافت و رعایت موارد قانونی باید از ماندن بیش از حد افراد در زندان و ظلم احتمالی به آنان در این راه پرهیز کرد و در جرایمی که به امنیت جامعه خدشه وارد نمی­‌کند با برنامه‌­ریزی و اعمال راه کارهای مناسب از مجازات‌های جایگزین زندان استفاده کرد تا بار اضافی به دوش قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها نیافتد.