kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران:

والدین تخلفات مدارس در فصل ثبت‌نام را گزارش دهند

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌ کلاس‌های فوق‌برنامه‌ مدارس دولتی و هیئت امنایی باید خارج از ساعات رسمی و مصوب مدرسه برگزار شود و شرکت دانش‌آموزان در آن اختیاری است. خانواده‌ها درصورت مشاهده تخلف مدارس شکایات خود را اعلام کنند.


مسعود ثقفی با حضور در شبکه خبر در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اظهار داشت: هم‌اکنون 5 نوع مدرسه داریم که شامل مدارس دولتی عادی، هیئت امنایی، نمونه دولتی، تیزهوشان و غیردولتی هستند و بیشترین مدارس ما جزو مدارس عادی دولتی است.
وی افزود: هرکدام از انواع مدارس شرایط خاص خود را دارند، به‌عنوان مثال در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، آزمون ورودی وجود دارد. مدارس شاهد عمدتاً از خانواده‌های شهدا و ایثارگران ثبت‌نام می‌کنند و محدوده جغرافیایی شرط ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی است.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: محدوده‌ بندی‌های ایجاد شده برای ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی با هدف ایجاد توازن در تقسیم‌بندی دانش‌آموزان و استفاده از امکانات موجود است.
ثقفی بیان کرد: مدارس هیئت امنایی کاملاً مشابه مدارس دولتی عادی فعالیت می‌کنند و شرایط ثبت‌نام در آنها مشابه با مدارس دولتی است، یعنی برای ثبت‌نام آزمون ورودی و شرط معدل ندارند، همچنین این مدارس نباید هزینه‌ای را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: تنها تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی در نحوه مدیریت آنهاست، به‌عنوان مثال در هیئت امنا از خیّران مدرسه‌ساز یا دستگاه‌های اجتماعی مانند شهرداری و شورای شهر استفاده می‌شود تا بخشی از هزینه‌های مدرسه را تأمین کنند.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه همان‌طور که مدارس دولتی عادی برای برگزاری فعالیت‌های فوق‌برنامه مجوز دارند، مدارس هیئت امنایی نیز مجوز برگزاری فوق‌برنامه‌ها را دارند،‌ افزود: فوق‌برنامه‌های مدارس هیئت امنایی باید به تأیید هیئت امنا رسیده و شرکت دانش‌آموزان در آن داوطلبانه است، تحمیل فوق‌برنامه‌ها در مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی تخلف بوده که با آن برخورد می‌شود.
ثقفی با اشاره به اینکه فوق‌برنامه‌ها در مدارس هیئت امنایی باید تابع شرایط قانونی فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، خاطرنشان کرد: کلاس‌های فوق‌برنامه‌ باید خارج از ساعات برنامه مصوب و رسمی مدرسه تشکیل شده و کاملاً اختیاری باشد.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه برگزاری فوق‌برنامه‌ها در ساعات رسمی فعالیت مدرسه تخلف است، در خصوص شهریه مدارس اظهار داشت: هرسال در فصل ثبت‌نام اعلام می‌کنیم که دریافت شهریه توسط مدارس دولتی عادی تخلف است اما از سوی دیگر شاهد هستیم که برخی مدارس تخلف و اقدام به دریافت شهریه می‌کنند.
ثقفی ادامه داد: بحث مشارکت مردم در اداره مدارس موضوع جدیدی نیست، هم‌اکنون مدارسی را داریم که هزینه‌هایی را از مردم دریافت می‌کنند ولی هیچ خانواده‌ای شکایت نمی‌کند. معتقدیم اگر دریافت هزینه از خانواده‌ها به‌شکل صحیحی انجام شود، مردم رضایت بیشتری داشته و امور مدرسه نیز به‌شکل مناسبی پیش می‌رود.
