kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
پیامد بی‌توجهی به دلواپسی دلسوزان

آمریکا خیال ندارد از اسب لوزان پیاده شود

روند مذاکرات هسته‌ای حاکی از آن است که آمریکا به شدت به دنبال به کرسی نشاندن مفاد تفاهم فاجعه‌بار لوزان بوده و علت بن بست فعلی مذاکرات نیز همین است.
سرویس سیاسی-

دیروز(شنبه) در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با همتای آلمانی خود دیدار کرد. پس از این دیدار، ظریف با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به گفت و گو نشست. در این دیدار «عراقچی» و «تخت روانچی» نیز حضور داشتند.
روز گذشته(شنبه) همچنین «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا درخصوص مسائل فنی گفت و گو کردند.
 ما فقط یک اسب داریم
 و آن تفاهم لوزان است !
«آلن ایر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ایران گفت: ما فقط یک اسب داریم و آن هم پارامترهای لوزان است!
ایر افزود: هیچ توافقی نمی‌شود مگر اینکه بر سر تمام مسائل توافق شود.
گفتنی است وزیر امور خارجه ایران در واکنش به زیاده‌خواهی طرف غربی و خلف وعده‌های مکرر مقامات آمریکایی در پیامی تاکید کرد: این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.
همانطور که گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، روشن است که در مذاکرات ایران و 1+5 در برخی موارد مهم اختلافات جدی وجود دارد. ولیکن شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اختلاف‌ها به این دلیل نیست که آمریکا از چارچوب لوزان فاصله گرفته است؛ بلکه به این دلیل است که آمریکا به قرائت خود از چارچوب لوزان به شدت پایبند است. چارچوبی که به هیچ وجه با خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تناسبی ندارد.
یکی از تاکتیک‌هایی که آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود از آن بهره می‌برند این است که خود در نقض چارچوب لوزان پافشاری می‌کنند و مطالباتی فراتر و سخت‌گیرانه‌تر از لوزان را مطرح می‌کنند تا نهایتا تیم مذاکره‌کننده ایران به همان چارچوب لوزان رضایت دهد.
 این همان اسب زین شده است
گفتنی است هنگام مذاکرات لوزان، منتقدان دلسوز بارها نسبت به روند و چارچوب مذاکرات و راه حل‌ها هشدار داده و بخصوص نسبت به توافقی دو مرحله‌ای اعلام خطر کردند. اما دولت با این توجیه که تفاهم لوزان الزام‌آور نیست، هشدارهای منتقدان را جدی نگرفت. همان زمان آمریکایی‌ها متنی را به عنوان فکت شیت لوزان منتشر کردند اما تیم ایرانی هرگز حاضر به انتشار نسخه خود نشد و نقدی جدی نیز به نسخه آمریکایی وارد نکرد. به نظر می‌رسد امروز آمریکایی‌ها با استناد به همان فکت شیت، مطالبات زیاده‌خواهانه خود را مطرح کرده و مذاکرات را به بن بست کشانده‌اند. با توجه به اصرار عجیب و غریب آمریکایی‌ها بر تحقق تفاهم لوزان به عنوان توافق نهایی این سوال قابل تامل پیش می‌آید که مگر در لوزان چه قول و قراری گذاشته شده که آمریکایی‌ها چنین به آن مشتاق‌اند؟! گفتنی است مدیر مسئول کیهان در واکنش به تفاهم لوزان گفته بود؛ نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم. در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم!
 کری: موضوعات دشواری باقی مانده
در همین حال جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز(شنبه) در حاشیه مذاکرات هسته‌ای گفت: هنوز موضوعات دشواری باقی مانده که باید در مذاکرات هسته‌ای با ایران حل شود.
با بررسی اظهارات مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، می‌توان به زیاده‌خواهی آمریکا پی برد.از جمله:
- آمریکا می‌خواهد تحت هر شرایطی دسترسی به تاسیسات نظامی در توافق قید شود.
- آمریکا در پی آن است که به بهانه حفظ تحریم‌های تسلیحاتی –با تمرکز بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران- زیرساخت اصلی قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت را حفظ کند.
- آمریکا می‌خواهد برنامه تحقیق و توسعه غنی‌سازی ایران را به گونه‌ای محدود کند که انتهای دوره گام نهایی تازه آغاز دوران تحقیق و توسعه واقعی ایران باشد نه پایان آن.
- در مجموع آمریکا در پی آن است تا با حفظ زیرساخت تحریم‌ها و دست نخورده ماندن آن، ضربه اساسی به زیرساخت فناوری هسته‌ای ایران وارد کند و در گام بعد وارد مسئله نظامی و قابلیت‌های دفاعی ایران شود.
«شینهوا» خبرگزاری رسمی چین مدعی شد: یک منبع مطلع دیپلماتیک گفته است، کشورهای غربی و تهران تقریبا با شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته، که از آن به ابعاد احتمالی نظامی یاد می‌شود، به توافق دست یافته‌اند. همچنین پیشرفت زیادی در زمینه محدود‌سازی توانایی هسته‌ای ایران در این توافق به دست آمده است.
