kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
در مصاحبه با یورونیوز

ظریف: ایران در سوریه حضور نظامی ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه یورونیوز تاکید کرد ایران در سوریه حضور نظامی ندارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه یورونیوز تاکید کرد ایران در سوریه حضور نظامی ندارد.
ظریف در مصاحبه با یورونیوز گفت: ما حضور نظامی در سوریه نداریم. دولت سوریه از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و در سازمان ملل دارای کرسی است و ایران با این کشور روابط قدیمی و پایداری دارد. من باور دارم آنهایی که از گروه‌های تروریستی که در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارند، حمایت می‌کنند باید به خاطر پشتیبانی‌هایی- پول و سلاح- که برای این سازمان‌های تروریستی فراهم می‌کند پاسخگو باشند. از نظر من هیچ قانونی علیه داشتن روابط با (دولت) سوریه وجود ندارد با این حال ایران نیروی نظامی در سوریه ندارد.
وزیر امور خارجه در مورد توافق ژنو نیز گفت: مفاد اصلی توافق کاملاً شفاف است. بخشی از برنامه هسته‌ای ایران که منظورم ادامه غنی‌سازی اورانیوم پنج درصدی است، ادامه دارد. بخش‌هایی هم وجود دارد که ما توافق کردیم آن را ادامه ندهیم و آن غنی‌‌سازی بیش از پنج درصد است.
ظریف ادامه داد: تلاش کردم به آنچه درباره آن توافق کردیم، وفادار بمانم و آن را برای مصرف داخلی تغییر ندهیم. برای همین هم درباره آن توضیحات اضافی ندادم. ایران سعی ندارد به قیمت ضربه زدن به طرف مقابل، پیروز (پرونده هسته‌ای و توافق با 1+5) شود زیرا ما معتقدیم که این رفتار قابل تحمل نخواهد بود و هم‌اکنون توافق کرده‌ایم که در 18 فوریه در وین دیدار کنیم و بر روی بخش دشوار که توافق جامع است کار کنیم. ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز که پرسید مردم ایران نگران هستند که شما در این موقعیت، در مقابل فشارهای جامعه بین‌المللی تسلیم شده‌اید. آنان از این بیم دارند که این قراردادها به سود کارتل‌های نفتی است و ایران را به دوران قاجار بازمی‌گرداند نیز گفت: این موضوع قطعاً اتفاق نمی‌افتد. افکار عمومی در ایران حق ابراز عقیده دارند و آن از طریق صندوق‌های رای می‌باشد. آنها در گذشته این را نشان داده‌اند. اگر رفتار ما را خارج از حدود منافع ملی بدانند، بار دیگر رای نخواهند داد.