kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
با رای نمایندگان

آخرین هیئت رئیسه مجلس نهم مشخص شد تمدید ریاست لاریجانی

علی لاریجانی با رأی نمایندگان برای هشتمین سال پیاپی به ‌عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.


به گزارش خبرگزاری‌ها علی لاریجانی نماینده مردم قم با 205 رأی از مجموع 263 رأی اخذ شده برای هشتمین سال متوالی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.
همچنین با رای نمایندگان حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و دوم انتخاب شدند .
گفتنی است در هیئت رئیسه سال پایانی مجلس نهم، فقط دو تغییر نسبت به هیئت ‌رئیسه سال دوم صورت گرفت، که احمدرضا دستغیب به عنوان دبیر جدید جایگزین حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا و عبدالرضا مصری جایگزین بهروز نعمتی در بین ناظرین هیئت رئیسه شدند.
خبر دیگر این که میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی در مصاحبه با فارس از انتخاب زاهدی به عنوان رئیس و زارعی و کوچکی‌نژاد به‌عنوان نواب رئیس این کمیسیون خبر داد.
شرایط انحلال احزاب مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را ادامه دادند و ماده 21 این طرح را به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد با همکاری قوه قضائیه حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی لایحه تشکیل هیئت منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل 168 قانون اساسی را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
همچنین نمایندگان مقرر کردند فعالیت احزاب در موارد انحلال طبق اساسنامه و اعلام وزارت کشور، حکم دادگاه صالح مبنی بر انحلال و توقیف پروانه فعالیت احزاب از سوی کمیسیون ماده 10 در موارد عدم انجام اصلاحات مورد نظر  کمیسیون مطابق تبصره 3 ماده 9 و عدم اجرای اساسنامه حزب برای تشکیل ارکان حزب در طول مدت دو سال متوالی خاتمه یابد.
طبق ماده 21 طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با ابلاغ تصمیم مقامات صلاحیت‌دار حزب یا رای نهایی دادگاه مبنی بر انحلال حزب وزارت کشور موضوع را در روزنامه رسمی آگهی می‌کند.
به علاوه در صورت انحلال حزب امور مربوط به تصفیه اموال آن زیر نظر دادگاه محل استقرار دفتر حزب با حضور نماینده وزارت کشور و نماینده دادستان محل براساس اساسنامه و در صورت مسکوت در اساسنامه طبق قواعد مربوط به تصفیه شرکت‌های سهامی انجام می‌شود.
خبر دیگر آن که با نظر نمایندگان مجلس احزاب دارای مجوز فعالیت باید ظرف یک سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی گزارش تطبیق وضعیت خود با شرایط آن را به کمیسیون ماده 10 ارسال کنند.
از سوی دیگر با نظر نمایندگان مجلس پس از انحلال حزب، هر نوع فعالیت با عنوان حزب مذکور ممنوع است و مرتکب به مجازات 6 ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
نمایندگان مجلس همچنین به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مصوب کردند شورای رفع موانع اجرایی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور با عضویت معاونان اول قوای مجریه و قضائیه و نایب ‌رئیس اول مجلس تشکیل شود.
نطق‌های میان‌دستور و تذکرهای نمایندگان
محسن صرامی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی و تذکر آئین‌نامه‌ای خود خطاب به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: در صورت عدم اعلام وصول استیضاح وزیر ارشاد ما متن استیضاح را در اختیار جراید قرار داده و اعلام می‌کنیم که هیئت رئیسه مجلس مجمع تشخیص مصلحت نظام شماره دو باز کرده است.
علی‌اصغر زارعی نماینده تهران نیز در نطق میان‌دستورخود گفت : ضمن حمایت مجدد از تیم مذاکره‌کننده، از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهیم با تغییر رویکرد نسبت به تعامل با مجلس و مردم از حالت انفعالی و التماسی خارج شوند.
رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: لازم است تیم مذاکره‌کننده خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داده و بدانند آنجا میز مذاکرات نیست بلکه میدان نبرد و دفاع از حیثیت و اقتدار دینی و غرور ملی جمهوری اسلامی است.
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی خود با اشاره به سخنان دیروز سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر عدم اعلام فهرست اموال توسط یکی از وزرای دولت قبل و سه نفر از وزرای دولت فعلی برخلاف اصل 142 قانون اساسی گفت: آقای محسنی اژه‌ای خیلی ممنون وظیفه شما  اطلاع‌رسانی درباره این موضوعات نیست وظیفه شما احضار این آقایان و پرسیدن چرایی عدم اعلام اموالشان است.
وی ادامه داد : خرمشهرهای جدید با مذاکرات برد-برد آزاد نمی‌شود چراکه ما خرمشهر را در سال ۶۱ با شعار« هیهات من‌الذله» فتح کردیم.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکری شفاهی تک‌نرخی کردن بنزین را نشانه تفاوت نگذاشتن دولت میان پردرآمدها و کم‌درآمدها دانست و گفت: دولت باید هزینه جاری خود را که امسال دو برابر سال 91 می‌شود کاهش دهد، اگر 10 درصد از این میزان کم کند دیگر لزومی ندارد که دست در جیب مردم کند و یا اینکه یارانه پردرآمدها را حذف کند.
تقدیر نمایندگان از برگزاری شایسته مسابقات قرآن کریم
نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از برگزاری شایسته مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم و زحمات رئیس و کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر و قدردانی کردند.
خبر دیگر از بهارستان این که گروهی از پذیرفته‌شدگان دانشگاه علوم اقتصادی در اعتراض به ادغام این دانشگاه با دانشگاه خوارزمی در برابر مجلس تجمع کردند.
از سوی دیگر عدم اجرای پروژه نیروگاه 500 مگاواتی شهرستان نوشهر «وزیر جهادکشاورزی» را برای پاسخگویی به سؤال 3 نماینده مجلس به بهارستان کشاند.