kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴

اخبار ویژه

وطن‌فروشی در شبکه‌های ماهواره‌ای
با اوج‌گیری چانه‌زنی‌های مذاکره‌کنندگان ایران با گروه 5+1 بر سر حقوق ملی ایران، فعالیت رسانه‌های بین‌المللی هم به اوج خود رسیده است.
به نوشته «الف» خبرنگاران هر رسانه‌ای بسته به اینکه در کجای جغرافیای سیاسی دنیا قرار داشته و به کدام دولت وابسته باشند، سعی می‌کنند از زاویه منافع رسانه و دولت خود، چانه‌زنی‌های هسته‌ای را تحلیل و طرف مقابل را زیاده‌خواه جلوه دهند و به افکار عمومی و مخاطبان خود چنین القا کنند که به خاطر زیاده‌خواهی آن طرف، مذاکرات طول کشیده یا در معرض بن‌بست قرار گرفته است. در این بازی، تکلیف خبرنگاران ایرانی، آمریکایی، روس، انگلیسی و فرانسوی و... روشن است. اما در این میان، موقعیت خبرنگاران ایرانی‌الاصل که در رسانه‌های غربی خدمت می‌کنند، کمی پیچیده و بغرنج به نظر می‌رسد. آنها از یک سو ایرانی هستند و خون ایرانی در رگهایشان جریان دارد و از سوی دیگر، باید منافع سران رسانه‌شان را بیان و تعقیب کنند.
نویسنده الف با اشاره به کسانی چون مسعود بهنود، کسری ناجی، فرناز قاضی‌زاده و... نوشت: چند شب پیش در حاشیه یک مهمانی، توفیق اجباری دست داد تا اخبار و تحلیل‌های هسته‌ای را از چند شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان تماشا کنم. حس غریبی بود. خبرنگارانی که بعضا سال‌های دور در همین تهران همکارم بودند، الان در کسوت گوینده یا تحلیلگر خبر بی‌بی‌سی فارسی، چشم در چشم هموطنان خود، مذاکره‌کنندگان ایرانی را به زیاده‌خواهی متهم کرده و خواستار کوتاه آمدن آقای ظریف و دست کشیدنش از منافع ملی ایران بودند. سعی کردم در نگاه‌شان، ردی از شرم و حیا تشخیص دهم، اما دریغ... به راستی مرزهای خیانت به وطن تا کجاست؟
یادآور می‌شود اغلب همکاران ایرانی رسانه‌‌هایی چون بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، من و تو، رادیو زمانه، دویچه وله و... زمانی با نشریات اجاره‌ای و زنجیره‌ای همکاری می‌کردند و از این حیث وطن‌فروشی آنها اسباب سرشکستگی نشریات زنجیره‌ای محسوب می‌شود. برخی از عناصر فراری، سردبیر نشریات مذکور بوده‌اند.

