kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷

2 میلیون تومان جریمه یا بهای اهانت به پیامبر اسلام(ص)؟!(خبر ویژه)

وکیل مدافع روزنامه هتاک «مردم امروز» گفت سردبیر این روزنامه تبرئه و مدیر مسئول آن نیز فقط به پرداخت 2 میلیون تومان جریمه محکوم شده است.

علیزاده طباطبایی در مصاحبه با ایسنا گفت: براساس حکم صادره در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احمد ستاری مدیر مسئول روزنامه به 2 میلیون تومان جزای نقدی محکوم و محمد قوچانی سردبیر این روزنامه تبرئه شد.
پرونده روزنامه مردم امروز با اعلام جرم دادستانی تهران و به اتهام توهین به مقدسات تشکیل شده بود. روزنامه مردم امروز با مدیر مسئولی احمد ستاری (از همکاران کرباسچی در روزنامه همشهری) و سردبیری محمد قوچانی، به خاطر حمایت از نشریه توهین کننده به پیامبر اعظم(ص) در نوزدهمین شماره خود با حکم بازپرس شعبه 2 دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده بود. این روزنامه در حمایت از مجله شارلی ابدو و از قول یک کارگردان، تیتر بزرگ زده بود: «من هم شارلی هستم»! مجله فرانسوی مذکور که اقدام به انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر(ص) کرد در سال‌های 2006 و 2011 نیز مرتکب این هتاکی بزرگ شده بود و مجله‌ای شناخته شده در حوزه جسارت علیه مقدسات اسلامی محسوب می‌شود.
صدور حکم جریمه 2 میلیون تومانی برای هتاکی نشریه مردم امروز به این معناست که می‌توان با پرداخت این جریمه ناچیز به ساحت پیامبراعظم(ص) جسارت کرد!!
محمد قوچانی پیش از نشریه مردم امروز، سردبیری روزنامه آسمان را برعهده داشت. آسمان نیز پس از توهین به حکم قرآنی قصاص و غیرانسانی خواندن آن توقیف شده بود اما رئیس شعبه 79 مدیر مسئول روزنامه آسمان را نیز در آبان 93 به جریمه 2 میلیون تومانی محکوم کرد. چند ماه بعد روزنامه مردم امروز برای اهانت‌های جدید راه‌اندازی شد!
یادآور می‌شود محمد قوچانی داماد عمادالدین باقی (از اعضای حلقه کیان و نزدیک به باند مهدی هاشمی معدوم) و عضو جدید حزب کارگزاران است که در نشریات زنجیره‌ای و توقیف شده نشاط، شرق (مجدداً منتشر می‌شود)، هم‌میهن، اعتماد ملی، مردم امروز، آسمان، شهروند امروز،‌ مهرنامه و... مسئولیت سردبیری را داشته و بنابراین بخش عمده‌ای از تخلفات این نشریات زنجیره‌ای متوجه شخص وی است و با عنایت به اصل حقوقی تشدید مجازات در صورت تکرار جرم، منطقاً باید با این طیف از گردانندگان زنجیره‌ای برخورد قاطع انجام شود اما برخی مسئولان دولتی و قضایی اتفاقاً اصل تخفیف و به حداقل- صفر- رسانی مجازات را برای مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار در پیش گرفته‌اند!
قوچانی از سال 74 با نشریه سازمان مجاهدین انقلاب (عصر ما) همکاری می‌کرد. او بعدها در دوره مدیریت عطریانفر بر روزنامه همشهری، سردبیر مجله همشهری ماه شد و سال 80 به هنگام توقیف عصر ما تصریح کرد «عصر گامی بلند در راه سکولاریزه کردن سیاست بود و مدت‌ها پیش از توقیف به پایان خود رسیده بود. فراموش نکنیم همه ما بر شانه‌های عصر ما ایستاده‌ایم». تیم گرداننده نشریات زنجیره‌ای و اجاره‌ای طی 16-17 سال گذشته ضمن ارتکاب جرایم متعدد ضد امنیتی، تشویش افکار عمومی و هتاکی علیه ارزش‌های اسلامی و انقلاب و نظام، با کمترین مجازات‌ها مواجه شده و حداکثر با تغییر لوگو و عنوان نشریات، روند خیانت‌آلود خود را پی گرفته‌اند. رهبر معظم انقلاب در سال 79 نسبت به فعالیت پایگاه مطبوعاتی دشمن هشدار دادند.