kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
در اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه

مردم ژاپن خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند

هزاران نفر از شهروندان ژاپنی با برپایی تظاهرات اعتراضی علیه سیاست‌های نخست وزیر این کشور، خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند.


 به گزارش ایرنا، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به دنبال تصویب قانونی دائمی است که به نیروهای ویژه این کشور موسوم به «نیروهای دفاع از خود» برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم اجازه می‌دهد بدون نیاز به مجوز پارلمان در عملیات نظامی برون مرزی شرکت کند.
 تلاش برای تصویب این قانون مخالف‌های بسیار گسترده  سیاسی و مردمی را با وی به همراه داشته است روز گذشته نیز تظاهرکنندگان در  یک تجمع اعتراضی که تعداد آنان بیش از 20 هزار نفر تخمین زده می‌شد، با حضور در مرکز شهر «توکیو» پایتخت ژاپن، سیاست‌های نخست وزیر در حوزه‌های امنیتی، نظامی و مالیاتی را به باد انتقاد گرفتند.
تظاهرات مردم ژاپن در حالی برگزار می‌شود که نمایندگان پارلمان این کشور در حال بررسی طرح ارائه شده از سوی دولت برای افزایش اختیارات نیروهای نظامی این کشور موسوم به «نیروهای دفاع از خود» هستند.
پایگاه اطلاع‌رسانی گلوبال تایمز چین گزارش داد: معترضین با سردادن شعار اعلام کردند که مردم ژاپن نیازی به سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت «آبه» ندارد و او باید هر چه سریع‌تر یا سیاست‌های در پیش گرفته شده را کنار بگذارد و یا اینکه استعفا دهد.
بر اساس این گزارش، تعدادی از نمایندگان پارلمان که مخالف سیاست‌های نخست وزیر «آبه» هستند نیز در این تظاهرات حضور داشتند.
 مردم ژاپن اواخر خرداد ماه جاری نیز با برپایی تظاهرات اعتراضی از دولت خواسته بودند که ماده 9 قانون اساسی این کشور را تغییر ندهد.ماده 9 قانون اساسی ژاپن که به مسائل نظامی و جنگ‌ها مربوط می‌شود، این امکان را به این کشور می‌دهد که نیروهای نظامی خود را در کمترین زمان ممکن به عملیات‌های برون مرزی اعزام کند.
مردم ژاپن جدای از مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه نخست وزیر با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان نیز مخالف هستند و بر این اساس بارها با برپایی تظاهرات مقابل پایگاه نظامی اوکیناوا خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان شده‌اند.