kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

تدابیر ترافیکی ویژه سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)

رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تشریح تدابیر پلیس راهور تهران بزرگ ویژه مراسم سالگرد ارتحال امام از حضور 18 هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جا کردن بیش از یک میلیون زائر و جانمایی این تعداد وسایل نقلیه در 10 پارکینگ خبر داد.


سردار سیدتیمور حسینی رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نشست خبری  که به منظور تشریح تدابیر پلیس راهور تهران بزرگ ویژه مراسم سالگرد ارتحال امام برگزار شد تصریح کرد: محل پارکینگ اتوبوس‌های هر استان به صورت پوستر در اختیار نمایندگان هر استان قرار گرفته و بایستی کاروان‌ها در مسیر مشخص شده تردد و جانمایی کنند.
این  مقام ارشد راهور فاتب در مورد توقف غیرمجاز خودروها و انتقال آنها به پارکینگ شاهد گفت: خودروهایی که در محل‌های غیرمجاز متوقف شوند، توسط پلیس راه جابه‌جا می‌شوند و شهروندان می‌تواند برای اطلاع از خودروی خود با شماره‌های 66926666 و 66935577 و شماره 110  تماس بگیرند.
به گزارش تسنیم رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد تردد موتورسیکلت‌ها گفت: پارکینگ شماره 4  مخصوص موتورسواران است اما به زائران تهرانی توصیه می‌شود از سرویس‌های عمومی و مترو استفاده کنند.
سردار حسینی در مورد ترخیص خودروها خاطر نشان کرد: به منظور تسهیل در امر خدمت‌رسانی، مراکز ترخیص در این  ایام تا ساعت 18 فعالیت خواهند داشت.
حسینی با بیان اینکه از ساعت 7 صبح فردا عوامل راهنمایی و رانندگی در محدوده و اطراف حرم مطهر امام خمینی(ره) مستقر هستند، اظهارداشت: زائران مرقد مطهر امام خمینی(ره) لازم است از توقف وسایل نقلیه در محل‌های غیرمجاز و حاشیه بزرگراه‌ها و همچنین از توقف‌‌های منجر به سد معبر به‌ویژه در مدخل‌های ورودی و خروجی و خیابان‌های فرعی منتهی به  خیابان‌های اصلی بهشت‌زهرا و روی پل‌ها اجتناب کنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نصب بیش از 70 بنر در مسیر حرم مطهر برای راهنمایی زائران گفت: لازم است تا زائران گرامی به تابلوهای هدایت‌کننده و علائم رانندگی در طول مسیر توجه داشته باشند و با توجه به برنامه زمانی تعیین شده برای ترک وسایل نقلیه، از تاخیر در برنامه زمان بندی شده به شدت پرهیز کنند.
وی تاکید کرد: در تمهیدات در نظر گرفته شده کلیه وسایل نقیله حامل زائران می‌بایست از ایمنی و سلامت کامل برخوردار بوده و دارای برگه معاینه فنی و بیمه‌نامه معتبر باشند و پلیس راهور قطعا بر حمل مسافران باتوجه به ظرفیت وسایل نقلیه نظارت کرده و ازجابه‌جایی مسافران در داخل اتاق بار جدا ممانعت به عمل خواهد آورد.
ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های توقف و تردد
حسینی با اشاره به ممنوعیت‌های اتخاذ شده اظهار داشت: زائران باید توجه داشته باشند که از ساعت 17 فردا تا پایان مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و تخلیه کلیه پارکینگ‌ها ومعابر، تردد کلیه وسایل باربری سنگین در مسیر جاده قدیم قم از سه راهی حسن‌آباد تا پل آزادگان و در طول بزرگراه شهید هاشمی و شهید رجایی از پل آزادگان تا جاده قدیم و بالعکس ممنوع بوده و وسایل نقیله مذکور می‌توانند از جاده حسن‌آباد به جاده ساوه و آزادگان غرب و شرق و بالعکس برای تردد خود در طول این مدت استفاده کنند.
