kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
نمایندگان مجلس در پاسخ به اظهارات اخیر عراقچی:

اجازه بازدید از مراکز نظامی، عبور از خط قرمز تعیین شده از سوی رهبری است

اظهارات اخیر مسئول تیم مذاکره‌کننده ایرانی و تلاش وی در عادی‌سازی خواسته‌های آمریکا مبنی بر بازدید از مراکز نظامی کشورمان، همچنان بازتاب گسترده‌ای در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.




نمایندگان مخالف اظهارات اخیر سیدعباس عراقچی که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند تیم مذاکره‌کننده را متهم به عقب‌نشینی گام به گام از اصول مذاکره و عبور از خط قرمزی می‌کنند که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید داشته‌اند.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد دیروز در گفت‌وگو با فارس در مشهد با انتقاد شدید از اظهارات اخیر عراقچی تاکید کرد: عراقچی با این اظهارات به دنبال عادی‌سازی خواسته‌های آمریکا در مذاکرات است.
عراقچی در اظهارات اخیر خود امکان توافق به منظور بازرسی از مراکز و سایت‌های نظامی را یک امر طبیعی تلقی کرده بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: عراقچی در حالی این موضوع غیرقابل قبول را پیش می‌کشد که در ابتدای این مذاکرات تاکید داشت: در این مذاکرات موضوعات نظامی جایی ندارد و صحبتی در مورد آن نخواهد شد. اما متاسفانه امروز می‌بینیم که چگونگی بازدید از مراکز و سایت‌های نظامی جزو یکی از محورهای مذاکرات گنجانده شده و در مورد آن تصمیم‌گیری شده است.
قاضی‌زاده با تاکید بر اینکه مجلس اجازه چنین کاری نمی‌دهد و آن را مشروط می‌کند، گفت: چرا به این مسئله توجه نمی‌شود که همین پروتکل الحاقی و پذیرش صدام برای بازدید آمریکا از مراکز نظامی و محل انبار موشک‌های نظامی چه بلایی را بر سر او آورد.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها پس از شناسایی انبارهای موشک صدام، تمامی آن تاسیسات را از بین بردند عنوان کرد: این یک موضوع مشخص بوده که مسائل نظامی در زمره موضوعات و مسائل محرمانه هر کشوری است و آمریکایی‌ها اجازه ندارند در زمینه تاسیسات نظامی ما حرفی بزنند.
کوثری: عراقچی اظهارات خود را اصلاح کند
اسماعیل کوثری یکی دیگر از نمایندگان نیز دیروز در غرب استان تهران اظهارات عراقچی را عبور از خط قرمزی دانست که رهبری در مورد بازدید از مراکز نظامی تعیین کرده است و گفت: وی باید این اظهارات خود را اصلاح کند.
وی تاکید کرد: در این مورد به صورت حضوری به آقای عراقچی تذکر داده شد و در اینجا نیز بنده متذکر می‌شوم که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه بازرسی از اماکن نظامی کشور حتی مدیریت شده و کنترل شده را به هیچ تیم و سازمانی نمی‌دهیم.
نماینده مردم شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به لزوم تبعیت کامل تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور از منویات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در برابر کشورهای 5+1 همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به آنها اعتماد کرده است باید براساس موارد مدنظر ایشان صحبت و حرکت کنند.
وی به لزوم پرهیز اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور از تصمیم‌گیری خودسرانه اشاره کرد و گفت:‌اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور نباید خیال کنند که اعتماد رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که هر آنچه خود آنها تصمیم بگیرند درست است، چرا که به هیچ وجه اجازه این کار را ندارند.
کوثری در پایان با اشاره به زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای متذکر شد: قطعا مجلس شورای اسلامی در این هفته تصمیمی خواهد گرفت تا برای تیم مذاکره‌کننده دقیقا مشخص باشد که اعضای خانه ملت هم نسبت به این مسائل حساس هستند و نتیجه این تصمیم‌گیری به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
تیم مذاکره‌کننده باید با تخلفات آمریکا مقابله کند
محمدرضا محسنی ثانی رئيس کمیته امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس در سبزوار  با اشاره به فضای موجود مذاکرات هسته‌ای گفت: تیم مذاکره‌کننده ما باید از تخلفاتی که طرف‌های غربی در طول مدت مذاکرات انجام داده‌اند برای برخورد و محکم کردن متن توافق جامع استفاده کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که هیئت مذاکره‌کننده ما باید خطوط قرمز نظام را حفظ و رعایت کنند، ادامه داد: در حال حاضر تا رسیدن به یک گزاره برگ مورد توافق و مطلوب راه زیادی مانده و هنوز نمی‌توان اظهار نظر جدی در این زمینه داشت.
اظهارات عراقچی در چارچوب منویات رهبری نیست
سید سعید زمانیان نیز تاکید کرد: مسائلی که از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات مطرح می‌شود باید در چارچوب خواسته‌های مردم و رهبری باشد و حال آنکه اظهارات اخیر عراقچی عضو برجسته تیم مذاکره‌کننده در این چارچوب نیست.
وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران باید به‌گونه‌ای عمل کند که زمینه هرگونه زیاده‌خواهی از سوی دشمنان نظام فراهم نشود، گفت: نباید اجازه بازرسی آژانس از مراکز نظامی کشور، حتی به شکل کنترل شده صادر شود.
این مسئول با بیان اینکه آژانس اجازه بازدید از سایت‌های نظامی ایران را ندارد، خاطرنشان کرد: در توافقی که به شکل دو طرفه انجام می‌شود، آمریکا حق زیاده‌خواهی ندارد و خطوط قرمز نظامی ایران توسط رهبر معظم انقلاب به خوبی تعیین شده است.
زمانیان با اشاره به اینکه ایران زیر بار چنین بازرسی‌هایی نخواهد رفت، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز به آنچه مخالف قوانین و خطوط قرمز تعیین شده باشد، واکنش نشان خواهد داد.
نماینده مردم شهرکرد، بن‌و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای عکس‌العمل است، یادآور شد: اگر پس از توافق احتمالی کوچکترین تحریمی وجود داشته باشد عکس‌العمل ایران بی شک سکوت نیست و واکنشی به مراتب مدبرانه نشان خواهد داد.