kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

مرحله دوم عملیات الانبار عراق فلوجه در آستانه آزادی کامل قرار گرفت

با فرار سرکرده‌های خارجی «داعش»، از فلوجه و آغاز مرحله دوم عملیات، این شهر در آستانه آزادی کامل قرار گرفت.


به گزارش خبرگزاری‌ها، «فالح العیساوی» رئیس شورای استان الانبار اعلام کرد، سرکرده‌های خارجی گروه تروریستی داعش از فلوجه گریختند و شماری از فرماندهان محلی نیز ضمن تماس با نیروهای دولتی، ابراز ندامت کردند و خواستار عفو شدند.
وی تاکید کرد، روحیه تروریست‌های داعش از هم فروپاشیده و تمام خطوط کمک‌رسانی به آنها به طور کامل قطع شده است.
در مرحله نخست عملیات، بزرگترین مرکز اطلاعاتی داعش کاملا منهدم شد و پنج منطقه «الکناطر، الرشاد، البوخنفر، المشحنیه و الصبیحات» در شرق فلوجه را به تصرف خود درآوردند. درباره شمار دقیق تلفات تکفیری‌ها گزارشی نرسیده اما گفته شده که تعداد کشته‌شدگان آنها به صدها نفر می‌رسد.
همزمان با این پیروزی‌ها، منابع عراقی از آغاز مرحله دوم عملیات نیروهای دولتی در فلوجه خبر دادند.
به گفته «فالح العیساوی»، هدف از عملیات جاری، آزادسازی کل استان الانبار از لوث تروریست‌های داعش است.
منابع نظامی و غیرنظامی عراقی با اشاره به روحیه بالای نیروهای دولتی و بسیج مردمی و در مقابل، فرار فرماندهان داعش از فلوجه، آزادسازی این شهر را آسان و قریب‌الوقوع می‌دانند.
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور هم دوشنبه گذشته از آزادی قریب‌الوقوع شهر فلوجه خبر داده بود. علاوه بر عبادی، «هادی عامری» فرمانده کل عملیات الانبار هم به مردم عراق وعده داد، نماز عید فطر را در یکی از مساجد شهر فلوجه برپا کند. «حسن سالم» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، اعلام کرد: استان الانبار قبل از عید فطر به طور کامل آزاد خواهد شد.
میانجیگری سیاستمداران
«اسکندر وتوت» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق فاش کرد، برخی سیاستمداران بانفوذ عراقی در حال مذاکره با دولت بغداد هستند و تلاش می‌کنند برای عناصر داعش در فلوجه، از دولت امان‌نامه بگیرند.
به گزارش فارس به گفته وتوت، کسانی که بسیج مردمی را به ارتکاب جرائم متهم می‌کردند، اکنون برای نجات جان داعشی‌ها به دست و پا افتادند. این پادرمیانی رد شده و غیرقابل قبول است.
سایر رویدادها
* ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق از ترکیه خواست با دولت بغداد در حوزه نظامی، همکاری دائمی داشته باشد.
* 60 انگلیسی عضو داعش در جریان درگیری‌های عراق و سوریه کشته شده‌اند.