kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
در پی صدور حکم اعدام مرسی

مصر آرایش جنگی گرفت/ ترور 3 قاضی و انفجار 2 دادگاه

صدور حکم اعدام مرسی نه‌تنها باعث ترور سه قاضی و انفجار در دو دادگاه شد، بلکه مصر را در وضعیت جنگی قرار داد.

دستگاه قضایی مصر سرانجام پس از ماه‌ها بررسی پرونده «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور، حکم اعدام وی را صادر کرد. «مرسی» و دیگر یاران وی به دلیل آنچه «دست داشتن در حمله به زندان وادی نطرون» و «جاسوسی برای حماس» عنوان شده به اعدام محکوم شدند. البته این حکم اولیه بوده و برای تایید نهایی به مفتی مصر ارجاع داده شده است. اما همین حکم اولیه نیز برای قیام اخوانی‌ها و طرفداران «مرسی» در مصر کافی بود، چرا که اخوان‌المسلمین پس از هشت دهه فعالیت سیاسی توانست نماینده خود را به عنوان اولین رئیس جمهور انتخابی مصر به قدرت برساند اما نظامیان با کودتای خود نگذاشتند عمر حکومت اخوانی‌ها بیشتر از یک سال باشد.
اکنون که «حسنی مبارک» دیکتاتور برکنار شده مصر با تمام جرایم با نفوذ خود در دستگاه قضایی توانست حکم تبرئه خود را به دست بیاورد، صدور حکم اعدام «مرسی» بیش از پیش می‌تواند خشم مردم مصر را برانگیزد. از این رو دولت مصر با اعلام «حالت فوق العاده» و برقراری وضعیت جنگی در این کشور سعی دارد تبعات احتمالی این حکم را به حداقل برساند. اما اخوانی‌ها وعده داده‌اند ساکت نخواهند نشست.
به گزارش تسنیم به نقل از «النشره»، وزارت کشور مصر، شامگاه شنبه اعلام کرد شرایط «فوق‌العاده و هشدار امنیتی» در سرتاسر این کشور برقرار شده و این وزارتخانه درجه آماده‌باش را افزایش داده است. همچنین متعاقب آن، مرخصی‌ها و تعطیلات مربوط به نیروهای پلیس در تمامی بخش‌های پلیس لغو شده است. رسانه‌های خبری نیز به نقل از یک «منبع امنیتی» خبر دادند تدابیر امنیتی اطراف تاسیسات مهم و حیاتی و خیابان‌ها و میدان‌های مهم مناطق مختلف کشور افزایش یافته است. به گزارش شبکه اسکای نیوز، با همه این تدابیر منابع امنیتی در استان اسیوط واقع در جنوب مصر گزارش دادند در نتیجه انفجار یک بمب دست ساز در اطراف مجتمع دادگاه‌های اسیوط و ساختمان استانداری، یک افسر و یک سرباز زخمی شدند. این انفجار در حالی رخ می‌دهد که روز شنبه نیز افراد مسلح با حمله به یک اتوبوس حامل قضات در شهر العریش واقع در شمال سینا، سه قاضی را به قتل رساندند.
از سوی دیگر «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر بعد از صدور حکم اعدام هنگام بازگشت به زندان برج العرب اعلام کرد که به حکم دادگاه اعتراض نخواهد کرد. پایگاه خبری «الیوم السابع»، نزدیک به حکومت فعلی مصر گزارش داد «مرسی» تاکید کرده که هنوز هم خود را رئیس جمهور قانونی مصر می‌داند و به همین دلیل به حکم اعتراض نخواهد کرد. کارشناسان و ناظران عربی بعد از صدور حکم اعدام برای رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، معتقدند ممکن است این حکم به اتحاد گروه‌های مخالف دولت فعلی مصر منجر شود.
ادامه واکنش ها
صدور حکم اعدام علیه مرسی و برخی از شخصیت‌های فلسطینی با واکنش‌های مختلفی روبه رو شده است. اخوان‌المسلمین مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دستگاه قضایی مصر، به ابزاری در اختیار کودتاچیان این کشور تبدیل شده است.» اخوان‌المسلمین در بیانیه خود تاکید کرد: «احکام امروز، باطل است و «محمد مرسی» رئیس‌جمهور ربوده شده در زندان است... از ملت مصر می‌خواهیم همچنان به حمایت از مشروعیت تا سرنگونی حکومت کودتای نظامی ادامه دهند.»
به گزارش رویترز یک مقام ارشد آمریکایی در واکنش به حکم دادگاه قاهره علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر، گفت: «واشنگتن از این مسئله «عمیقا نگران» است و این حکم را خلاف حاکمیت قانون می‌داند.» این موضع‌گیری آمریکا در حالی است که این کشور نه تنها برخلاف ادعای اولیه، روابطش را با دولت کودتا در مصر کاهش نداد بلکه به صورت همه‌جانبه از دولت برآمده از کودتا در مصر حمایت می‌کند. «فرحان حق» معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان‌ملل نیز در واکنش به صدور این حکم اعلام کرد که بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در این خصوص به شدت اظهار نگرانی می‌کند.
سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به صدور این حکم محاکمه مرسی را «نمایشی با استناد به اقدامات باطل خواند» و خواستار آزادی فوری وی شد. رئیس‌جمهور سابق ترکیه  اما هشدار داده که اعدام رئیس‌جمهور سابق مصر عواقب وخیمی برای این کشور به همراه خواهد داشت و آینده مصر را تاریک خواهد کرد.