kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴
کشتی به خلیج عدن رسید

روایت مسافر آمریکایی کشتی نجات از جنگ یمن

«کالب ماپین» خبرنگار و فعال صلح در آمریکا با بیان آن که جنگ یمن جنگ شیعه- سنی نیست، تاکید کرد: مردم یمن به دنبال استقلال و رهایی از استیلای آمریکا و عربستان هستند.

به گزارش فارس، فعال آمریکایی با رد اظهارات رسانه‌ها و مقامات غربی و عربی درباره جنگ یمن، ابراز داشت که یمنی‌ها برای استقلال یافتن از استیلا و تسلط واشنگتن و عربستان سعودی در تلاش هستند.
در حالی که کشتی نجات ایران برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن در مسیر اعزام به بندر «حدیده» این کشور است، یک فعال صلح در آمریکا اقدام تهران را بخشی از تلاش بین‌المللی برای کاهش آلام یمنی‌های گرفتار در جنگ خواند.
به نوشته پایگاه خبری اسپوتنیک، «کالب ماپین» خبرنگار و فعال صلح در آمریکا در یک مصاحبه تاکید کرد که ماموریت کشتی «شاهد» ایران، گسترش پیام لزوم تلاش بین‌المللی برای ارائه کمک به مردم یمن است کسانی که به شدت به کمک نیاز دارند چون با بمباران و حملات پادشاهی عربستان سعودی مواجه هستند.
وی تاکید کرد که علاوه بر 50 پزشک و تکنسین ایرانی، هیئتی از فعالان صلح از کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه هم حضور دارند.
وی که خود از مسافران این کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه است، در مورد احتمال حمله به این کشتی توسط عربستان سعودی گفت در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، افکار عمومی با وجود تلاش رسانه‌های جریان غالب برای تحریف اخبار مطلع خواهند بود که چه رخ داده است.
وی درباره تجاوزات نظامی به مردم و کشور یمن افزود: «عربستان سعودی نه تنها اهداف غیرنظامی از قبیل بیمارستان‌ها و مدارس را هدف قرار می‌دهد بلکه از سلاح شیمیایی فسفر سفید که پوست را می‌سوزاند، هم استفاده می‌کند».
خبرنگار آمریکایی با انتقاد از همکاری آمریکا با عربستان سعودی هم گفت: «آنچه سعودی‌ها در حال انجام آن در یمن هستند،‌ قطعا با حمایت،‌ همراهی و کمک مالی دولت آمریکا همراه است و این دولت هم در این حمله مجرمانه و وحشیانه به مردم یمن دخالت دارد».
او با رد تصویر ارائه شده توسط رسانه‌های آمریکایی درباره جنگ یمن با عنوان منازعه شیعه و سنی گفت: «در واقعیت، این تقلا و مبارزه مردم یمن برای دموکراسی و استقلال است. رئیس‌جمهور منصور هادی یک رهبر منتخب و برآمده بر اساس رای دموکراتیک نبود. این یک جنگ مذهبی نیست بلکه جنگی برای استقلال است. مردم یمن خواهان آزادی و رهایی از تسلط وال استریت و رژیم سعودی هستند».
ریاض نمی‌تواند برای کشورهای کمک‌‌کننده به یمن تعیین تکلیف کند
معاون وزیر خارجه ایران با اعلام آمادگی تهران برای ارسال کمک‌های انسانی به تمام مناطق یمن تصریح کرد عربستان نمی‌تواند برای کشورهای کمک‌کننده به یمن و سازمان ملل تعیین تکلیف کند.
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تهران برای ارسال کمک‌های انسانی به تمام مناطق یمن آمادگی کامل دارد، گفت: روند تجمیع و ارسال کمک‌ها را تقویت کرده‌ایم.
وی با ذکر این نکته که عربستان نمی‌تواند برای کشورهای کمک کننده به یمن و سازمان ملل تعیین تکلیف کند، تصریح کرد: کارشکنی عربستان، مانع ارسال کمک‌های موثر انسانی به 20 استان یمن شده است.
گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزرای خارجه چین و روسیه درباره بحران یمن
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه چین و روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.
بحران یمن و شرایط ناگوار انسانی و نحوه کمک‌رسانی به مردم این کشور مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها بود.