kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶

خط آهن گرمسار- فیروزکوه- گرگان برقی می‌شود

عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی از اجرای پروژه بزرگ برقی کردن خط آهن گرمسار- فیروزکوه- گرگان و ادامه آن تا اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان خبر داد.


به گزارش ایرنا، آنه محمد غراوی در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط شماره 2 ایستگاه بندر گز تا ایستگاه قره تپه بندر ترکمن در استان گلستان، اظهار داشت: پروژه برقی کردن این خط آهن با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون یورویی با مشارکت یک کشور خارجی اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر برقی کردن این مسیر ریلی به طول افزون بر 500 کیلومتر، بازسازی و اصلاح هندسی برخی نقاط و مقاوم سازی و استاندارد سازی تمام تونل‌ها و ابنیه و دیگر اقدامات مورد نیاز این مسیر نیز انجام خواهد شد.
غراوی، افزایش ضریب ایمنی، سرعت و ظرفیت حمل و نقل مسافر و بار را از جمله مزایای اجرای این پروژه برشمرد و اضافه کرد: در حوزه ریلی گلستان سرعت قطار از 120 به 160 کیلومتر در ساعت و ظرفیت حمل بار نیز تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.
عضو هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: از مجموع 6 کریدور ریلی بین کشورهای آسیایی با اروپایی، سه کریدور در ایران (سرخس- بندرعباس، خط سراسری شمال به جنوب، راه‌آهن بین‌المللی ایران- ترکمنستان- قزاقستان)‌واقع است و کشور ما از این حیث موقعیت ممتازی دارد و می‌تواند حداقل 10 درصد حجم مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیایی با اروپایی را به دست آورد.
غراوی افزود: هم‌اکنون درکشور 16 هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی ریلی با 23 هزار واگن باری و 2 هزار و 600 واگن مسافربری و مجموع 700 دستگاه لکوموتیو براساس استاندارد روز اروپا وجود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه ترانزیت بار است.
وی از راه‌اندازی یک رام قطار (ریل‌باس) در مسیر گرگان- اینچه‌برون برای جابه‌جایی مسافر و بار در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک رام قطار ویژه توریستی از تهران به گرگان از دیگر برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی برای توسعه گردشگری گلستان است. غراوی افزود: امسال 500 میلیارد ریال به احداث زیرساخت‌های سایت راه‌آهن اینچه‌برون اختصاص می‌یابد.