kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
نگاهی به رویکرد ائتلاف نظامی غرب علیه تروریسم(بخش نخست)

استکبار هم پیمان داعش(گزارش روز)

گروه گزارش

از اواخر جنگ جهانی دوم و به دنبال قدرت گرفتن ایالات متحده آمریکا بعد از پایان این جنگ و در پیش گرفتن منش استکباری و قدرت‌طلبانه از سوی این دولت، همواره تاریخ سیاسی معاصر شاهد حضور نظامی خشونت بار این کشور در اقصی نقاط جهان بوده است.
 آمریکا از ویتنام گرفته تا فاجعه هیروشیما و ناکازاکی تا مقابله با انقلاب‌های مردمی در سراسر جهان از آفریقا گرفته تا آسیا و حتی اروپا، همواره به دنبال آن بوده است که به صورت مداخله مستقیم نظامی یا مداخله دیپلماتیکی که در سایه گستردگی قدرت نظامی‌اش در دنیا دارد، دولت یا افرادی  را بر سر قدرت بنشاند که تأمین‌کننده منافع او باشند. در این میان برای رسیدن به مقصود نیاز به بهانه‌هایی عوام فریبانه برای توجیه اقدامات نظامی خشونت‌بار خود علیه مردم بیگناه در سراسر دنیا داشته است.
ائتلاف علیه ملت‌ها
یکی از راه‌هایی که در راستای این عوام فریبی راهگشای این کشور استکباری بوده، استفاده از ترفند ائتلاف علیه ملت‌ها بوده است.
از آن جا که خوی استعماری در کشورهای اروپایی از 500 ساله گذشته وجود داشته و از سردمداران استعمارهای دیروز بودند و هنوز نیز آثار برخی از این استعمارها دیده می‌شود، علاوه بر آن که گزینه خوبی برای همراهی در این ائتلاف‌ها بودند، خود نیز برای همراهی در چپاول سرمایه ملت‌ها مشتاق بودند. از این رو، در دوره‌های مختلف، شاهد ائتلاف‌های نظامی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش علیه کشورها و ملت‌های مختلف در بستر تاریخ معاصر بوده‌ایم.
ائتلاف نظامی علیه افغانستان و مبارزه با طالبان و القاعده و نیز ائتلاف علیه صدام با بهانه مبارزه با تسلیحات شیمیایی و ائتلاف ضد داعش سه ائتلاف نظامی مهم بین‌المللی در دو دهه گذشته در خاورمیانه است.
تحلیل‌های زیادی درباره ائتلاف‌های گذشته وجود دارد که محور اصلی آن‌ها دایر بر منفعت کشورهای حمله‌کننده به بهانه‌های حقوق بشر مبارزه با تروریسم وسلاح‌های کشتارجمعی بوده است. چپاول منابع نفتی عراق و همچنین قاچاق مواد مخدر، فروش تسلیحات و پیگیری اهداف نظامی و سیاسی از جمله این منفعت طلبی‌هاست.
درباره ائتلاف ضد داعش نیز نگاه بسیاری از کارشناسان بر همین مبناست. بسیاری بر این باور هستند که ائتلاف ضد داعش نیز با توجه به دو ائتلاف گذشته، یک ائتلاف نمایشی است و این ائتلاف در حال حاضر قصد نابودی آن را ندارد.
آمریکا درصدد از بین بردن داعش نیست
حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این باره می‌گوید: «امروز بر کسی پوشیده نیست که آمریکایی‌ها در صدد از بین بردن داعش نیستند زیرا داعش را خود آن‌ها ایجاد کردند و سند این حرف قول خانم بی‌نظیر بوتو است که رسماً گفته بود طالبان با نظریه پردازی انگلیسی و با پول عربستان و امارات و با حمایت اطلاعاتی سیا به وجود آمده است که محل تولد آن حوزه‌های علمیه کم عمق در شمال پاکستان بوده است. همچنین خانم هیلاری کلینتون به‌طور رسمی در کمیته دفاعی مجلس سنای آمریکا در سرزنش جمهوری خواهان گفته بود القاعده را آمریکا ایجاد کرده است و به همین دلیل آمریکا باید آن را از بین ببرد.»
وی با اشاره به تولد القاعده در میان طالبان ادامه داد: «عرب‌هایی که در افغانستان و در دامن طالبان دوره آموزش نظامی دیدند، القاعده را به وجود آوردند و داعش نیز از دل القاعده بیرون آمده است.»
شیخ الاسلام ریشه داعش و القاعده را در وهابیت می‌داند و تصریح می‌کند: «تندخویی و عدم تحمل دیگران، خشونت و افراط‌گرایی که در وهابیت است در داعش در قالب جنگ نظامی متبلور شده است و این نشان‌دهنده ریشه وهابی تکفیری‌هاست اما در هر حال عامل ایجاد همه این‌ها غرب است. غرب با همان اهدافی که وهابیت را ایجاد کرد، داعش و القاعده را نیز پایه‌ریزی کرد تا در میان ملتهای منطقه درگیری داخلی ایجاد کنند تا آنان مسئله فلسطین را فراموش کنند و مشغول خود باشند و علاوه بر آن اگر بتوانند، منطقه را براساس مذهب و قبیله و نژاد به کشورهای کوچک‌تر مانند کردستان، مارونی و ... تجزیه کنند زیرا در این صورت حکومت یهودی رژیم صهیونیستی نیز در منطقه معنا پیدا می‌کند. این سیاست از گذشته‌های دور در دستور کار غرب بوده است و نیاز به اثبات ندارد زیرا اسناد آن موجود است».