وی ادامه داد: مدارس شاهد، غیردولتی و تیزهوشان شهریه مصوب دارند. هم‌اکنون در مدارس دولتی عادی 93 تا 95 درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود. در حقیقت هزینه اصلی این مدارس شامل حقوق و دستمزد است که این بخش توسط دولت تأمین می‌شود و بخش اندکی از هزینه‌ها باقی می‌ماند که باید توسط کمک‌های مردمی یا سرانه پرداخت شده به مدارس تأمین شود.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تأکید کرد: کمک‌های مردمی به مدارس اگرچه حجم کوچکی از هزینه‌های مدرسه را شامل می‌شود اما در پیشرفت روند مدرسه مؤثر است. البته دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌ها باید کاملاً اختیاری باشد یعنی مدیر مدرسه در ابتدای سال با برگزاری جلسه‌ای هزینه‌های مدرسه را برای خانواده‌ها تشریح و اعلام کند هر فردی که تمایل دارد به مدرسه کمک مالی داشته باشد.
به گزارش تسنیم ثقفی ادامه داد: جنبه اختیاری بودن کمک‌های مردمی باید رعایت شود و برای این موضوع عدد و رقم از سوی مدارس مشخص نشود.
وی با اشاره به اینکه والدین در صورت مشاهده تخلف مدیران مدارس این موضوع را گزارش کنند، عنوان کرد: هم‌اکنون یکی از مشکلات این است که والدین در مواجهه با تخلفات آن را گزارش نمی‌کنند. واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران فعال است، همچنین خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش شهر تهران به‌صورت الکترونیکی شکایت خود را طرح کنند.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شماره تماس 09121540640 آماده دریافت شکایات مردمی است و خانواده‌ها می‌توانند صدا و فیلم خود را به این شماره ارسال کنند که ظرف مدت 72 ساعت به این شکایات رسیدگی خواهد شد.
نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی
در همین زمینه رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به نظارت و کنترل مداوم بر اخذ شهریه در مدارس غیردولتی گفت: ‌نرخ افزایش شهریه در شهر تهران حداقل 2/5 و حداکثر ۱7/5 درصد است.
مرضیه گرد در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی در بحث شهریه‌ها اظهار داشت: الگوی شهریه در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی تصویب شده و به مدارس اعلام شده است که طبق این الگو فضا،‌ معلم، سطح تحصیلات و کیفیت آموزشی و پرورشی جزو پارامترهای تعیین شهریه هستند.
وی افزود: موسسان مدارس غیردولتی باید جزییات برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه خود را متناسب با الگوی شهریه در نرم افزاری که امسال طراحی شده قرار دهند که این برنامه‌ها باید به تایید شورای نظارت استان‌ها برسد و با تایید شورای تعیین شهریه مناطق و ادارات کل، نرخ شهریه به مدارس ابلاغ می‌شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: امسال افزایش 20 درصدی شهریه را نداریم بلکه نرخ افزایش شهریه در شهر تهران حداقل 2/5 و حداکثر 17/5 درصد است و مواردی همچون هزینه ناهار و سرویس و اردو نباید جزو آیتم شهریه مدارس محسوب شود و مدارس به هنگام ثبت‌نام هیچگونه مبلغی به جز شهریه مصوب ابلاغی نباید دریافت کنند.
گرد ادامه داد:‌ مدارس غیردولتی باید قراردادی را با خانواده‌ها امضا کنند، ‌مدیران مدارس موظفند پوستر شهریه مصوب شورای نظارت را بر دیوار مدرسه نصب کنند. سال گذشته یک دوره کامل از تمامی مدارس غیردولتی شهر تهران بازدید داشتیم و با تعدادی از مدارس متخلف برخورد شد که این موضوع منتهی به لغو ابلاغ مدیران شد.
وی بیان کرد: تمام مدارسی که شهریه بالا دریافت کرده بودند، امسال اجازه تعیین الگوی شهریه را ندارند و باید شهریه سال گذشته را مبنا قرار دهند و اجازه دارند تنها 2/5 درصد شهریه خود را در سال تحصیلی جدید افزایش دهند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: ‌امسال در بحث اخذ وجوه اضافه بر شهریه به صورت جدی با مدارس غیردولتی برخورد خواهیم کرد.