kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲
وزیر کشور:

احزاب پلمب شده را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر کشور تأکید کرد: احزاب پلمب شده تا مشکل خود را با قوه قضائیه حل نکنند وزارت کشور فعالیت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد.
وزیر کشور تأکید کرد: احزاب پلمب شده تا مشکل خود را با قوه قضائیه حل نکنند وزارت کشور فعالیت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه جلسه خود با برخی از نمایندگان و فعالان احزاب کشور، با بیان اینکه جلسه خوبی بود و فرصت مجددی را برای شنیدن مطالب نمایندگان احزاب گذاشتیم، گفت: ما برای این جلسه افرادی را انتخاب کردیم که به نوعی نشان‌دهنده جریان‌های فکری و سیاسی در کشور بودند و موضوع جلسه نیز در راستای مباحث مطرح شده در جلسات قبلی بود.
وی موضوع تشکیل خانه احزاب، یارانه‌ها و معاضدت حقوقی و قضایی را 3 محور جلسه خود با نمایندگان احزاب عنوان کرد و افزود: نکته مشترک و بحث اصلی این جلسه موضوع تشکیل خانه احزاب بود و همه اتفاق‌نظر داشتند که خانه احزاب باید فعال شود.
وزیر کشور با بیان اینکه وزارت کشور معتقد است خانه احزاب نباید محل رزم‌کشی سیاسی و نباید محل رقابت‌های سیاسی تلقی شود، بلکه باید به عنوان حمایت و پشتیبان و احزاب باشند، افزود: در این جلسه مقرر شد در جمع‌بندی نهایی افرادی از گروه‌های مختلف پیش قدم شوند تا مجمع خانه احزاب را دعوت کنند و تقاضایی برای تمدید مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند تا خانه احزاب فعال شود.
رحمان فضلی در خصوص چگونگی انتخاب هیئت رئیسه خانه احزاب، گفت: نگاه‌های متفاوتی مطرح بود. قرار شد 3 جریان اصول‌گرایی، اصلاح‌طلب و اعتدال نمایندگان خاص خود را داشته باشند یا برمبنای رأی‌گیری درون مجمع باشد و قرار شد داخل مجمع بحث شود تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.
رحمانی فضلی در خصوص دیدار رئیس جمهور با نمایندگان احزاب، تأکید کرد: قرار شد در این جلسه که اگر انشاءالله تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند قطعاً ملاقاتی با رئیس جمهور نیز مورد توجه قرار گیرد تا بحث‌های لازم نیز آنجا مطرح شود.
وی درباره نحوه ادامه فعالیت احزاب پلمب شده، گفت: احزابی که مد نظر شماست باید مشکلات خود را با قوه قضائیه حل کند. قوه‌قضائیه معتقد است که این احزاب مشکلات قانونی دارند و تا مشکل خود را با قوه قضائیه حل نکنند از نظر وزارت کشور فعالیتشان را به رسمیت نمی‌شناسند.
همچنین، اسدالله بادامچیان نائب رئیس جبهه پیروان در حاشیه جلسه مشترک نمایندگان احزاب با وزیر کشور با اشاره به اینکه در قانون احزاب فعلی بحث خانه احزاب مطرح نشده است گفت: در پیش‌نویس فعلی احزاب نیز بحث خانه احزاب نیامده است در حالی که این مسئله باید جایگاه حقوقی پیدا کند و سپس ساختار آن منظم شود.
بادامچیان با تأکید بر اینکه خانه احزاب فقط باید صنفی کار کند، تصریح کرد: ما در دور سوم و چهارم دیدیم که چه اتفاقاتی در خانه احزاب افتاد و به بن‌بست رسید، بنابراین در حال حاضر نباید شتاب‌زده عمل کنیم و باید اجازه دهیم خانه احزاب جایگاه قانونی خود را پیدا کند.
در ادامه آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس، درباره موضع اخیر مجمع روحانیون مبارز که به بهانه ایجاد فضای همدلی در دهه مبارک فجر مطرح کرده بودند، گفت: باید از این افراد پرسید آیا رفع حصر از سران فتنه همدلی است، لذا صدر و ذیل کلام آنها تناقض دارد.
وی در خصوص دعوت از چنین احزابی به نشست هم‌اندیشی با وزیرکشور تصریح کرد: حضور در وزارت کشور معیار حق و باطل نیست اما با این وجود دولت باید مراقب باشد که با دعوت از امثال این حزب‌ها به آبروی خود لطمه نزند و به آنها منتسب نشود.
آیت‌الله ممدوحی تأکید کرد: کسی در جامعه به حرف مجمع روحانیون گوش نمی‌دهد و آنها با این وضعیت فقط به خود آسیب می‌زنند چرا که این جریان نه تنها پیام انقلاب را درک نکرده بلکه ضد آن نیز عمل می‌کند.