kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

مسئولیت و شفافیت(نگاه)

علی اکبری

حقیقت و نجات در صدق و راستی است. امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند ممکن است برخی مطالب را به شما مردم نگویم لیکن هیچ‌گاه دروغ به شما نخواهم گفت. همین منش و رفتار در سیره امام امت و مقام معظم رهبری نیز جاری است و حضرت آقا ضمن تکذیب برخی شایعات مبنی بر اینکه در جلسات غیرعلنی ممکن است مطالبی خلاف آنچه در علن مطرح ساخته‌اند، بیان نمایند، اظهار داشتند که هیچ تناقض و تضادی بین آنچه علنی مطرح می‌سازند با مطالب جلسات خصوصی وجود ندارد. (نقل به مضمون) تمام این موارد به این دلیل است که ملت احساس نماید که رهبران جامعه‌‌‌ ‌‌دارای صداقت و درستی با مردم بوده و قصد فریب دادن مردم را ندارند و آنجا که مطلبی مخفی می‌ماند، نه به اعتبار بیگانه دانستن مردم بلکه برای حفظ اسرار و امنیت جامعه و ملت در مقابله با توطئه‌های بیگانگان است. این رویکرد باید مدنظر تمام دولتمردان حکومت اسلامی بوده و به عنوان یک اصل اساسی و غیرقابل تشکیک، به آن عمل شود و نمی توان با استدلال غیرمنطقی و غیرعلمی، با افکار عمومی بازی کرد و یا با سخن غیرصحیح، آنها را فریب داد.
متاسفانه در ایام اخیر شاهد برخی تناقضات در گفتار و عملکرد دولت محترم بوده‌ایم که به طور خاص می‌توان به موضوع قطع یارانه برخی از مردم و قطع سهمیه بنزین یارانه‌ای اشاره کرد؛ ضمن اینکه در موضوع مذاکرات هسته‌ای، دولت محترم آن‌چنان که مورد مطالبه است به شفاف‌سازی مذاکرات اقدام ننموده است. این اقدامات و نحوه عمل دولت محترم تبعاتی منفی به دنبال خواهد داشت که برخی از این تبعات به شرح ذیل خواهد بود:
دولت در نزد افکار عمومی به عنوان دولتی که شجاعت پذیرش نتایج تصمیمات خود را ندارد، معرفی خواهد شد و این مسئله باعث خواهد شد اعتبار آن در نزد افکار عمومی زیر سوال رفته و باعث کاهش اقتدار دولت محترم برای پیشبرد اهداف و راهبردهای اتخاذی گردد. قطعا این امر ناتوانی دولت در اتخاذ دیگر تصمیمات مهم و حساس در آینده را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال در بحث قطع یارانه برخی از مردم، این امر توسط دولتمردان تکذیب و سپس با تلویح و کنایه و نهایتا به صراحت تایید می‌شود و البته سعی می‌شود دولت را بی‌تقصیر و اجرای این امر را خواسته مجلس معرفی نمایند تا اگر قرار است اعتراضی صورت پذیرد، مجلس مورد آماج حمله باشد. به نظر می‌رسد دولت به نوعی ترس از تبعات و نتایج اقدامات انجام شده، گرفتار است و احساس می‌نماید که این تصمیمات هرچند با توجه به وضعیت کشور و قوانین موجود و یا پژوهش‌های انجام شده ضروری است، لیکن اجرای آن ممکن است باعث ریزش آرای دولت در انتخابات آتی شود، بنابراین تلاش می‌کند این اقدامات به اصطلاح چراغ خاموش انجام شود. این در حالی است که این راهبرد نه تنها باعث تثبیت آراء دولت نمی‌گردد بلکه باعث افزایش منتقدین دولت حتی در بین حامیان اولیه خواهد بود. امری که اکنون به وضوح قابل مشاهده است و برخی افراد و جریانات همراه دولت محترم، به صف منتقدین این اقدامات پیوسته‌اند.
با توجه به عدم شفافیت دولت محترم، بازار گمانه‌زنی و شایعه‌سازی تقویت شده و می‌تواند بستری برای سوءاستفاده دشمنان برای تحریک افکار عمومی و اعتبار‌زدایی از دولت محترم و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد. از سوی دیگر با توجه به عدم آمادگی دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با موضوعاتی که تصمیمات اتخاذی بدون توجیه کامل این بخش‌ها انجام شده، احتمال بروز ناهماهنگی، اخلال و حتی تنش در روابط بین بخش‌های اجرایی با یکدیگر و یا مردم متصور است.
یکی از شعارهای انتخاباتی ریاست‌ محترم جمهور که تعریضی به دولت قبل بود، محاسبه تورم بر اساس قدرت خرید و به اصطلاح پول در جیب مردم و نه اعداد آماری بود. امری که اکنون دولت محترم خود برخلاف آن عمل می‌کند و بدون توجه به کاهش قدرت خرید مردم، از کاهش رشد تورم سخن می‌گوید، به بهانه بالا بودن هزینه‌ها، تدابیر اقتصادی خود را به گونه‌ای پیش‌می برد که بیشترین مشکل بر قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه وارد شود. به نظر می‌رسد دولت محترم بیشتر طرفدار قشر مرفه و ثروتمند جامعه است تا قشر ضعیف و برخی از اقتصاددانان حامی دولت نیز این موضوع را مورد اشاره قرار داده و آن را به عنوان نقطه ضعف دولت محترم بیان نموده‌اند.
موضوع دیگر اقناع افکار عمومی برای همراهی با تدابیر دولت است. پیشبرد اموری که مستلزم همراهی و همکاری مردم است به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست و باعث بروز نارضایتی خواهد شد. شعار امسال، همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت است و قطعا برای تحقق این شعار دو طرف بایدحقوق و تکالیف خود را بشناسند و بر اساس اعتماد و احترام متقابل، به این همدلی و هم‌زبانی دست یابند. اظهار عدم امکان تحقق برخی شعارهای اولیه که در دوران انتخابات مطرح گردید و بیان این موضوع با صداقت و صراحت به مردم باعث همراهی ملت با دولت جهت رفع مشکلات و معضلات خواهد بود و در غیر این صورت با چنین اقدامات و رفتارهای نامناسب، بر فاصله دولت و ملت افزوده خواهد شد. امری که قطعا به نفع دولت و ملت نخواهد بود.