kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
اعتراض وزیر بهداشت به یک اشتباه تاریخی

هاشمی: جداسازی بهزیستی از وزارت بهداشت اشتباه بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت دادگستری برای مجرمان اختلالات اعصاب و روان باید بیمارستان احداث کند، گفت: تصمیم ۱۴ سال پیش مجلس شورای اسلامی مبنی بر جداسازی سازمان بهزیستی از بدنه وزارت بهداشت اشتباه بود.
سرویس اجتماعی-

حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بازدید از آسایشگاه بیماران اعصاب و روان سرای احسان عنوان کرد: محکومیت رئیس بیمارستان دور از انصاف است و دلیل آن نیز عدم اختصاص بودجه برای وزارت دادگستری برای احداث بیمارستان و بخش‌های مورد نیاز از سوی مجلس شورای اسلامی است، بنابراین وزارت دادگستری برای مجرمان اختلالات اعصاب و روان باید بیمارستان احداث کند، زیرا گاهی از سوی قضات بدون در نظر گرفتن امکانات وزارت بهداشت احکامی صادر می‌شود و اگر رئیس بیمارستان این امر را اجرا نکند، محکوم می‌شود.
وزیر بهداشت گفت: در دوران گذشته صرفا جهت رفع تکلیف بوده که اعلام کردند 10 درصد تخت‌ها را باید به بیماران روانی اختصاص داد زیرا بیمارستان‌هایی که این بیماران باید در آنها نگهداری شوند از نظر استاندارد، محیط اطراف، فضا و به‌ویژه فضای سبز و همچنین امکانات توانبخشی با سایر بیمارستان‌ها متفاوت هستند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه برای تأمین رفاه اجتماعی حوزه بیماران روانی باید هزینه کنیم، افزود: هزینه‌ها از راه منابع عمومی حاصل می‌شود و مردم تا چه حد می‌خواهند کمک کنند؟ مردم جایی حضور پیدا می‌کنند که دولت و حکومت نیز حضور داشته باشد و باید به صورتی عمل کنیم که یک قدم از مردم و 10 قدم از ما باشد.
هاشمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه یا در بودجه سال آینده باید حتما اعتبارات مورد نیاز دیده شود و وزارت دادگستری برای مجرمان دارای اختلالات اعصاب و روان مبادرت به احداث بیمارستان کند و بیش از این به ما فشار وارد نیاورد تا ما نیز بتوانیم مراکز روانپزشکی و روان‌درمانی در سراسر کشور را راه‌اندازی کنیم.
کمبود نیروی انسانی نداریم
وزیر بهداشت افزود: از نظر نیروی انسانی در حوزه بیماران روانی هیچ کمبودی وجود ندارد و تعداد کافی فوق تخصص و متخصص روان‌پزشک و تعداد بسیار زیادی روان‌شناس داریم و بسیاری از داروها را در داخل کشور تولید می‌کنیم اما مشکل ما در نگهداری و وجود نظام حمایتی برای توانبخشی برای بیماران روانی است و غیبت بیمه‌ها و سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه حس می‌شود.
وی پایداری منابع برای نظام سلامت و بیماران صعب‌العلاج مانند بیماران روانی را یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: اگر برای طرح تحول سلامت منابع پایداری در نظر گرفته نشود به راحتی با روی کار آمدن دولت‌ها آسیب خواهد خوردوزیر بهداشت در خصوص بیمارن روانی این نوید را داد که در آینده‌ای نزدیک لایحه‌ای را جهت حمایت از این بیماران در قالب ایجاد آسایشگاه‌ها، تأسیس بیمارستان و حمایت‌های بیمه‌ای با همکاری دوستان در بهزیستی و این آسایشگاه تنظیم و تقدیم هیئت وزیران کند.
ساز و کارها مناسب نیست
هاشمی ساز و کارهای موجود حمایتی را مناسب ندانست و گفت: اگر اعتباری به بیمه اختصاص یابد و بنا باشد برای بیماران اعصاب و روان هزینه کند حق ندارد در جای دیگر هزینه کند البته در حال حاضر کل اعتبارات بیمه‌ها برای حمایت از بیماران روانی نیز کفایت نمی‌کند.
وزیر بهداشت با اشاره به تصمیم 14 سال پیش مجلس شورای اسلامی مبنی بر جداسازی سازمان بهزیستی از بدنه وزارت بهداشت گفت: این سازمان به وزات رفاه واگذار شد که به آن وزارتخانه، کار، تعاون و همچنین سازمان تأمین اجتماعی افزوده شد و این کار از ابتدا اشتباه بود.
هاشمی افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر شورای سالمندان در سازمان بهزیستی فعالیت دارد و هیچ ارتباطی با بدنه آموزش عالی علوم پزشکی و نیز مراکز توانبخشی ندارد.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت و مراکز نگهداری بیماران مزمن در اختیار وزارت بهداشت هیچ تعصبی نداریم و هدف این است که مشکلات مردم حل شود اما در صورتی که از کارکرد مناسب سازمان بهزیستی اطمینان حاصل کنیم، با کمال افتخار این مراکز را به آنها واگذار خواهیم کرد.
هاشمی افزود: با این واگذاری مشکلات برطرف نمی‌شود بلکه در صورت نگاه ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی به این بیماران و نگهداری آنها مشکلات به تدریج حل خواهد شد.گفتنی است قانونا بهزیستی سازمانی متشکل از وظایف ناهمگون و نامتقارن است که هم اکنون به شیوه «خویش فرما» اداره می‌شود و از قدرت واگذاری بخش بزرگی از وظایف خود به بخش خصوصی برخوردار است. همه این عوامل در کنار کوچکی ساختار بهزیستی موجب شده حاکمیت از کمترین نظارت بر زیرمجموعه سازمان مذکور برخوردار باشد و در حوزه‌هایی همچون اداره مهدهای کودک، خانه‌های سالمندان و شبانه روزی‌های نگهداری از ایتام و کودکان بدسرپرست رضایت اجتماعی سال به سال کاهش یابد. بنا بر نظرات متخصصین و پژوهشگران، قطعه‌ای از ساختار بهزیستی شامل مهدهای کودک متعلق به آموزش و پرورش است و هیچ نسبتی با اهداف و تشکیلات بهزیستی به عنوان یک مرکز فعال در حوزه «آسیب‌های اجتماعی»؛ ندارد؛ بخشی دیگر از وظایف این سازمان نیازمند قرار گرفتن ذیل تشکیلات کمیته امداد امام خمینی است تا محرومیت‌زدایی در حوزه‌هایی همچون کودکان کار و سایر ضعف‌های اجتماعی به شکلی جدی و با پاسخگویی حداکثری انجام گیرد. بخشی دیگر از وظایف بهزیستی نیز در حوزه «درمان» است که زیرمجموعه تعهدات وزارت بهداشت و درمان به حساب می‌آید و به واسطه جدایی ایجاد شده در ساختار یک پارچه وزارت بهداشت، طبق اذعان صریح وزیر بهداشت، مشکلات عدیده‌ای در این بخش‌ها بروز یافته است.