 مشکل آمریکا برنامه هسته‌ای ایران نیست
همچنین به گزارش تسنیم، نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت که مشکل آمریکا با ایران برنامه هسته‌ای این کشور نیست، بلکه عدم تمایل آن به تسلیم در برابر واشنگتن است. اینکه نومحافظه‌کاران عنوان می‌کنند ایران برای پنهان کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود، یک برنامه انرژی هسته‌ای دارد همیشه پوششی برای مخالفت واقعی آمریکا با ایران و سیاست‌های حقیقی واشنگتن بوده است.
به نوشته این نشریه واشنگتن مایل نیست به این حقیقت اذعان کند و بگوید که ایران در فهرست اهداف آن قرار دارد، زیرا ایران در مقابل خواسته و اراده واشنگتن تسلیم نمی‌شود. به جای آن، واشنگتن تصمیم گرفت تا هراسی را از ایران در بین مردم آمریکا و اروپا ایجاد کند. واشنگتن این کار را با متهم کردن تهران به توسعه سلاح‌های هسته‌ای و تمایل آن برای در اختیار قرار دادن این سلاح‌ها به تروریست‌ها برای حمله علیه اسرائیل، اروپا و آمریکا انجام داد. زمانی که واشنگتن سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک را در مرز روسیه مستقر کرد، واشنگتن به دروغ به روسیه گفت که هدف از آن رهگیری موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ناموجود) ایران است.
 هدف آمریکا،تحدید توانایی‌های دفاعی ایران است
«جیم دین» سردبیر نشریه انتقادی آمریکایی «وترنز تودی» در گفت و گو با فارس گفت: پس زمینه اتفاقات در جریان مذاکرات، خواست آمریکا برای تحدید توانایی‌های معمول دفاعی ایران است.
دین افزود: طرح موضوعات تسلیحاتی در مذاکرات ابزاری برای آمریکایی‌‌ها و قبولاندن شرایط خود به ایرانی‌هاست.
وی در ادامه گفت: تسلیحات هسته‌ای ایران دروغ اسرائیلی برای مظلوم‌نمایی است.
دین با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تصریح کرد: در توافق پیشین ایران و 1+5 قرار بود دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما همچنان هزاران دلار از دارایی‌های ایران باقی مانده و آزاد نشدند بنابراین نباید به آمریکایی‌ها آنقدر اعتماد کرد که تحریم‌ها را برخواهند داشت.
این تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: واشنگتن به توافق با ایران نیاز دارد.
 تحریم‌های غیرهسته‌ای
باقی می‌ماند
«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: برخی تحریم‌های محدود‌کننده که به برنامه هسته‌ای ربطی ندارند، همچنان باقی خواهد ماند.
وی در ادامه مدعی شد: ایران همچنان حامی تروریسم است.
تونر با ابراز خشم از راهپیمایی عظیم مردم ایران و شعارهای ضد استکباری گفت: شعار مرگ بر آمریکا و راهپیمایی روز قدس در ایران عجیب نیست. ما سالها است که شاهد چنین لفاظی‌هایی! در داخل ایران هستیم. روشن است که ما آن را محکوم می‌کنیم به خصوص اینکه اظهارات ضد اسرائیلی را محکوم می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: این اظهارات باعث دلسرد شدن ما نخواهد شد، ما یک روند دیپلماتیک داریم که هم اکنون در وین رخ می‌دهد و تمرکز ما روی آن است نه بر آنچه در خیابان‌های تهران فریاد زده می‌شود.
تونر در ادامه گفت: ما بارها گفته‌ایم که تحت تأثیر ضرب‌الاجل قرار نمی‌گیریم، بلکه به دنبال دستیابی به بهترین توافق هستیم.
وی با اذعان به نیاز آمریکا به میز مذاکره و توافق هسته‌ای گفت: به جایی نرسیده‌ایم که از مذاکرات هسته‌ای کنار بکشیم.
در همین حال، «جان مک کین» سناتور آمریکایی در مصاحبه با «ام اس ان بی‌سی» در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران تصریح کرد: دولت اوباما برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران بسیار مشتاق است و به این توافق نیاز دارد.
به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز در جمع خبرنگاران گفت: «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این کشور گفته تا زمانی که رایزنی‌ها مفید باشند در شهر وین بمانند.
 گزارش‌ هسته‌ای «شرمن»
 به رژیم صهیونیستی
به گزارش تسنیم، یکی از مقامات ارشد آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت که «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای این کشور با ایران، روز پنج‌شنبه گذشته، در گفت‌وگو با «یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی اسرائیل، وی را در جریان جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.
پیش از این برخی رسانه‌های غربی نزدیک به رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد اشتباه محاسباتی در افکار عمومی، در گزارش‌های مختلف تاکید کردند که آمریکا با تغییر رویه، در مذاکرات اخیر هیچ گزارشی به مقامات رژیم صهیونیستی ارائه نکرده است.