kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
ظریف:

واشنگتن برای راضی کردن متحدان منطقه‌ای خود به فرافکنی رو آورده است


رایزنی‌های هسته‌ای در وین در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک  در جریان است و نشست‌ها در دو سطح معاونان و کارشناسان بین هیئت مذاکره‌کننده ایران و نماینده 1+5 ادامه دارد.
قرار است نشست دو جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین برگزار شود و روز جمعه نیز سایر اعضای 1+5 در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی به این گفت‌وگوها خواهند پرداخت.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به ادعاهای اوباما با بیان اینکه صحبت‌های رئیس جمهوری آمریکا صرفا تکرار اتهامات بی‌اساس قبلی و برای آرام کردن متحدانشان صورت می‌گیرد، گفت: واشنگتن برای راضی کردن متحدان منطقه‌ایش به فرافکنی رو آورده است.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شرق الاوسط گفت: صحبت‌های رئیس جمهوری آمریکا صرفا تکرار اتهامات بی‌اساس قبلی و برای آرام کردن متحدانشان صورت می‌گیرد.
ظریف اضافه کرد: بی‌اعتباری این ادعاها بارها ثابت شده، سیاست‌های ما در منطقه مبتنی بر تقویت دوستی و همکاری و اقدام مسئولانه برای تقویت ثبات و تضمین امنیت در منطقه است.
وزیر امور خارجه با مردود دانستن این ادعاها عنوان کرد: آمریکا برای راضی کردن متحدان منطقه‌ایش به فرافکنی رو آورده است.
امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع بندی نهایی داشته باشیم
به گزارش فارس، سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در بدو ورود به وین درباره نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در پاسخ به این سؤال که چند درصد از کار انجام شده؟ گفت: خیلی نمی‌توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتا قابل توجهی از آن حتی درباره همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است.
وی ادامه داد: در برخی از پارگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف‌ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم اختلافاتی که در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد را هر چه کمتر کنیم و زودتر به یک متن واحد برسیم.
عراقچی ادامه داد: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع بندی نهایی داشته باشیم.
زیر بار فشار هیچ چیزی را قبول نمی‌کنیم
همچنین بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص مذاکرات هسته‌ای با 1+5 عنوان کرد: این مذاکرات در راستای احقاق حقوق ایران و رفع نگرانی‌های بی‌اساس طرف مقابل صورت می‌گیرد. ما بنا را بر این گذاشته‌ایم که نگرانی طرف مقابل نگرانی است که باید به آن توجه و آن را برطرف کرد، بر همین اساس مذاکره می‌کنیم.

