kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶

آمریکا توافق بکند یا نکند ایران در دهه آینده قدرتمندتر می‌شود(خبر ویژه)

تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند ایران قدرت بزرگ منطقه است و به همین دلیل واشنگتن نیازمند توافق با ایران است.

رایان کروکر سفیر اسبق آمریکا در عراق در مصاحبه‌ای گفت: ایران قدرت بزرگ منطقه است و قدرت بزرگ هم خواهد ماند. اکنون زمان آن است که روی موقعیت منطقه‌ای ایران متمرکز بشویم.
وی گفت: ما در عراق چه به هنگام ورود و چه هنگام خارج شدن خوب عمل نکردیم و بسیاری از اتفاقات محصول محاسبه اشتباه ماست.
صدای آمریکا نیز در گزارشی گفت: ایران می‌خواهد نفوذ خود را در عراق، سوریه، لبنان و یمن تا حد ممکن گسترش دهد و آن را به‌عنوان وزنه‌ای قدرتمند در برابر آمریکا به کار گیرد. این به معنای فروپاشی نظام قدیم است. دولت‌های بسیار ضعیف عرب، و ضعف حکومت‌های مرکزی در عراق و سوریه و نقاط دیگر باعث شده که ایران قوی‌ترین بازیگر خارجی در عراق شود و نقشی قاطع در سیاست عراق، و حتی در استراتژی نظامی این کشور در مقابله با داعش بازی کند. اما ایران شریک آمریکا نیست. آرون دیوید میلر تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در مصاحبه با شبکه ان‌بی سی گفت: هیچ توافق خوبی با ایران برای آمریکا وجود ندارد اما آمریکا مجبور به این توافق است. اوباما و آمریکا در صورت نپذیرفتن توافق مقصر شناخته خواهند شد و جنگ هم گزینه‌ای نیست که دولت آمریکا آن را ترجیح دهد.
میلر گفت: «در صورت دست نیافتن به توافق، ایران به احتمال قوی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.»
معاون اتاق فکر ویلسون سنتر واشنگتن اذعان داشت حتی دستیابی به توافق با ایران نیز گزینه‌ای ایده‌آل برای آمریکا نخواهد بود.
وی افزود: «یک دهه بعد، آمریکا با ایرانی قدرتمندتر و ثروتمندتر و بانفوذتر از پیش در کشورهای منطقه مواجه خواهد بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد این کشور در آن زمان نیز توانایی‌های هسته‌ای خود را حفظ و گسترش داده است.»
وی اذعان داشت: با توجه به شرایط و پیش‌بینی‌های موجود، هیچ توافقنامه‌ای، توافق خوبی برای آمریکا نخواهد بود و این توافق تنها مواجهه با ایرانی قدرتمندتر از حال حاضر و با ضریب نفوذ بیشتری در عراق، سوریه و یمن را به تاخیر خواهد انداخت.