روحانی عوض شده یا مردم دوره امام حسن(ع)؟
آقای روحانی زمانی مردم زمان امام حسن(ع) را خائن می‌دانست. اکنون آیا مردم دوره امام‌حسن(ع) عوض شده‌اند یا روحانی؟!
هفته‌نامه 9 دی با طرح این پرسش، به نقد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور پرداخت که در جمع استانداران گفته بود: «به اعتقاد من نرمش قهرمانانه، سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن، سبط‌اکبر پیامبر این قهرمانی و شجاعت را برگزید و انتخاب کرد.» حسن روحانی همچنین در صفحه توییتر خود هم نوشت:‌ «امام حسن به ما یاد دادند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.»
حمید رسایی مدیرمسئول 9 دی با نقد این سخنان نوشت: حضرت امام خمینی در این باره می‌فرماید: «قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این است. بعد از  اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرف‌هایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردی که آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی.» (صحیفه امام، ج 20، ص: 118 و 119)
اما موضوع مهمتر درباره مردمی که حسن روحانی در حال توجیه رفتار آنها بلکه تقدس بخشیدن به خیانت‌شان است، قضاوتی است که حسن روحانی، خود پیش از این درباره آنها داشته است. وی که در تیرماه سال 1356 به دعوت گروهی از جوانان انقلابی اصفهان به آن شهر سفرکرده با مرور تاریخ سیاسی اهل بیت به مدت ده شب در مسجد حکیم اصفهان به بررسی صلح امام حسن و رفتار مردم آن زمان می‌پردازد. وی در سال 90 این مجموعه سخنرانی خود درباره تحلیل رفتار سیاسی اهل بیت را در کتابی به نام «مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه» به چاپ می‌رساند.
9 دی می‌نویسد: آقای روحانی که متأسفانه این ایام به شدت خود را نیازمند توافق با غربی‌ها نشان می‌دهد، در حالی مردم دوره امام حسن را به عنوان الگو به مردم ایران اسلامی معرفی و به دنبال شباهت‌سازی در مطالبات آنهاست که پیش از این در سال 56 مردم دوره  امام حسن را خائن معرفی کرده است! آقای روحانی در صفحه 205 کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه» در تحلیل رفتار مردم آن روز آورده است:
«این حضور مردم، این ایثار مردم و این فداکاری مردم است که امروز (سال 56) مسیر مبارزه و نهضت و آینده را مشخص می‌کند. خود امام حسن(ع) به مردم فرمود: به اهداف مورد نظرتان نخواهید رسید، مگر در سایه صبر و تحمل ناملایمات. در مدائن، امام مجتبی(ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت‌ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود اگر بایستید، خداوند شما را یاری می‌کند و ما پیروز می‌شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود. مردم چه جوابی به امام حسن(ع) دادند؟ گفتند: ما می‌خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب‌نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی (ع) را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد می‌توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.»
رسایی پرسیده است: آیا مردم دوره امام حسن از سال 56 تا سال 94 تغییر کرده‌اند، مردمی که روزگاری بر روی منبر توسط آقای روحانی خائن معرفی شدند، چگونه در این روزها به عنوان الگو معرفی می‌شوند؟ قطعا مردم دوره امام حسن تغییر نکرده‌اند، تاریخ و حوادث رخ داده در آن نیز در این مدت تغییری نکرده است بنابراین باید نتیجه گرفت که این حسن روحانی است که تغییر یافته است.
سؤال این است که آیا آقای روحانی هم در سخنرانی خود به مردم ایران اسلامی می‌گوید که اگر با معاویه زمان نجنگند و دنیایشان با غم و اندوه و آخرتش با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد؟ یا بر خلاف آن آقای روحانی، پذیرش شروط ظالمانه آمریکا را موجب برطرف شدن کلیه مشکلات کشور از آب خوردن تا محیط زیست می‌داند؟
 9 دی خاطرنشان کرد: آقای روحانی پیش از این، صلح با معاویه را نتیجه تصمیم غلط مردم آن زمان می‌داند نه نتیجه تصمیم حقیقی امام، سؤال این است که مردم ایران اسلامی که امام امت آنها را بعد از 72 یار حسین بن علی(ع) بهترین مردم از زمان رسول خدا تاکنون می‌داند، بارها نشان داده‌اند که حاضر به پذیرش ذلت استکبار نیستند، با این حساب ایشان چه اصراری بر تحریف تاریخ اسلام و تاریخ پرشکوه این مردم دارد؟

