kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۰
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوئد

ظریف: نتیجه مذاکرات نهایی باید لغو تحریم‌ها باشد

ظریف در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود تاکید کرد نتیجه مذاکرات نهایی با گروه 5+1 باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.
ظریف در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود تاکید کرد نتیجه مذاکرات نهایی با گروه 5+1 باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با کارل بیلت همتای سوئدی خود در نشست خبری مشترک با خبرنگاران به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص جزئیات دیدارش با جان‌کری وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: در ملاقات آقای کری با بنده بیشتر بحث ما در مورد نحوه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بود و آقای کری تأکید داشت که دولت آمریکا متعهد به پیگیری این موضوع است و در این زمینه جدی است و می‌خواهد کار را به نتیجه برساند.
ظریف اضافه کرد: در این دیدار به نگرانی‌های داخل آمریکا اشاره شد از جمله اینکه در داخل آمریکا نگران هستند که با توافق اولیه تحریم‌ها در حال فرو ریختن است.
وزیر خارجه کشورمان با یادآوری این نکته که ما از ابتدا نیز بر این باور بوده‌ایم که تحریم‌ها غیرقانونی و غیرسازنده بوده و کمکی به حل موضوع نکرده است، گفت: نتیجه این تحریم‌ها 18 هزار سانتریفیوژ و علاوه بر آن افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکایی‌ها بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم در مرحله اول توافق ژنو تحریم‌های غذا و دارو رفع شود، گفت: تحریم‌ها غیرقانونی و بی‌نتیجه است و آمریکا باید از نگاه دیگری به این مشکل نگاه کند که دنبال حل موضوع باشد نه اعمال فشار زیرا فشار بر ایران پاسخ نمی‌دهد.
ظریف همچنین گفت: در این دیدار بر ضرورت تعهد به متونی که درباره آن توافق کرده‌ایم تأکید شد و اینکه باید به این متون پایبند باشیم نه اینکه متون ثالثی را منتشر کنیم و آن را مبنا قرار دهیم که نه از نظر حقوقی و نه واقعی مبنا قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: آن چیزی که امروز اجرا می‌شود توافق مشترکی است که در روز 24 نوامبر در ژنو به آن دست یافتیم و پس از آن تفاهم‌هایی که برای اجرای آن حاصل شد که با اسنادی که از طرف کاخ‌سفید منتشر شد هیچ نسبتی ندارد.
وی اضافه کرد: من اصرار کردم برای اینکه از این فرصت برای اعتمادسازی و یا لااقل کاستن از بی‌اعتمادی‌های چند دهه گذشته استفاده شود لازم است طرفین به متونی که توسط مذاکره‌کننده‌ها مورد توافق قرار گرفته پایبند باشند و بی‌جهت متن دیگری را منتشر نکنند و مبنا قرار دهند.
وی با اشاره به جلسه مشترکش با اشتون در 28 بهمن در وین و سپس جلسه رسمی ایران و 5+1 در 29 بهمن در همان شهر خاطر نشان کرد: این مذاکرات در 29 بهمن برای دستیابی به راه‌حل نهایی جدی می‌شود و راه‌حل‌نهایی جزء  غیرقابل فراموشش، رفع تحریم‌هاست و اگر کسی صحبت کند که مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه می‌یابد درست نیست و نتیجه مذاکرات باید رفع تحریم‌ها باشد و زمینه برای بازی معقول‌تر بین بازیگران در این حوزه ایجاد شود.
وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت که با همتای سوئدی در خصوص مباحث حقوق بشری تبادل‌نظر خوبی داشته و افزود: ما در دیدگاه‌ها و نحوه پیگیری موضوعات حقوق بشری در جامعه بین‌الملل با یکدیگر تفاوت دیدگاه داریم ولی گفت‌وگو دراین‌باره زمینه را برای همفکری فراهم می‌کند و می‌توان از این سهم مشترک برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه استفاده کرد.
وی افزود: امیدوارم گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و سوئد و ایران  و اروپا زمینه را برای تفاهم بیشتر در این حوزه فراهم کرده و اختلاف دیدگاه‌ها را کمتر و امکان پیگیری موضوع حقوق بشر خارج از چارچوب‌های سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع را فراهم سازد.
وزیر خارجه سوئد نیز در این نشست خبری مشترک گفت: در انتظار گسترش روابط اقتصادی و برطرف شدن رژیم تحریم‌ها هستیم تا بتوانیم در زمینه‌های دیگر از جمله علوم و تحقیقات همکاری کنیم.
بیلت با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل عظیمی است، خاطر نشان کرد: ایران کشور جالبی برای آینده سوئد است.
وی با بیان اینکه در خصوص حقوق بشر با ظریف گفت‌وگو کردم، یادآور شد: چشم‌انداز‌های دو کشور در این خصوص متفاوت است اما گفت‌وگوی عمیق‌تر می‌تواند تأثیرگذار باشد.
وزیر خارجه سوئد برای دیداری سه روزه دوشنبه شب وارد تهران شد.