به گزارش فارس، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده، بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم.
وی افزود: او گفته است «مهم است که اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران همانند دیگر کشورها انجام شود، درباره کشورهای عضو پروتکل گاه و بیگاه هنگامی که ضرورت ایجاب کند درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی می‌کنی. چنانچه دلایلی داشته باشیم چرا درباره ایران چنین نشود؟ در حقیقت ایران بطور اصولی باید اجابت چنین درخواستی را بپذیرد». وی اضافه کرد: هیچ ماده‌ای در این پروتکل که صراحتاً دسترسی به سایت‌های نظامی را تجویز کرده باشد وجود ندارد.
آژانس مواضع حرفه‌ای داشته باشد
وی افزود: در عین حال همواره گفته‌ایم که بهتر است آژانس مواضع حرفه‌ای خود را داشته باشد و ارتباطاتش با کشوری مانند ایران براساس اصول متعارف باشد تا زمینه همکاری را برای دو طرف ایجاد کند.
کمالوندی در پاسخ به این پرسش که آیا آژانس در خصوص ادعاهایش اسناد و مدارکی ارائه کرده است؟ گفت: درباره پارچین بارها و بارها این مطلب را مطرح کرده‌اند و ما نیز بارها و بارها پاسخ داده‌ایم که دو بار به این سایت نظامی حساس دسترسی داشته و حتی نمونه‌برداری کرده‌اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: اصول حاکمیتی یک کشور اجازه نمی‌دهد که درهای سایت‌های نظامی‌اش را برای همیشه باز بگذارد.
وی افزود: البته مدارکی را هم که ارائه می‌کنند مدارک قابل اتکا و مهمی نیست. برای نمونه می‌گویند از ماهواره دیده‌اند که فعل و انفعالات و کارهای ساختمانی در سایت نظامی دیده شده که این چیزی طبیعی است و پیچیده و غیرعادی نیست.
دبه‌های طرف مقابل جدی نیست
علی‌اکبر صالحی که هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است، درخصوص اظهارات اخیرش درباره بدعهدی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای گفت: دبه درآوردن را به مزاح گفتم، شکر خدا همه چیز به‌ خوبی پیش می‌رود.
وی افزود: با هدایت مقام معظم رهبری عزیز و بزرگوار، حمایت‌های رئیس جمهور، آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطمئنم با حفظ عزت، منافع و حاکمیت ملی به سرانجام خوبی خواهیم رسید.
صالحی تصریح کرد: ایران کشوری نیست که بخواهد تسلیم این گونه فشارها شود و دبه‌هایشان هم خیلی جدی نیست و به جایی نمی‌رسد، ما آنچه می‌خواستیم در بعد فنی گرفتیم و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
معاون رئیس جمهور گفت: مردم عزیز هم بدانند که ما این مسئولیت را کاملاً در وجود خود احساس می‌کنیم که آنچه خواست مردم و مقام معظم رهبری است تأمین می‌شود و سر سوزنی از این خواسته‌ها عبور نمی‌کنیم و در همان چارچوب عمل خواهیم کرد.
وی همچنین اظهار داشت: اکنون که شما به‌ مزاح سخن گفتید من هم می‌گویم طرف مقابل، آقای مونیز اگر می‌خواهد مذاکره کند بیاید اینجا بنشینیم با هم مذاکره کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه حال عمومی خود را رضایت‌بخش خواند و از ابراز لطف مردم و مسئولان قدردانی کرد.
بسیار بعید است که کنگره بتواند مانع اجرای توافق هسته‌ای شود
کمتر از دو ماه مانده به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، منابعی در کنگره آمریکا می‌گویند بسیار بعید است که مخالفان توافق بتوانند به آرای کافی قانونگذاران آمریکایی جهت مسدود کردن مسیر اجرای توافق جامع، دست یابند.
منابعی در کنگره آمریکا می‌گویند در صورت تصویب نهایی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در کنگره، دیگر بسیار بعید خواهد بود که کنگره قادر به مسدود کردن راه اجرای توافق باشد.
بر اساس طرحی که هفته گذشته در سنا تصویب شد و قرار است این هفته در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد، نمایندگان کنگره این امکان را می‌یابند که توافق جامع ایران و 6 کشور را مورد بررسی قرار داده و با آن مخالفت کنند. اما در آن صورت رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم کنگره را وتو می‌کند که در آن صورت برای بی‌اثر کردن وتو و جلوگیری از اجرای توافق، به دستکم آرای دو سوم نمایندگان نیاز خواهد بود. یک کارمند مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه این طرح احتمالا روز چهارشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد، به پایگاه خبری «آژانس تلگرافیک یهود» (جی‌تی‌سی) گفته است که طرح احتمالا با رأی مثبت قریب به اتفاق نمایندگان و بدون افزودن متمم‌هایی که می‌تواند از میزان حمایت از آن بکاهد، تصویب خواهد شد. وی می‌گوید: «سران هر دو حزب می‌خواهند از بروز مسئله در این مرحله جلوگیری کنند.»
لابی صهیونیستی قدرتمند کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) نیز از تصویب طرح نظارت بر توافق، حتی بدون افزودن متمم حمایت کرده است.