kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵

اعزام کاروان‌های امدادرسانی به استان گیلان و مازندران

قائم‌مقام خانه کشاورز گفت: برف 2 متری در استان‌های گیلان و مازندران باغ‌های مرکبات را زیر برف مدفون کرد و خسارت جدی به باغداران وارد ساخت.

قائم‌مقام خانه کشاورز گفت: برف 2 متری در استان‌های گیلان و مازندران باغ‌های مرکبات را زیر برف مدفون کرد و خسارت  جدی به باغداران وارد ساخت.
به گزارش خبرگزاریها، عنایت‌الله بیابانی با اعلام این خبر اظهار داشت: بارش برف 2 متری در استان‌های گیلان و مازندران طی 70 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی افزود: باغ‌های مرکبات زیر برف مدفون شده‌اند، شاخه‌های آنها شکسته و ساقه‌ها و جوانه‌ها یخ زده‌اند.
وی ادامه داد: اگرچه 80 درصد محصولات باغی برداشت شده است اما 20 درصد آنها روی درختان و زیر برف مانده‌اند، از سوی دیگر خسارت اصلی به باغداران شکستن شاخه‌ها و یخ‌زدگی آنها است.
بیابانی وضعیت کشاورزان در این دو استان را بحرانی توصیف کرد و گفت: دامداران و مرغداران به دلیل قطعی آب و برق نمی‌توانند نیاز حرارتی، خوراک، دام و طیور را تامین کنند و محصول بسیاری از دامداران و گلخانه‌‌داران به دلیل قطع راه‌ها نبود سوخت از بین رفته است.
دبیر مجمع نمایندگان مازندران از ورود اعضای چهار کمیسیون مجلس به مناطق بحران‌زده از سرما در غرب مازندران خبر داد.
قاسم احمدی لاشکی اظهار داشت: در حال حاضر اعضای کمیسیون شوراهای داخلی مجلس، عمران، انرژی و کشاورزی به مناطق برفی سیاه‌بیشه غرب مازندران وارد شدند و قرار است که در بازدیدی که انجام می‌شود، گزارش خود را در اختیار رئیس مجلس قرار دهند.
وی از ارسال کمک‌های امدادی از چهار استان کشور به مناطق بحران‌زده از سرما در غرب مازندران خبر داد.
احمد لاشکی گفت:‌ در حال حاضر نیاز به ماشین آلات برای بازگشایی معابر داریم.
وی با اعلام اینکه هنوز روستاها در بحران برف  به سر می‌برند، متذکر شد: 68 روستای مناطق کجور، 50 روستای چالوس درگیر برف هستند.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس خاطرنشان کرد: امکانات امدادی از استان‌های گلستان، تهران، البرز و شهرداری تهران در حال ورود هستند ولی هنوز کمک‌ها به مناطق برف‌گیر و بحرانی وارد نشده است.
استاندار مازندران با بیان اینکه برق آب و گاز تمامی منازل شهروندان غرب مازندران وصل شده است گفت: تنها 10 درصد برق شهروندان غرب مازندران هنوز وصل نشده است.
بازگشایی راههای فرعی گیلان
معاون وزیر راه و شهرسازی از بازگشایی راه فرعی استان گیلان خبر داد و گفت: اما تعدادی از راه‌های روستایی همچنان بسته خواهند بود.
احمد مجیدی افزود: در مرحله اول ماشین‌آلاتی شامل برف خور، برف‌روب، لودر، گریدر با توجه به درخواست مجدد سازمان مدیریت بحران کشور از طریق استان‌های خراسان شمالی، زنجان، همدان، قم و سمنان به منطقه اعزام شدند و اکثر امکانات در محدوده شهرداری‌های غرب استان مازندران قرار گرفته است.
وی گفت: در محور رامسر تا محمودآباد در قسمت نوشهر به محمودآباد در حال حاضر دو خط عبوری و در قسمت نوشهر به رامسر یک خط عبور از هر طرف باز است که تا آخر وقت دیروز محور اصلی رامسر تا محمودآباد هم بازگشایی شد و از امروز برای بازگشایی تعدادی از راه‌های روستایی این محدوده که بسته هستند اقدام می‌شود.
افت فشار گاز
مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه حدود 2 هزار مشترک آملی دچار قطعی گاز شدند، گفت: نیروهای امدادی شرکت گاز به صورت 24 ساعته برای وصل گاز مشترکان آملی تلاش می‌کنند.
محسن عرب مقصودی، با اعلام اینکه مازندران در بخش تامین گاز مشترکان خانگی مشکل ندارد، اظهار داشت: با خارج کردن گاز مشترکان اداری، صنعتی، کارخانجات و CNGها سبب شد سوخت جایگزین جوابگوی این دسته از مصرف‌کنندگان باشد.
