kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
کارشناس بازی‌های رایانه‌ای:

بازی‌های رایانه‌ای مخرب، باعث مسمومیت روح استفاده‌کننده می‌شود

یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه با آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت، خانواده‌ها باید سرگرمی‌های فرزندان خود را کنترل کنند، گفت: بازی‌های رایانه‌ای مخرب باعث مسمومیت روح دانش‌آموزان می‌شود.

به گزارش روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل دفترمرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بابک کرباسی کارشناس و تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای در خصوص آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای  اظهار کرد: نحوه گذران اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در هر دوره تابعی از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است. بازی‌های رایانه‌ای امروزه به یکی از عمده‌ترین راه‌های گذران اوقات فراغت تبدیل شده است. در میان جمعیت ۷۵ میلیون ایرانی، حدود ۴۶ میلیون نفر بین ۷ تا ۴۰ درصد با صنعت گیم آشنا و حدود ۵۴ درصد از این جمعیت از کاربران بازی‌های رایانه‌ای هستند.
کرباسی گفت: بنا بر آمار‌ها، از میان بیش از ۲۰ میلیون کاربر بازی‌ها، ۶۰ درصد پسران و ۴۰ درصد دختران یعنی ۱۲ میلیون پسر و ۸ میلیون دختر به‌طور متوسط حدود ۲ ساعت از زمان خود را به بازی رایانه‌ای اختصاص می‌دهند.
وی ادامه داد: آخرین آمار‌های منتشرشده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حاکی از آن است که درحال حاضر، ۱۸ تا ۲۰ میلیون کاربر ایرانی، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را با رایانه و بازی‌های رایانه‌ای سپری می‌کنند.
این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: آمار قابل‌توجه تعداد کاربران بازی‌های رایانه‌ای در ایران در حالی است که۹۰ درصد از بازی‌های موجود در بازار را بازی‌های وارداتی و خارجی تشکیل می‌دهند.
کرباسی تصریح کرد: تسلط بازی‌های خارجی در کشور و نگرانی از رواج برخی از رویکرد‌های اخلاقی مغایر با فرهنگ داخلی، مسئولان را بر آن داشت تا در سال‌های اخیر با ساخت بازی‌های رایانه‌ای بخشی از بازار را به دست گیرند. اما تلاش برای ورود بازی‌های ساخت ایران به بازار به دلیل کیفیت پایین آنها در مقایسه با محصولات خارجی موجب شد تا بازی‌های ایرانی تنها سهمی ۱۰ درصدی از این بازار را به خود اختصاص دهند. اگرچه، در تمام دنیا، بازی‌های رایانه‌ای در تلاش برای به روزکردن خود و هماهنگی با شرایط روز جوامع، به‌طور مستمر در حال بازسازی و ایجاد جاذبه برای مخاطب خود هستند.
وی گفت: طراحی XBOX به منظور انجام فعالیت‌های بدنی محدود در سال‌های اخیر نه تنها به درآمدزایی کشور‌های سازنده کمک کرده است بلکه با ترغیب کاربران به انجام فعالیت‌های محدود بدنی به بخشی از انتقاد‌ها درباره انفعال بازی‌های رایانه‌ای پاسخ داده است.وی خاطرنشان کرد: کودک بسياري از مهارت‌هاي فردي و اجتماعي مورد نياز براي زندگي آينده خود را از طريق همين بازي‌هايي که به نظر بسياري، بي‌اهميت جلوه مي‌کند، مي‌آموزد. بسياري از متخصصان تعليم و تربيت سفارش مي‌کنند که مطالب آموزشي در کلاس‌هاي درس از طريق بازي آموزش داده شود و نتايج گوياي موفقيت استفاده از اين شيوه است.
کرباسی افزود: بازي‌هاي رايانه‌اي، با استفاده از تصاوير جذاب، پرتحرک و زنده و صداهاي مهيج، دنيايي از هيجان را به کودکان پرجنب و جوش ارزاني مي‌کنند. اين جذبه و کشش کودک را به عالمي از تخيلات مي‌برد که در آن خود را قهرمان اصلي ماجرا مي‌پندارند. اين بازي‌ها با ترفندهاي مختلف، چنان تاثيري بر فکر و اعصاب کودک مي‌گذارند که وي خود را جزئي از اين مجموعه ماشيني مي‌پندارد.