kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
جمعی از مسئولان کشور :

دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم به موضوع بورسیه‌ها ورود کند

سهراب صلاحی با بیان اینکه برخورد خلاف قانون وزارت علوم با دانشجویان بورسیه آبروی این وزارتخانه را خدشه‌دار کرد، گفت: دادستان کل کشور باید به عنوان مدعی‌العموم به موضوع بورسیه‌ها ورود پیدا کند و مسببان این ظلم را تسلیم دادگاه کند.



رئیس سازمان بسیج اساتید پیرامون موضوع بورسیه‌ها و ظلمی که در این خصوص به دانشجویان شده است، اظهار داشت: مسئله‌ای که در ابتدای دوره مدیریت جدید در وزارت علوم اتفاق افتاد این بود که برخی تلاش کردند افرادی که به دلایل اخلاقی و امنیتی از دانشگاه‌ها اخراج شده بودند را برگردانند و در مقابل نیز نسبت به نیروهای متدین و متخصص که وزارت علوم طی مراحل قانونی برای جذب در هیئت علمی بورسیه کرده بود، برخورد سیاسی کردند.
وی افزود: این وضعیت زمانی بود که به جهت تخلفات محرز فرجی‌دانا در اداره وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی تصمیم به استیضاح وی گرفته بود. در این بین عده‌ای با اقدامی خلاف قانون و اخلاق و شرع سعی کردند جلوی استیضاح را بگیرند و موضوع بورسیه‌ها را روزنامه‌ای کردند و با آبروی بسیاری از دانشجویان بازی کردند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این اقدامات خلاف قانون نه تنها مانع استیضاح وزیر علوم نشد بلکه تا حدودی آبروی وزارت علوم را نیز خدشه‌دار کرد. باعث تأسف است که این موضوع آن‌قدر ادامه پیدا کرد که مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور به موضوع ورود پیدا کردند و وزارت علوم را به خاطر این اقدام خلاف قانون و شرع توبیخ کردند.
صلاحی با سیاسی خواندن موضوع بورسیه‌ها اظهار داشت: دست‌های پشت پرده خارج از وزارت علوم (که البته هنوز هم فعالیت دارند) در راستای سیاسی‌کاری این حاشیه‌ها را به وجود آوردند و هم وزارت علوم، هم دانشگاه‌ها و هم دانشجویان را درگیر این موضوع کردند. این در حالی است که رهبری از ابتدا این تذکر را داده بودند که اگر حاشیه بر متن غلبه پیدا کند خیز علمی کشور به مشکل می‌خورد که ما می‌بینیم امروز همین وضعیت به وجود آمده است.
رئیس سازمان بسیج اساتید پیرامون متوقف شدن رشد پیشرفت علمی کشور نیز گفت: ما در سال 92 رتبه 16 را از نظر تولید علم در جهان به دست آوردیم در حالی که در 8 سال گذشته آن در رتبه 40 قرار داشتیم. در ادامه روند باید به رتبه 10 تولید علم می‌رسیدیم که با حاشیه‌های دو سال اخیر وزارت علوم این امر محقق نشد.
وی با بیان اینکه پیشرفت علمی کشور نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران مؤمن و دلسوز این کشور بوده است، گفت: این در حالی است که در دوره جدید مدیریت وزارت علوم مدیران ارزشی که در 8 سال گذشته برای پیشرفت علمی کشور تلاش می‌کردند، کنار گذاشته‌ شدند.
این استاد دانشگاه خطاب به وزیر علوم گفت: انتظار داریم وزیر علوم کمیته‌ای برای بررسی توقف روند پیشرفت علمی کشور تشکیل دهد چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد ما شاهد افت پیشرفت علمی خواهیم بود.
صلاحی با تأکید بر اینکه جریان علمی کشور باید خارج از باندبازی‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: طرح موضوع بورسیه‌ها خلاف قانون بود و کمیسیون اصل 90 مجلس و دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم باید به این موضوع ورود پیدا کنند و هیئتی را برای مشخص کردن مسببان این ظلم مشخص کنند تا آنان به دادگاه صالحه برای رسیدگی به تخلفاتشان معرفی شوند.
رئیس سازمان بسیج اساتید در پایان گفت: البته این موضوع باید به دور از سیاسی‌کاری صورت گیرد تا احقاق حقوق دانشجویان بورسیه شود و مسببان این ظلم برای برخورد قانونی تسلیم دادگاه شوند.
وزارت ‌علوم حق تضییع شده دانشجویان بورسیه را بدهد
در همین زمینه عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه وزارت ‌علوم حق تضییع شده دانشجویان بورسیه را بدهد، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضاییه تخلف در انتشار اسامی را پیگیری کند.
قاسم جعفری درباره اشاره رهبر معظم انقلاب به مظلوم واقع شدن دانشجویان بورسیه که در بیانات اخیرشان در دیدار با اساتید بیان فرمودند، گفت: وقتی مقام معظم رهبری به عنوان حاکم شرع می‌فرمایند که در این موضوع ظلمی اتفاق افتاده پس موضوع باید با جدیت بیشتری از سوی دستگاه‌های مربوطه مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در هر ظلمی که رخ می‌دهد یک طرف ظالم و یک طرف نیز مظلوم داریم، اظهار داشت: همان‌طور که رهبری فرمودند اگر در موضوع بورسیه‌‌های دولت سابق تخلفی هم رخ داده بود باید مراجع قانونی آن را پیگیری می‌کردند نه اینکه ابتدائا اسامی دانشجویان منتشر شود.
وی با یادآوری این نکته که کمیسیون اصل نود اعلام کرده است حتی اگر به بورسیه‌ها بهترین جایگاه تحصیلی و شغلی را هم بدهیم باز هم ظلمی که به آنها شد جبران نمی‌شود خاطرنشان کرد: آبروی رفته این دانشجویان به هیچ عنوان باز نمی‌گردد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه است که در پرونده‌های تخلف اقتصادی اسامی متهمان تا یک سال اصلا رسانه‌ای نشده و پس از یک سال نیز با نام‌های اختصاری به صورت «م.ه»، «م.خ» و ... منتشر می‌شود، اما درباره این دانشجویان بورسیه از همان اول و بدون هیچ‌گونه بررسی دقیقی اسامی‌شان به رسانه‌ها داده شد؟!
وی با انتقاد از محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم موضع‌گیری و پاسخگویی مثبت به دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره حقی که از دانشجویان بورسیه ضایع شده است، گفت: کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز باید به جد پیگیر تخلف رخ داده در انتشار اسامی باشد؛ علاوه بر آن از آنجا که رهبر معظم انقلاب واژه ظلم را در این موضوع به کار برده‌اند یعنی جرمی هم رخ داده است لذا دادستان و قوه قضاییه نیز باید وارد شوند.
گفتنی است پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب، برخی دیگر از مسئولان کشوری نیز از قوه قضاییه خواسته‌اند تا با ورود فوری به قضیه از ادامه تضییع حقوق نخبگان و دانشگاهیان جلوگیری کرده و مانع استمرار ظلم روا داشته شده به آنان شوند. با این وجود، تاکنون اقدام رسمی و درخوری در این رابطه از سوی وزارت علوم صورت نگرفته است.