مشاور بین‌الملل رئیس مجلس درباره سیاست ائتلاف ضد داعش در برابر داعش ابراز می‌دارد: «هدف این ائتلاف ایجاد توازن بین داعش و کسانی است که علیه آن می‌جنگند زیرا می‌بینیم وقتی داعش نیاز به اسلحه پیدا می‌کند، این ائتلاف به آن تسلیحات می‌رساند. همچنین بارها مشاهده شده که مواضع دشمنان داعش را بمباران کرده‌اند و این‌ها به قدری واضح بوده که نیاز به اثبات ندارد زیرا فیلم این گونه حملات موجود است.»
کمک‌های ائتلاف ضد داعش به داعش
یک کارشناس مسایل سیاسی به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بر اساس اخبار منتشره در مدت 9 ماهه‌ای که از آغاز رسمی ائتلاف می‌گذرد، حداقل در 13 مورد از سوی ائتلاف ضد داعش به داعش کمک نظامی شده است.»
محمدعلی اعتمادی نیا در ادامه می‌افزاید: «ارسال تسلیحات به داعش در کوبانی و حمله به مواضع کردهای کوبانی، پرتاب محموله‌ای به داعش در منطقه شرقی الخضیره بین شهرهای بلد و الضلوعیه، حمله به نظامیان عراقی در بیجی، حمله به نیروهای عراقی در المحامه استان صلاح‌الدین و همچنین الرمادی و کشته و زخمی شدن بیش از 100 نظامی عراق و بمباران مواضع نیروهای مردمی و ارتش عراق توسط جنگنده‌های سعودی و اردنی از این جمله هستند. :
وی تصریح می‌کند: «پشتیبانان داعش از همپیمانان آمریکا هستند. در صحت این ادعا لازم است به کشورهایی همچون امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر اشاره کرد که از متحدان دیرین غرب و آمریکا هستند.»
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح می‌کند: « این کشورها در عین حمایت مادی و معنوی از داعش در ائتلاف ضد داعش نیز عضو هستند. همچنین اسرائیل که مهم‌ترین همپیمان آمریکاست، اقدام به مداوای رایگان مجروحین داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه کرده است به طوری که نتانیاهو از این مجروحین دیدن می‌کند!»
شیخ الاسلام نیز در این باره بیان می‌کند: «در بسیاری از درگیری‌ها، پس از فتح مواضع داعش و اسیر یا کشته شدن نیروهای آن‌ها تسلیحات اسرائیلی از آن‌ها به غنیمت گرفته شده است. کشور ترکیه نیز که به عنوان عضو ناتو نمی‌تواند کاری را بدون هماهنگی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها انجام دهد، کمک‌های تسلیحاتی زیادی به داعش داشته است که اخیراً در انتخابات اخیر ترکیه در رقابت‌های انتخاباتی افشا شد.»
بر اساس برآوردها، داعش نزدیک به 30 میلیارد دلار تسلیحات در اختیار دارد. این رقم قابل توجه این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که این مقدار اسلحه از کجا و چه کسانی خریداری و چگونه به دست داعشی‌ها رسیده است و آیا تولیدکنندگان و فروشندگان تسلیحات کسانی غیراز آمریکا و همپیمانان او هستند؟
مسئله دیگر منبع مالی این گروه‌های تروریستی است. گفته می‌شود داعش با فروش نفت پالایشگاه‌هایی که در اختیار دارد توانسته منابع مالی خوبی برای خود داشته باشد. روشن است که خریداران این نفت جز همسایگان آن نمی‌توانند باشد و این حجم نفتی را که داعش در اختیار دارد نمی‌توان با بالگرد یا هواپیما و به صورت قاچاق به فروش رساند و همسایگان غیردشمن با داعش که از گزند آن دور مانده‌اند، ترکیه و اردن و فلسطین اشغالی هستند و هر سه این کشورها از همپیمانان غرب و آمریکا و همچنین ائتلاف ضد داعش هستند.
نکته دیگری که در بررسی عملکرد ائتلاف ضد داعش مطرح است، بی‌تفاوتی این ائتلاف در سقوط الرمادی است. حدود یک ماه پیش الرمادی که به دست نیروهای عراقی افتاده بود در حالی سقوط کرد و به دست داعش افتاد که پایگاه نظامی آمریکا در چند کیلومتری الرمادی حتی یک تیر نیز شلیک نکرد و این اقدام بسیار روشن متناقض، اعتراض سردار سلیمانی و فرماندهان و مسئولین عراقی را به دنبال داشت.»
