kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
آیت‌الله نوری همدانی:

مسئولان فرهنگی جایگاه اصلی مساجد را احیا کنند

استاد درس خارج حوزه با اشاره به اینکه مساجد در صدر اسلام پایگاه امور حکومتی، فرهنگی، قضایی، علمی و اجتماعی بود، گفت: متأسفانه با توطئه دشمنان امروز مساجد به محلی تبدیل شده که صرفا در آن نماز می‌خوانند؛ مسئولان فرهنگی باید برای احیای این جایگاه تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار مدیران تخصصی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد، اظهار داشت: در صدر اسلام بسیاری از کارهای حکومتی و اجتماعی در مساجد ساماندهی می‌شد.
وی با ابراز تأسف از اینکه با توطئه و نفوذ مستکبران و استعمارگران در کشورهای اسلامی بسیاری از امور ما هویت اصلی خود را از دست داد، خاطرنشان کرد: به مرور زمان مسجد به مکانی تبدیل شد که صرفا در آن نماز می‌خوانیم.
این مرجع تقلید یکی از وظایف مهم مدیران فرهنگی مساجد را تلاش برای بازگرداندن مسجد به جایگاه اصلی‌اش دانست و گفت: شما باید در مساجد همان فرهنگی که در صدر اسلام حاکم بود را احیا کنید؛ کار شما بسیار مهم و حساس است و اگر کسی از عهده آن بر نمی‌آید باید کنار برود و عرصه را برای دیگران باز گذارد. استاد درس خارج حوزه صمیمیت امام جماعت با مأمومین را بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و گفت: هر اندازه امام جماعت بتواند با مردم برخورد گرم، کریمانه و متواضعانه داشته باشد به همان میزان مؤثرتر است.
آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: آیت‌الله شهید مدنی چند سالی در یکی از مساجد همدان نماز می‌خواند؛ تعامل و ارتباط ایشان با مأمومین به حدی بود که همه آنها و خانواده‌هایشان را می‌شناخت و در جریان امور زندگی آنها بود؛ من تعجب می‌کردم که ایشان چه حافطه خوبی داشته و چقدر به امور مأمومین اهتمام داشتند.