رئیس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: همچنین از ساعت 17 فردا تا تخلیه کامل محدوده اطراف حرم، تردد کلیه وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس به استثنای وسایل نقلیه حامل زائران مربوط به پارکینگ‌های 6،5،4 و 10 که شامل اتوبوس‌های بسیج تهران بزرگ و کاروان‌های اعزامی از استان‌های خراسان شمالی و رضوی، آذربایجان شرقی، غربی و قزوین هستند، از بزرگراه شهید هاشمی حد فاصل پل صنیع‌خانی تا بهشت‌زهرا و از سه‌راهی باقرشهر تا بزرگراه خلیج فارس ممنوع است.
سردار حسینی گفت:‌ از ساعت 24 فردا تا پایان مراسم، تردد کلیه وسایل شخصی و اتوبوس‌ها به استثنای کاروان‌های اعزامی  استان خوزستان، یزد و قم در آزادراه تهران - قم حدفاصل پل حسن‌آباد و سه‌راهی کهریزک تا پل شهید کاظمی ممنوع بوده و این وسایل نقلیه از جاده حسن‌آباد به سمت شرق در جاده قدیم قم به سمت تهران ادامه مسیر خواهند داد. لذا آن دسته از وسایل نقلیه شخصی و اتوبوس‌هایی که قصد شرکت در مراسم را دارند از طریق جاده قدیم قم - تهران و درب شرقی بهشت زهرا در پارکینگ‌های تعیین شده مستقر شوند.
حسینی افزود: علاوه بر این موارد از ساعت 24 فردا تا خاتمه این مراسم تردد انواع اتوبوس و مینی‌بوس سایر استانها به سمت جنوب بزرگراه خلیج فارس از پل شهید کاظمی و مربوطه ممنوع است و این وسایل نقلیه باید از مسیرهای از پیش تعیین شده از جمله جاده مرتضی‌گرد، بزرگراه شهید هاشمی و جاده قدیم قم به سمت پارکینگ‌های مربوطه حرکت کنند. وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرودگاه امام در زمان اجرای محدودیت از پنجشنبه از مسیر آزادگان تردد می‌کنند، گفت: در طول  این مدت تردد وسایل نقلیه سبک در محور آزادراه تهران - قم حدفاصل پل شهید کاظمی تا عوارضی تهران قم مجاز بوده ولی در شرایط بحران احتمالی ممکن است ضمن ممنوعیت تردد، وسایل نقلیه به مسیر جاده قدیم قم هدایت شوند.سردار حسینی با اشاره به ممنوعیت توقف اعمال شده در خصوص مراسم ارتحال امام خاطرنشان کرد: از ساعت 17 فردا تا پایان مراسم توقف در بزرگراه خلیج فارس از پل حرم مطهر به سمت جنوب تا عوارضی در هر دو مسیر و در مدخل‌های ورودی و خروجی و در طول بزرگراه شهید هاشمی در مسیر شمال به جنوب تامیدان ساعت در مسیر رفت و برگشت و همچنین در طول بلوار علامه عسگری از سه راهی باقرشهر تا پل حرم ممنوع است.
خدمات ویژه مترو
همچنین حسن نایبی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهار داشت: سرویس دهی به زائران امام راحل(ره) از ساعت 12 شب چهارشنبه شب (بامداد پنجشنبه) حدفاصل ایستگاه شهر ری و حرم مطهر(ره) تا صبح هر نیم ساعت یک بار انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: از ساعت 20 چهارشنبه تا پایان مراسم ارتحال حضرت امام (ره) خدمات‌رسانی در ایستگاه‌های شهر ری، شاهد و حرم مطهر به صورت رایگان خواهد بود. همچنین خدمات‌رسانی به مسافران و زائران از ساعت 5 صبح پنجشنبه در تمامی ایستگاه‌های خط یک تا پایان مراسم سالگرد حضرت امام خمینی (ره)رایگان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو افزود: از ساعت 5:30 صبح پنجشنبه حرکت قطارها در خط یک با فاصله 4 دقیقه خواهد بود و در صورت نیاز سرفاصله حرکت قطارها به 3 دقیقه کاهش می‌یابد.
