kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
به محض دریافت مجوز از سازمان صلیب سرخ

تجهیزات پزشکی و دارویی به یمن ارسال می‌شود

مسئول ستاد پشتیبانی مردم یمن گفت: ایران به محض دریافت مجوز از سازمان صلیب سرخ، تجهیزات پزشکی و دارویی خود را با 2 هواپیما به یمن ارسال می‌کند.


به گزارش ایرنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم افزود: ما درخواست ارسال کمک‌های غذایی و پزشکی دارویی را به سازمان صلیب سرخ داده‌ایم ولی تاکنون مجوزی برای ارسال این کمک‌ها از سوی این سازمان به ما داده نشده است.
احمدی‌مقدم تصریح کرد: ما آمادگی خود را برای پذیرش مجروحان یمنی به سازمان صلیب سرخ اعلام کرده‌ایم که این مجروحان را چه در ایران و چه در جاهای دیگر برای مداوا تحویل بگیریم، ضمن این‌که تاکنون 85 مجروح یمنی از طریق عمان به ایران، جهت درمان اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه صلیب سرخ جهانی تعهد کرده است که اگر ما کمک‌های خود را از جیبوتی ارسال کنیم، این کمک‌ها به دست مردم یمن می‌رسند، افزود: متأسفانه تاکنون تنها بخشی از کمک‌های غذایی و دارویی به دست مردم یمن رسیده و بقیه آن به دلایل مختلف از جیبوتی به یمن ارسال نشده است.
مسئول ستاد پشتیبانی مردم یمن با بیان اینکه امکان ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به یمن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم کمک‌های خود را از طریق منابع مالی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی که از طریق حساب‌های کمیته امداد و ستاد پشتیبانی حمایت از مردم یمن صورت می‌گیرد برای مردم یمن ارسال کنیم.
احمدی‌مقدم ادامه داد: در حالی‌که محموله کشتی
10 هزار تنی مواد غذایی و دارویی به ارزش 6 میلیون دلار را تهیه کرده بودیم، سازمان برنامه جهانی غذا برای ارسال این محموله از ما درخواست پنج میلیون دلار کرد تا اجازه دهد این کشتی به یمن اعزام شود!
وی تصریح کرد: تاکنون چهار هواپیمای حامل مواد دارویی و غذایی در دو مرحله به جیبوتی اعزام شده که با تعرض نیروهای سعودی روبرو شده است و یک کشتی نجات نیز با 2 هزار و 500 تن مواد غذایی به جیبوتی رفته است که بعد از دو ماه فقط بخشی از آن محموله به یمن وارد شد و بخشی از آن نیز به بهانه‌هایی نظیر وجود آرم ایران روی کالا اجازه ورود دریافت نکرد!
احمدی‌مقدم افزود: امروز سازمان ملل نیز که از ابتدا به نوعی تلاش می‌کرد مشکلات یمن را انکار کند به صدا درآمده است و اعلام می‌کند که حدود 12 میلیون یمنی از گرسنگی رنج می‌برند.
وی افزود: کمبود مواد دارویی و درمانی یک موضوع عمومی است و حتی واکسیناسیون در یمن در حال توقف است.
فرمانده سابق ناجا تصریح کرد: کشور یمن عمدتا گرمسیر است و منابع نیروگاهی و انرژی زیادی ندارد اما استفاده از همان مقدار کم غیرممکن است و بیمارستان‌ها با مشکل برق و سوخت برای خدمات عادی روبرو هستند و حتی اجازه انتقال مجروحان به خارج از کشور به آنان داده نمی‌شود.
احمدی‌مقدم ادامه داد: ایران از ابتدا آمادگی خود را برای پذیرش مجروحان جنگی و مداوای آنان به داخل کشور اعلام کرده اما تا امروز امکان چنین چیزی فراهم نشده است.
وی با بیان این که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌ها برای افشاگری چهره متجاوزان استفاده خواهد کرد گفت: از همان روزهای اول جنگ نابرابر عربستان سعودی و همپیمانانش با مردم مظلوم یمن، ستاد پشتیبانی مردم یمن در سه حوزه امدادی، فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی عمومی و رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.