اعتراف خلبان آمریکایی
همچنین یک خلبان آمریکایی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز افشا می‌کند که من گاهی اعضای داعش را می‌دیدم اما اجازه بمباران آنها را دریافت نمی‌کردم. بروکراسی اجازه برخورد سریع با اهداف را نمی‌داد و گاهی صدور مجوز آن‌قدر زمان می‌برد که هدف از دسترس خارج می‌شد. منابع نزدیک به ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز تاکید می‌کنند خلبان از زمان شناسایی هدف به حدود یک ساعت زمان برای دریافت مجوز بمباران نیاز دارد.
دامنه رفتارهای متناقض ائتلاف ضد داعش به جایی می‌رسد که روزنامه‌های غربی همچون گاردین نیز با بیان مصادیق، به تحلیل اسناد همراهی ائتلاف ضد داعش با داعش می‌پردازند.
علی محمدی دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل در گفت‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «چگونه است که غرب ادعای مبارزه با حقوق بشر و گروه‌هایی همچون داعش را دارد اما امکانات فضای مجازی خود را در اختیار این قبیل گروه‌ها قرار می‌دهد و سایت آن‌ها را فیلتر نمی‌کند؟! قطعا اگر این امکانات نبود، داعش در حد و اندازه قسمتی از عراق می‌ماند و همه دنیا آن را نمی‌شناخت. تروریست را باید در نطفه خفه کرد نه آن که وسایل ارتباط جمعی را به دست او داد تا خود را معرفی کند و از تمام دنیا نیرو جذب کند.»
ائتلاف علیه خواست مردم یمن
در کنار ادعاهای مبارزه با تروریسم ائتلاف ضد داعش، ظهور ائتلاف غیرقانونی علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی و متحدانش که در ائتلاف ضد داعش نیز حضور دارند، برگ دیگری در ائتلاف‌های نظامی بین‌المللی علیه ملت‌هاست. در حالی که رئیس جمهور سابق یمن با استعفا از سمت خود کناره گیری کرده است و خواست مردم یمن این است که دولتی جدید بر روی کار بیاید، حکومت پادشاهی آل‌سعود و همپیمانان عربی و غربی اش، با ادعای ایجاد دموکراسی و دفاع از رئیس جمهور قانونی این کشور که خود استعفا داده است، مردم یمن را درگیر جنگی نابرابر و ظالمانه کرده است.
عباس اصلانی، مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان اظهار می‌کند: «سرکردگان ائتلاف علیه یمن، بسیار سعی می‌کنند جنگشان علیه یمن را به ایران ربط دهند در حالی که عربستان به خاطر تحولات داخلی یمن و ترس از به خطر افتادن منافع نامشروعش در یمن اقدام به حمله نظامی گسترده به این کشور کرده است. مردم یمن سرکردگانی را که سر در آخور آل‌سعود داشتند، نخواستند و به همین سبب آل‌سعود در تلافی این خواسته مردم یمن، منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهری یمنی‌ها را بمباران می‌کند.»
وی می‌افزاید: «همراهی غرب و آمریکا و کشورهای عربی متحد با آل‌سعود در این حملات غیرقانونی، نشان می‌دهد غربی‌ها و به ویژه آمریکا علی رغم ادعاهای بزرگ خود در مبارزه با تروریسم، ابداً در مبارزه با گروه‌های تروریستی جدی و مصمم نیستند زیرا در جنگ علیه یمن با نیروهای القاعده مستقر در یمن، علیه مردم یمن متحد شده‌اند در حالی که آمریکا پس از واقعه یازده سپتامبر ادعای مبارزه علیه القاعده را داشته است به طوری که بهانه حمله به عراق نیز همین بوده است.»
این اظهارات و اقدامات در حالی رخ می‌دهد که خالق و پرورش‌دهنده گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه، به اذعان هیلاری کلینتون خود آمریکا و غرب است.
 آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با گزارشگر کیهان درباره وضعیت ناآرامی‌ها در کشورهای عراق، یمن و سوریه بیان می‌کند: «صهیونیزم و آمریکا فرصتی را یافته‌اند تا جنگی نیابتی به راه بیندازند که عده‌ای در خاورمیانه با پول سعودی‌ها جهان اسلام را درگیر اختلافات درونی کنند تا این گروه‌های تکفیری به جای آن‌ها بجنگند. این جنگ‌ها، در واقع جنگ آمریکا و اسرائیل با کشورهای منطقه است.»
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح می‌کند: «داعشی‌ها نه ملت و نه دولت واحدی دارند و نه سازمان حقوق بین‌الملل می‌تواند از آن‌ها به عنوان یک کشور و نهاد رسمی دفاع کند. این افراد که در سوریه و عراق جمع شده‌اند نه در زبان و نه در مذهب و نه در هیچ چیز دیگری که موجب رسمیت آن‌ها بشود اشتراکی ندارند بلکه به سبب بازی‌های دروغین آل‌سعود و غرب از سراسر جهان توسط همین ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق جمع شده‌اند لذا نه این‌ها هرگز می‌توانند کشوری به نام داعش را تأسیس کنند و نه غرب و آمریکا به دنبال مبارزه علیه آنان هستند.»