در خطر بودن دامداران
سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از در خطر بودن جان 20 دامدار با خانواده‌هایشان به همراه 3 هزار راس دام در منطقه چالوس خبر داد.
مهدی خلیلی درباره آخرین وضعیت دامداری که با یک هزار راس دام در سرما و برف غرب استان مازندران گرفتار شده است، اظهار داشت: به دلیل برف شدید خبری از خانواده قنبری در دست نیست.
وی تصریح کرد: غیر از مشکلی که برای خانواده قنبری به وجود آمده در حال حاضر 20 دامدار با 3 هزار راس در منطقه چالوس در خطر سرما و کمبود آذوقه قرار دارند.
امیرحسین عسگرزاده رئیس جمعیت هلال‌احمر نوشهر از ارسال بسته‌های غذایی شامل نان، آب و کنسرو برای هشت تن از دامداران محاصره شده در برف ارتفاعات جنگلی این شهرستان خبر داد و گفت: مواد و بسته‌‌های غذایی مورد نیاز دامداران توسط یک فروند بالگرد به منطقه کوهستانی و مرتفع شهرستان فرستاده شد.
توزیع آب بسته‌بندی
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از توزیع آب بسته‌بندی بین روستائیان این منطقه خبر داد و گفت:‌ امدادرسانی همچنان ادامه دارد.
جانباز گفت: درصدد هستیم تا با تهیه دستگاه بسته‌بندی آب آشامیدنی از استان‌های معین، آب را در همین منطقه بسته‌بندی کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.
عبداللهی مدیرعامل آبفار مازندران نیز از حل مشکلات آب آشامیدنی روستاهای نور، نوشهر، چالوس و محمودآباد خبر داد.
بازگشایی راه‌های مازندران
هادی رمضانی رئیس راه و شهرسازی رامسر گفت: تنها 20 درصد از محورهای روستایی این شهر بازگشایی شد و با امکانات موجود سه روز دیگر همه راه‌های روستایی این شهرستان بازگشایی می‌شود.
وی اظهار داشت: راه‌های اصلی منتهی به رامسر باز و رفت‌وآمد در آن در جریان است.
وی تصریح کرد: بازگشایی محورهای فرعی نیز در دستور کار است که با اقدامات انجام شده 35 درصد از محورها بازگشایی شده است.
توزیع نان
تاکنون 18 هزار قرص نان در میان مناطق بحران‌زده شهرستان بابلسر توزیع و راه روستایی 56 روستای نوشهر نیز بازگشایی شده است.
جاده‌های اصلی نوشهر نیز از برف پاکسازی شده اما معابر فرعی همچنان مشکل دارد.  توزیع نان در تنکابن نیز در خیابان‌های اصلی شهر انجام می‌شود. خدمات ارائه شده بیشتر در شهرها بوده و از مشکلات روستائیان اطلاعی در دست نیست.
برق بیشتر نقاط تنکابن وصل شده است.
پیاده‌روی 20 کیلومتری برای تهیه نان
مصطفی مکارمی رئیس شورای بخش مرکزی رامسر گفت: به دلیل مسدود بودن محورهای روستایی مردم برای تهیه آب و نان مجبور هستند 20 کیلومتر در سرمای زمستان پیاده‌روی کنند تا نان و آب را به روستا برسانند.
وی گفت، دسترسی به مراکز درمانی برای مردم بیمار روستاها وجود ندارد و باز کردن راه‌های روستایی در اولویت قرار دارد.
هادی جلالیان عضو شورای شهر رامسر از نرسیدن امکانات امدادی از سایر نقاط کشور به رامسر خبر داد و گفت: مردم منتظر تحقق وعده استاندار مازندران هستند.
وی بیان داشت: استاندار مازندران در جلسه ستاد بحران استان مازندران در رامسر قول داد که در اول وقت کمکهای امدادی وارد ا ین شهر می‌شود که تاکنون خبری از ارسال کمک به رامسر مشاهده نشده است.
با قطع بارش برف و بازگشت آرامش نسبی در شهرستان نور، تلاش شهروندان برای کاهش مشکلات خود و همسایگان شدت بیشتری پیدا کرده است و اقدام به پاکسازی برف‌روبی معابر، کوچه‌ها و در ورودی منازل خود کرده‌اند.
کمک‌رسانی نیروهای مسلح
ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای از یگان‌های نیروهای مسلح در مناطقی که به لحاظ وضعیت آب و هوایی دچار مشکل شده‌اند خواست در کمک‌رسانی به مردم از امکانات و توانمندی‌های نیروی انسانی و تجهیزاتی خود استفاده کنند.
