kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶

آخرین خبرها از زمین‌لرزه نپال

مرکز عملیات اضطراری نپال اعلام کرد: بسته شدن جاده‌ها به دنبال زمین‌لرزه روز سه‌شنبه عملیات امدادرسانی به نقاط دورافتاده این کشور را با مشکل مواجه کرده است.



بر اساس گزارش مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، این زمین‌لرزه که در ساعات اولیه بعد از ظهر سه‌شنبه (به وقت محلی) روی داد 7/3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شدت داشت و کانون آن در 83 کیلومتری شرق کاتماندو و نزدیکی کوه اورست بود.بر اساس گزارش مرکز عملیات اضطراری نپال، تعداد قربانیان زمین‌لرزه روز سه‌شنبه این کشور به 66 کشته و بیش از دو هزار مجروح رسیده است.
بر اساس این گزارش تاکنون بیش از 17 پس‌لرزه در نپال به وقوع پیوسته است.پس‌لرزه‌های مکرر باعث وحشت مردم این کشور شده به گونه‌ای که مردم کاتماندو و بسیاری از شهرهای این کشور شب‌ها را به رغم سردی هوا در فضای باز و در چادرها سپری می‌کنند.به گزارش خبرگزاری پی‌تی‌آی‌ هند زمین‌لرزه نپال باعث شد بسیاری از ساختمان‌ها که در زمین‌لرزه سه هفته پیش آسیب‌دیده بودند، به کلی تخریب شود.
به گفته مقامات نپال تمامی مدارس این کشور که به دنبال زمین‌لرزه پنجم اردیبهشت تعطیل شده بود و قرار بود در چند روز آینده بازگشایی شود تا اطلاع بعدی همچنان تعطیل خواهد بود.در زمین‌لرزه سه هفته گذشته بیش از 25 هزار مدرسه به کلی ویران شد و حدود یک میلیون دانش‌آموز به این زودی‌ها مکانی برای تحصیل ندارند.
ارتش آمریکا نیز اعلام کرده یک فروند بالگرد این کشور با هشت سرنشین که حامل کمک‌های امدادی بود از سه‌شنبه در نپال ناپدید شده است.
وزارت کشور هند نیز در گزارشی اعلام کرد: زمین‌لرزه اخیر باعث ویرانی تعدادی واحد مسکونی در شمال هند و جان باختن 17 نفر شده است.
زمین‌لرزه نپال باعث تخلیه مدارس و تعدادی از ادارات  دولتی در دهلی نو شد و نیروهای امنیتی قاضی‌آباد، گواتی، پتنا، کلکته و باتیندا به حالت آماده‌باش درآمدند. بنا به این گزارش، سازمان ملل متحد نیز که قرار بود 423 میلیون دلار برای بازسازی مناطق زلزله‌زده نپال و کمک‌رسانی به بازماندگان آن حادثه مرگبار کمک کند، تنها توانسته 13 درصد این مبلغ را تامین کند. امدادرسانان بین‌المللی می‌گویند حتی پیش از زلزله روز سه‌شنبه هم با کمبودهای جدی مواجه بوده‌اند و حالا به نظر می‌رسد اوضاع وخیم‌تر از پیش خواهد شد. گفتنی است، پنجم اردیبهشت ماه گذشته نیز زلزله‌ای به بزرگی 7/9 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) کاتماندو پایتخت نپال را لرزاند که حدود هشت هزار نفر در اثر آن جان باختند و بیش از 17 هزار نفر مجروح شدند.