آمادگی ۵۰ واحد آموزشی برای اسکان زائران
حسینی نماینده آموزش و پرورش در کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی ارتحال حضرت امام (ره) و ایام نیمه شعبان نیز به وجود 10 میلیون همیار پلیس در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: فعالیت‌های راهنمایی و رانندگی باعث شده که محبوبیت و مقبولیت پلیس افزایش یابد.
وی به برپایی 20 هزار پایگاه اوقات فراغت در فصل تابستان توسط آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت آغاز به فعالیت کرده‌اند که حضور راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در آن مشاهده می‌شود چرا که مهارت‌های بحث فرهنگ ترافیکی نیز در آنجا آموزش داده می‌شود.
نماینده آموزش و پرورش به آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای پذیرش مسافران و اسکان زائران پرداخت و تصریح کرد: 50 واحد آموزشی تاکنون برای اسکان زائران آماده شده‌اند.
آماده باش مراکز درمانی تأمین ‌اجتماعی
 برای خدمت به زائران
 دکتر محمدعلی همتی معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در مراسم امسال مطابق با سال‌های گذشته درمانگاه سیار اداره کل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران و یک دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات اورژانسی به زائران مستقر شده است.وی همچنین از آمادگی باند هلی‌کوپتر امداد بیمارستان تأمین‌اجتماعی فیاض‌بخش برای ارائه کمک‌های امداد هوایی خبر داد و افزود: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه اداره کل درمان استان تهران که در اطراف مرقد مطهر حضرت امام (ره) قرار دارند، به منظور امدادرسانی و خدمات‌دهی رایگان به زائران در تاریخ‌های 13 و 14 خردادماه در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.دکتر همتی با بیان اینکه پزشک متخصص اورژانس و فوریت‌های پزشکی و امدادگر برای ارائه خدمات اورژانسی لازم در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) حضور خواهند داشت، گفت: درمانگاه سیار سازمان تأمین‌اجتماعی مستقر در محوطه حرم امام راحل (ره) نیز به همراه تجهیزات و آمبولانس مربوطه با آمادگی کامل خدمات درمانی موردنیاز را به صورت رایگان به زائران ارائه خواهد کرد.
اجرای تدابیر ترافیکی ویژه مراسم نیمه شعبان
همچنین سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست اعضای کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی ایام ارتحال حضرت امام (ره) و نیمه شعبان اظهار داشت: در استان قم و مسجد مقدس جمکران با مدیریت فرماندهی قم برنامه‌های ویژه ترافیکی پیش‌بینی شده و پارکینگ‌ها نیز در اطراف مسجد جمکران برای استقرار زائران مشخص شده است؛ همچنین همکاران راهور برای هدایت زائران مستقر شده‌اند.
سردار مهری به آغاز مرحله اول طرح مدیریت سفرهای تابستانه از 15 خرداد اشاره و بیان داشت: مرحله اول طرح تابستانه از 15 خرداد لغایت 28 خرداد پیش‌بینی شده و مرحله دوم نیز از 25 تیر ماه تا 4 مهر ماه اجرا خواهد شد.
آماده‌سازی 11 پارکینگ برای توقف خودروها
در مسجد جمکران
سرهنگ جهانگیری رئیس پلیس ترافیک شهری در کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی ایام ارتحال حضرت امام (ره) و نیمه شعبان پیش‌بینی کرد که نزدیک به 2 میلیون زائر در ایام نیمه شعبان در جمکران حضور پیدا کنند.وی گفت: 11 پارکینگ برای توقف خودروها پیش‌بینی شده است و پارکینگ‌ها هم اکنون آ‌ماده است.
سرهنگ جهانگیری با بیان این مطلب که امروز تمهیدات ترافیکی در مسجد جمکران و کل استان قم صورت می‌پذیرد خاطرنشان کرد: تمام تمهیدات ترافیکی و انتظامی برای برپایی باشکوه‌تر مراسم نیمه شعبان پیش‌بینی شده است.