kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱

فریب می‌دهند یا می‌خوریم؟!(نگاه)

علی اکبری

حکایت تیم مذاکره‌کننده ایران و بیانات و اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص تحریم‌ها، حکایت مثلی است که شهید مطهری در کتاب خویش به آن اشاره می‌کند. شهید مطهری می‌گوید: اگر مردی به خواستگاری زنی برود، یک وقت این زن او را گول می‌زند، مثلا بیوه است و بچه دارد، بچه‌ها را مخفی می‌کند و قیافه خودش را با انواع گریم‌ها عوض می‌کند و خلاصه با نهایت فتانت و زرنگی نقاط ضعف خودش را می‌پوشاند. اگر این مرد با او ازدواج کند و مهر سنگینی هم قرار بدهد، بعد از مدت‌ها که تدریجا عیب‌ها ظاهر می‌شود حق دارد که بگوید: ما را گول زدند و کلاه سرمان گذاشتند؛ چون واقعا یک توطئه در کار بوده است برای گول زدن. لیکن یک وقت انسان، یک حرص و شره احمقانه‌ای پیدا می‌کند و می‌رود سراغ یک پیرزن تا از او خواستگاری کند. پیر زن به او می‌گوید: چرا آمدی خواستگاری من؟ تو سنت چهل سال است و من شصت سالم است! می‌گوید: من شصت سال را هم قبول دارم. می‌گوید: ببین توی دهانم یک دندان نیست و پشتم خم شده. می‌گوید: من قبول دارم. آن پیرزن در کمال صداقت ضعف‌هایش را ارائه می‌دهد، ولی این شخص از درون خودش آنچنان شیفتگی نشان می‌دهد و عجله و شتاب دارد که هر چه او با صداقت عیب‌های خودش را بیان می‌کند، می‌گوید: مهم نیست. حالا اگر با این پیرزن ازدواج کند، آیا بعدا حق دارد که بگوید ما را گول زدند؟! نه، تو گول خوردی ولی کسی تو را گول نزد.
مهم‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان توسط آمریکا اعمال شده است و دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده که افراد، شرکت‌ها و دولت‌هایی که به این تحریم‌ها بی‌توجهی نشان دهند، مجازات خواهند شد.
تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان یکی از مهم‌ترین دلایل مذاکره با آمریکا را رایزنی به منظور برچیدن تحریم‌ها قرار داده است و در این مسیر امتیازات نقدی فراوانی به طرف مقابل داده است و متاسفانه در رسیدن به راهبرد خود مبنی بر برچیدن تحریم ناکام بوده است. چرا  که بعد از توافق ژنو، نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافته بلکه تشدید نیز گردید و حتی جان کری به صراحت به تشدید تحریم‌ها علیه ایران اذعان و اقرار نمود. بر همین اساس تیم مذاکره‌کننده کشورمان که در گام اول نتوانسته‌ این تحریم‌ها را کاهش دهد اعلام می‌دارد که در توافق نهایی که قرار است انجام شود، تمام تحریم‌های هسته‌ای برچیده خواهد شد. در مقابل این ادعا، طرف آمریکایی به صراحت اعلام می‌دارد که لغو تحریمی صورت نخواهد گرفت بلکه تنها بخش کمی از این تحریم‌های کنونی تعلیق خواهند شد آن هم در صورتی که ایران تن به راستی‌آزمایی ویژه بدهد. در این میان حتی کنگره آمریکا به تصویب قوانین و مقرراتی پرداخته که هرگونه لغو تحریم‌ها توسط ریاست جمهور و دولت آمریکا بدون جلب نظر موافق کنگره و سنا را ناممکن می‌سازد و این موضع توسط تمام ارکان دولت آمریکا و حتی اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا اعلام و اعلان می‌گردد. با این وصف تیم هسته‌ای کشورمان همچنان اصرار دارد که تمام تحریم‌ها بعد از توافق نهایی لغو خواهد شد و ایران کاری به مسائل داخلی آمریکا ندارد و دولتمردان آمریکا باید مشکل خودشان را خودشان حل کنند.
باید به تیم هسته‌ای کشورمان متذکر شد طرفی که قرار است تحریم‌ها را برچیند همان طرفی است که به صراحت اعلام می‌دارد این کار را انجام نخواهد داد. با این وصف چگونه می‌توان از فناوری هسته‌ای و دستاوردهای دانشمندان کشورمان دست کشید و عقب‌نشینی نمود؟ آیا اگر بعد از توافق، طرف آمریکایی تحریم‌ها را لغو نکند، طرف ایرانی می‌تواند شکایت کند که چرا آمریکا خلاف توافق عمل کرده است؟ آمریکا از هم‌اکنون اعلام موضع کرده است و مشخص نیست چرا طرف ایرانی تمایل دارد به جای طرف آمریکایی سخن بگوید؟ آیا اگر فردای توافق نهایی، طرف ایرانی از طرف آمریکایی بپرسد که چرا تحریم‌ها را لغو نمی‌کنید، مورد تمسخر آمریکا قرار نمی‌گیرد که من که روز اول گفتم تحریم‌ها لغو نمی‌شود و شما خودتان از طرف ما به مردم خود قول می‌دادید و اکنون نیز خود بروید و به این قول‌های داده شده، عمل کنید! در آن روز تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان چه پاسخی خواهند داشت؟