kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عامل اصلی مشکلات اقتصادی نگاه به بیرون است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عامل اصلی مشکلات اقتصادی نگاه به بیرون و ضعف مدیریت است.

سیدسعید زمانیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حضور وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان اظهار داشت: متاسفانه وزیر اقتصاد به جای عمل کردن، گفتار درمانی انجام می‌دهد و هر آنچه گفته شده در عمل مشاهده نمی‌شود. همچنین در موضوع اقتصاد مقاومتی اقدامی صورت نگرفته و وضعیت اقتصاد با شعار پیش می‌رود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با توجه به سوال خود از وزیر اقتصاد در مورد اینکه چه اقدام عملی برای خروج از رکود و استفاده از ظرفیت داخلی صورت گرفته است، بیان داشت: بسیاری از کارگران در حال بیکار شدن هستند و انبارها پر از کالاهای تولید شده و بنگاه‌ها با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند و بارها وزیر اقتصاد قول داده که طی چند ماه مشکلات را حل کند، اما سیستم مدیریت اقتصادی ضعیف است.
زمانیان با اشاره به اینکه مشکلات نظام بانکی و عدم اجرای بسیاری از قوانین پابرجا است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد سوء مدیریت در اقتصاد وجود دارد و نگاه به بیرون برای حل این مشکلات عامل اصلی برجا ماندن آنها است.
به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر بسیاری از مردم با گرانی، عدم اشتغال و مشکل معیشت روبه‌رو هستند و سوال این است که در دو سال گذشته به جز کاهش تورم چه اتفاقی برای بهبود وضعیت اقتصادی صورت گرفته است.
زمانیان تاکید کرد: کارخانه‌های با ظرفیت بالا یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و نگاه به واردات بی‌رویه و مالیات‌ها منجر به بروز بیش‌تر مشکلات شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اخذ مالیات به هر نحو و دستورالعمل در شرایطی که رونق وجود ندارد و بازار در رکود به سر می‌برد، قابل تأمل است، گفت: عدم برنامه‌ریزی و راهکار مناسب در مباحث اقتصادی از سوی متولی نظام اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد وجود دارد.
زمانیان با طرح این سوال که با پایین نگه داشتن تورم آیا برای خروج از رکود نیز اقدامی صورت گرفته است، اظهار داشت: راه نجات خروج از رکود و جلوگیری محض از واردات بی‌رویه و برنامه‌ریزی بر اساس توان داخلی است.
وی درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کرد: اینکه کارهای روزمره و جاری دستگاه‌ها به پای اقتصاد مقاومتی گذاشته می‌شود، صحیح نیست. اقتصاد مقاومتی یعنی تغییر نگرش به موضوعات کلان اقتصاد از جمله سیستم بانکی، واردات، تولید، جلوگیری از رانت، توجه به زیرساخت‌ها، استفاده از ظرفیت‌های داخلی است و نباید کارهای روزمره را پای اجرای این سیاست‌ها گذاشت.