فرمانده کل ارتش نیز دستورات لازم و اکیدی به یگان‌های مستقر در منطقه گیلان و مازندران برای امدادرسانی و کمک‌های لازم به مردم محاصره شده در برف، صادر کرد.
ارتش با اعزام تجهیزات مهندسی مانند بلدوزر و لودر و خودروهای سنگین کمک‌دار و آمبولانس و تجهیزات پزشکی و دارو و همچنین نیروی انسانی به منظور پاکسازی معابر و برف‌روبی، اقدام کرده است.
خسارت 20 میلیارد ریالی به تأسیسات برق
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان‌های مازندران و گلستان خسارت ناشی از بارش سنگین برف به خطوط انتقال برق غرب مازندران را 20 میلیارد ریال برآورد کرد.
«محمد حسین افضلی» بیشترین خسارت وارده به خطوط انتقال برق را مربوط به شهرهای غرب مازندران و به طور عمده خسارات وارده به خطوط انتقال برق شهرستان‌های تنکابن و رامسر دانست.تداوم شرایط سرمای زیر صفر در بیشتر شهرهای مازندران و افت نسبتاً محسوس فشار گاز بخصوص در شهرهای غربی و مرکزی استان، باعث شد تا بازار فروش لوازم برقی گرمایشی رونق بگیرد و گرم شود.
در روزهای اخیر قیمت برخی از بخاری‌های برقی در فروشگاه‌های لوازم خانگی در مقایسه با هفته گذشته بیش از 30 درصد افزایش یافته و شهروندان مازندرانی بخصوص شهروندان غرب استان برای مقابله با بحران سرما به ناچار وارد این بازار شده‌اند و در این میان با پدید آمدن بازار سیاه سودجویان و فرصت‌طلبان بطور جدی عامل افزایش قیمت‌ها شده‌اند.
اسکان مسافران در مدارس و مساجد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: مدارس و مساجد این استان برای اسکان مسافران گرفتار در برف و سرما، آماده و تجهیز شده است.
محمد آقاجانزاده از هموطنان خواست که تا عادی شدن شرایط از سفرهای غیر ضروری به گیلان و تردد در جاده‌های این استان پرهیز کنند.
«علی نبیان» معاون امور عمرانی استاندار مازندران هم وعده داد: با اعزام ماشین‌آلات شهرهای مرکزی و شرق مازندران به مناطق پوشیده از برف غرب استان، پیش‌بینی می‌شود، وضعیت این شهرها تا دو روز آینده به حالت عادی برگردد.
انسداد جاده چالوس
جاده چالوس در پی بارش شدید برف و کولاک و احتمال سقوط بهمن تا اطلاع‌ثانوی مسدود است. سرهنگ اکبری فرمانده پلیس راه استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان در کرج اظهار داشت: به علت وزش شدید باد و کولاک از عبور خودروها در مسیر جنوب به شمال از سمت کرج به چالوس جلوگیری می‌شود. وی گفت: فقط خودروهای ساکن بومی اجازه خواهند داشت تا دو راهی، دیزین تردد کنند.
قطع 100 راه روستایی کرمان
مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: به علت ریزش سنگین برف در شبانه روز گذشته راه ارتباطی 100 روستای استان بسته اما راه‌های اصلی استان باز است.
خداداد مقبلی افزود؛ راه‌های بسته شده روستایی بیشتر در حوزه شهرستان کرمان، گلبافت، بافت، رابر و زرند است. بارش برف در کرمان مردم این شهر را غافلگیر کرد و سبب لغو برخی پروازهای فرودگاه این شهر شد.
در شهر طبس هم پس از 6 سال بارش برف این شهر را سفیدپوش کرد. ارتفاع برف در برخی از نقاط این شهرستان به 15 سانتی‌متر رسید و راه روستایی طبس- یزد- طبس- دیهوک، دیهوک- راور را مسدود کرد. برف در کرمان مردم این شهر را غافلگیر کرد.
دمای اردبیل 27 درجه زیر صفر
به دنبال بارش برف و برودت هوا برای چهارمین روز متوالی مدارس در اردبیل و بیش از 10 شهر اردبیل تعطیل اعلام شد و دمای این شهر به 27 درجه زیر صفر در شب سه‌شنبه رسید.
گزارش ایرنا حاکی است بارش برف و برودت هوا علاوه بر تعطیلی مدارس ساوه، اداره آموزش و پرورش این شهر را نیز تعطیل کرد.شهر زاهدان هم با بارش برف سفیدپوش شد و موجب خوشحالی کشاورزان شد. مدارس زاهدان در تمام مقاطع تحصیلی به همراه مدارس ابتدایی میرجاوه دیروز تعطیل شد.