فروش میلیاردها دلار سلاح گنج‌بادآورده توافق برای آمریکا
توافق اتمی با ایران می‌تواند برای پیمان کاران وزارت دفاع آمریکا، گنجی بادآورده به بار آورد.
به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، این پیمان‌کاران در سایه تلاش اوباما برای آسوده کردن خاطر اسرائیل و کشورهای خلیج فارس از توافق با ایران، با بستن قراردادهایی به مبلغ بیش از 6 میلیارد دلار برای فروش جنگ‌افزارهای سنگین نظامی، توانسته‌اند به سود زیادی دست یابند. جزئیات توافق احتمالی میان ایران و شش کشور عمده جهان، تعیین خواهد کردکه آمریکا برای کمک به متحدانش چه قدم‌هایی باید بردارد.
بلومبرگ افزود: توافق اتمی باایران به احتمال زیاد شریکان خاورمیانه‌ای آمریکا رابه درخواست سیستم‌های دفاعی پیش رفته از پیمان کاران آمریکایی چون بوئینگ، لاکهید- مارتین، رایتون و نیز شرکت‌های اسلحه‌سازی فرانسوی و غیره خواهد برانگیخت.
ویلیام هارتونگ، مدیر برنامه تسلیحات و امنیت در «مرکز سیاست بین‌المللی» در واشنگتن می‌گوید: «در عالم نظر توافق با ایران باید به کاهش تنش در منطقه و در نتیجه به کاهش تقاضا برای خرید سلاح‌های پیش رفته بینجامد، اما در کوتاه مدت، این توافق، درخواست‌های تسلیحاتی را افزایش خواهد داد.»
بلومبرگ می‌نویسد: کنگره تاکنون با بستن قراردادهای نظامی به ارزش میلیاردها دلار با کشورهای خلیج فارس موافقت کرده است یکی از این قراردادها با امارات متحده عربی برای خرید تجهیزات و پشتیبانی‌های لجستیکی 1100 بمب لیزری به مبلغ 130 میلیون دلار است. و در قرارداد دیگری به مبلغ 900 میلیون دلار این کشور خواستار خرید 12 سامانه راکت افکن با تحرک بالا و 100 راکت ساخت کارخانه لاک هید شده است. این قراردادها فعلاً در انتظار نهایی شدن هستند.
دولت سعودی نیز قرار است قراردادی به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون دلار برای خرید 10 واحد هلیکوپتر سیکورسکی و رادار و لوازم یدکی مربوط به آن را امضا کند و قراردادی دیگر به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون دلار برای خرید 202 موشک لاک هید و تجهیزات مربوط به آن در انتظار نهایی شدن است.
ملیسا دالتون کارشناس در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» می‌گوید «آمریکا باید فروش و ارائه قراردادهای جدید تسلیحاتی را تسریع کند و برای ارتقای امنیت سایبری کشورهای خلیج فارس به خاطر نفت و دیگر زیربناها تلاش کند و تمرین‌های نظامی منطقه‌ای را افزایش دهد.
در حالی که کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند از برتری کیفی نظامی در منطقه برخوردار شوند- زیرا این امتیاز را قانون آمریکا برای اسرائیل در نظر گرفته است- سامانه‌های تسلیحاتی زیادی که غالباً دفاعی هستند، وجود دارد که می‌تواند اطمینان بخش باشد.»
تلاش‌های آمریکا برای آسوده خاطر کردن عربستان سعودی را می‌توان در اقدام اخیر آمریکا در لغو محدودیت‌های مربوط به کمک‌های امنیتی به کشور بحرین مشاهده کرد. این محدودیت‌ها در سال 2011 به دلیل حمله نیروهای دولتی به تظاهرات عمومی و نقض حقوق بشر اعمال شده بود. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «باآن که به نظر ما بهبود وضعیت حقوق بشر در بحرین کافی نیست اما این کشور به پیشرفت‌های معنی‌داری در این زمینه نائل شده است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز 30 ژوئن هرگونه ارتباط میان این اقدام با مذاکرات ایران را رد کرد. اما بروس ریدل از «مؤسسه بروکینگز» می‌گوید چنین ارتباطی «قطعاً» وجود دارد: «بحرین یکی از اقمار سعودی و در تملک کامل این کشور است.»

حذف یارانه ثروتمندان برای چی؟ انتخابات در پیش است می‌فهمی!؟
2 سال از طرح حذف یارانه‌بگیران ثروتمند گذشت اما دولت اراده‌ای برای این کار ندارد...
روزنامه آرمان در گزارشی با مضمون فوق نوشت: چرا کسری پرداخت یارانه نقدی تنها با حذف یارانه‌بگیران ثروتمند امکان‌پذیر است. دولت برای پرداخت یارانه نقدی اقشار ثروتمندان در سال 94با 9 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی مواجه است و برای جبران آن باید به طور کلی 16 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.
یک کارشناس اقتصادی ضمن اعلام اینکه دولت به جای شناسایی افراد ثروتمند باید افراد کم‌درآمد را شناسایی کند، گفت: دولت حدود 6 میلیون نفر را برای حذف از یارانه‌ها شناسایی کرده است که بر اساس آمار حدود یک میلیون نفر از آنها با همپوشانی به تعداد 5 میلیون نفر می‌رسند. حسین راغفر ادامه داد: باید گفت که این تعداد رقم به نسبت مبلغی که هر ماه برای پرداخت یارانه اتلاف می‌شود، رقم قابل توجه و چشمگیری نیست.
دولت می‌تواند با استفاده از این منابع یارانه‌ها به اشتغال فرزندان این خانواده‌ها و در نهایت به تولید کمک کند.
عزت‌ا... یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: با توجه به اینکه پرداخت یارانه نقدی با کسری اعتباری مواجه است اما دولت به دلیل ترس از انتخابات جرات اجرای آن را ندارد. وی ادامه داد: به طور طبیعی انتخابات در پیش رو است و دولت هم دوست ندارد، ناراضی در این موضوع داشته باشد.