kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
فابیوس به تهران می‌آید

پیشگامی ضد ایرانی‌ترین طرف مذاکرات هسته‌ای برای سفر به ایران!

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر خواهد کرد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کارشکنی‌های فابیوس در جریان مذاکرات و مواضع ضد ایرانی وی بر کسی پوشیده نیست.



به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه رادیویی سراسری اوروپ1، لوران فابیوس گفت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه دوباره مرا برای سفر به ایران دعوت کرد چرا که قبلاً هم این کار را کرده بود و من در پاسخ به وی گفتم که به ایران می‌آیم؛ پس به ایران خواهم رفت.
فابیوس با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفت: این توافقی است که همه طرف‌ها در آن برنده هستند.
وی همچنین اعلام کرد که شرکت‌های فرانسوی پیش از تحریم‌ها حضور زیادی در ایران داشتند.
اشتیاق فابیوس برای حضور در تهران در این بازه زمانی تامل‌برانگیز است چرا که وی در مدت زمان مذاکرات اخیر یکی از پایه‌های کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بود و مواضع ضد ایرانی وی را حتی خود آمریکایی‌ها نیز با این شدت اتخاذ نکرده بودند. برخی تحلیلگران، فرانسه را به عنوان بلندگوی رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای معرفی می‌کردند. به عنوان مثال، «جفری گلدبرگ» روزنامه‌نگار سرشناس و نزدیک به رژیم صهیونیستی چندی پیش نوشته بود که «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات هفته‌های آتی بین ایران و گروه 1+5 نقش «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را ایفا خواهد کرد.
فابیوس به اندازه‌ای برای صهیونیست‌ها مورد اعتماد است که نتانیاهو در دیدار اخیرش با «اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان، صراحتا به وی گفت: فقط پشت سر فابیوس حرکت کن!
با مدنظر قرار دادن مواضع ضد ایرانی وزیر خارجه فرانسه، اشتیاق وی برای ورود به کشورمان نیاز به تامل جدی دارد. گویا بعد از رفع تحریم‌های تجاری و معاملاتی با غرب، طمع سرمایه‌گذاری در ایران و حضور شرکت‌های فرانسوی، دولتمردان این کشور را به شدت مشغول خود کرده و درصدد تسلط بر بازارهای ایران به‌خصوص در صنایع خودروسازی هستند.
اروپا امروز در شرایط اقتصادی نامطلوبی به سر می‌برد و فرانسه از زیان‌دیدگان این شرایط است که امروز  برای برون‌رفت از این وضعیت بد اقتصادی دست به هر کاری می‌زند. چندی پیش در سال 2007 رئیس‌جمهور سابق فرانسه «نیکولاس سارکوزی» اعتراف کرده بود که: فرانسه یک اقتصاد ورشکسته است و اگر دری برای آن باز نشود همان راهی را خواهیم رفت که یونان رفت. حال گویا فابیوس بعد از توافق 1+5 با ایران، بازار ایران را همان « در»ی می‌داند که سارکوزی از آن صحبت کرده بود.  
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در همه جای دنیا به‌ خاطر روابط بسیار نزدیکش با صهیونیست‌ها شناخته می‌شود و از دهه 80 که نخست‌وزیر فرانسه بود دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد از این رو  چرخش صد و هشتاد درجه‌ای مواضع وی و ابراز دوستی با ایران در این برهه زمانی  مسئله‌ای است که دولتمردان باید بیش از پیش به آن توجه کنند تا غرب به کشورمان به چشم بازاری خوب برای  فروش کالاهای خود نبیند.
ناگفته نماند که دولتمردان فرانسوی از دو هفته پیش به صنایع این کشور هشدار داده بودند که «مبادا از بازار ایران جا بمانند». نگاه غرب به ایران نگاهی منفعت‌گرایانه است و آنها قصد دارند تا نه تنها منافع پیش از توافق خود را جبران کنند بلکه حتی بیشترین سهم را نیز از بازار ایران به خود اختصاص دهند.