kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸

نگرانی دیرهنگام اصلاح‌طلبان برای ناکارآمدی‌های دولت(خبر ویژه)

یک فعال اصلاح‌طلب با ابراز نگرانی می‌گوید: نیمی از عمر دولت رفت و دیگر نمی‌شود از دولت انتقاد نکرد.

محمدجواد حق‌شناس (عضو حزب اعتماد ملی  و مدیر مسئول ارگان توقیف شده این حزب) ضمن توجیه 2 سال سکوت اصلاح‌طلبان در نقادی عملکرد دولت، به روزنامه آرمان گفت: شرایط امروز با شرایط سال 92 یکسان نیست. اگر در ابتدای تشکیل کابینه و حتی سال گذشته انتقاد از دولت نوعی بی‌انصافی به شمار می‌رفت در وضعیت کنونی نمی‌توان نسبت به اقدامات دولت بی‌تفاوت بود و شرایط نسبت به گذشته تفاوت کرده است.
در شرایط کنونی تقریبا نیمی از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است متاسفانه کسانی که در آغاز کار دولت تدبیر و امید ردای نقد به تن کردند که از یک پیشداوری برخوردار بودند. این عده بر اساس پیشداوری و نگاه غیرعلمی فضایی را به وجود آوردند که منتقدان دلسوز نیز برای همراهی نکردن با رویکرد تندروانه از انتقادهای دلسوزانه نسبت به دولت پرهیز کردند یا اینکه به صورت ملایم و در لفافه انتقادهای خود را مطرح می‌کردند.
وی در ادامه توجیه خود برای سکوت اصلاح‌طلبان در قبال برخی ناکارآمدی‌ها گفت: برخی از جریان‌ها و افراد با تخریب‌های بیجا و مغرضانه خود فضا را برای انتقاد دلسوزانه مخدوش کردند و اجازه ندادند افراد دلسوز برخی اقدامات دولت آقای روحانی را به چالش علمی و منطقی بکشند. بسیاری از افراد آگاه با دانش و دلسوز گمان کردند اگر در طول دو سال گذشته از آقای روحانی انتقاد کنند با تندروهای تخریب‌گر در یک جبهه قرار می‌گیرند و به همین دلیل انتقاد نکردند یا اگر هم انتقادی داشتند آن را زیاد بزرگ جلو ندادند. این وضعیت به ضرر کشور، دولت و مردم است.
حق‌شناس ادامه می‌دهد: اگر هم‌اکنون که دولت روحانی در میانه عمر خود است با ریزش پشتوانه اجتماعی مواجه شود باید منتظر شرایط نامطلوبی برای دولت در پایان عمر چهارساله باشیم.
وی ضمن اشاره به مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبان، درباره ضعف اقتصادی دولت‌ می‌گوید: نکته دیگر قرار نگرفتن مسائل اقتصادی در اولویت اول سیاست‌های دولت بوده است. به هر حال مسائل اقتصادی همواره بر پشتوانه اجتماعی دولت‌ها تاثیرگذار بوده و دولت آقای روحانی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر آقای روحانی به دستاوردهای بزرگی در زمینه اقتصادی دست پیدا کند به طور حتم ریشه‌های خود را در بین اقشار مختلف مردم محکم‌تر خواهد کرد آقای روحانی به تازگی عنوان کردند که تحریم‌ها روی مسئله آب مردم هم تاثیرگذار بوده است.
حق‌شناس تصریح کرد: آقای روحانی نباید از این گونه تعابیر استفاده کند. این‌گونه تعابیر جواب مناسبی به مطالبات مردم نیست. مردم به دنبال اقدام عملی دولت برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی خود هستند. تیم اقتصادی دولت باید منسجم‌تر و توانمندتر انتخاب می‌شدند تا یک جریان فراگیر برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم به وجود می‌آمد.
وی در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد دولت دارای مشی مشخص و تعریف شده نیست. آیا تداوم این وضعیت آینده دولت را مخدوش نمی‌کند؟» گفت: انتظار ما این بود که دولت آقای روحانی با توجه به مشکلات شدید معیشتی مردم یک تیم منسجم را برای حل این مشکل به وجود خواهد آورد. با این حال در حال حاضر نوعی عدم هماهنگی و انسجام بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مشاهده می‌کنیم. آقای روحانی باید سازمان برنامه و بودجه را به عنوان قلب تپنده سیستم اجرایی کشور خیلی زود راه‌اندازی می‌کرد با این وجود مشاهده کردیم که راه‌اندازی این سازمان بیش از هجده ماه به طول انجامید. این یک علامت سوال بسیار بزرگ برای کارشناسان سیاسی و اقتصادی بود که چرا آقای روحانی که در مناظرات انتخاباتی خود تاکید زیادی روی احیای این سازمان داشت به مدت هجده ماه احیای این سازمان را به تعویق انداخت.
وی این را هم گفته که «حضور روحانی در بین اهالی رسانه و سخنرانی‌های ایشان تنها نکته مثبت تیم رسانه‌ای دولت به شمار می‌رود. گزارش‌های صد روزه آقای روحانی نیز به این مسئله کمک کرده است. هر چند که این گزارش‌ها از نظم مناسبی برخوردار نبوده و تداوم نداشت. بنده برخی از وزرا را سراغ دارم که در دو سال گذشته حتی یک مصاحبه مطبوعاتی نداشتند به نظر می‌رسد این وزرا از رسانه‌ها فرار می‌کنند.»