kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹

ایران از نظر تنوع مواد معدنی جزو 5 کشور برتر دنیاست

مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر تنوع مواد معدنی جزو 5 کشور برتر دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، اسدالله کشاورز در جریان بازدید از نخستین نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های معادن و صنایع معدنی خراسان جنوبی در بیرجند با اشاره به اینکه هم‌اکنون میزان ذخیره قطعی معدن در ایران بالغ بر 50 میلیارد تن است گفت: در رتبه‌بندی جهانی ایران جزو 10 کشور برتر معدنی دنیا قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: از هفت هزار معدن موجود در کشور، حدود چهارهزار و 500 معدن فعال و در مجموع 120 هزار نفر در این حوزه به صورت مستقیم مشغول کار هستند.
وی نبود بازار را دلیل تعطیلی معادن کشور عنوان کرد و گفت: در حوزه معدن سلیقه حرف نخست را می‌زند.
کشاورز در بخش دیگری اظهار کرد: هم‌اکنون 70 پهنه معدنی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها به دلیل مشکلات زیست محیطی اقدام به واگذاری نشده ولی برای مابقی پهنه‌ها فراخوان اعلام و واگذار شده‌اند. وی در بخش دیگری با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط عمق حفاری در ایران تنها حدود 50 متر می‌باشد گفت: اما این رقم در سطح جهان 2 کیلومتر است.  وی گفت: از 70 نوع ماده معدنی در کشور حدود 50 نوع ماده معدنی در خراسان‌جنوبی وجود دارد و این استان دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش معدن است.
کشاورز همچنین گفت: پارسال رکورد گواهی کشف توسط خراسان جنوبی زده شد و این استان با صدور 111 گواهی کشف، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد که با صدور این گواهی‌ها 380 میلیون تن به ذخایر معدنی استان اضافه شد.