kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰

واکنش‌های گسترده به افشاگری سیمور هرش درباره مرگ بن لادن

افشاگری سیمور هرش روزنامه‌نگار معروف آمریکایی درباره دروغ‌گویی باراک اوباما درباره قتل بن لادن با واکنش‌های گسترده‌ای رو‌به‌رو شد.


 سیمور هرش روز یک شنبه با استناد  به گفته‌های یک مقام اطلاعاتی ارشد بازنشسته آمریکایی که از اطلاعات اولیه درباره حضور بن لادن در «ابوت آباد» آگاه است، دروغگویی اوباما در خصوص ماجرای قتل بن لادن را افشا کرد.
این مقام اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی به هرش گفته است «دولت پاکستان نقش فعالی در تائید و اجرای حمله به محل اختفای بن لادن داشته، در حالی که دولت اوباما مدعی است این عملیات کاملا  آمریکایی بوده و پاکستانی‌ها پیش از اجرای عملیات هیچ اطلاعی از آن نداشته‌اند.» به گفته هرش، اوباما با جعل دروغ در این باره سعی کرد از آن استفاده تبلیغاتی کند. هرش در پایان نتیجه گرفت که دروغگویی در سران کاخ سفید رواج دارد و... اما این افشاگری با واکنش  منفی و گسترده‌ای از سوی دولت و رسانه‌های آمریکایی و غربی روبه‌رو شد.  بلافاصله کاخ سفید اظهارات مطرح شده از  سوی این روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی را رد کرد.
«جاش ارنست»،  سخنگوی کاخ سفید به جای پاسخگویی مستقیم به اظهارات مطرح شده از سوی سیمور هرش به روزنامه‌نگاران و افرادی خارج از دولت اوباما که صحت گزارش وی را زیر سوال برده‌اند، اشاره کرد و گفت: «کاخ سفید تنها کسی نیست که می‌بیند این مطلب خبری مملو از اطلاعات نادرست و غلط است. هیچ‌کس در اینجا نگران این مسئله نیست.»
ارنست گفت: «مایک مورل، معاون سابق سازمان سیا گفته است که حتی یک جمله از گزارش هرش هم درست نیست. پیتر برگن از شبکه خبری سی ان ان هم گفته است آنچه در این گزارش صحیح است، جدید نیست و آنچه در این گزارش جدید است، صحیح نیست!»
سی‌ان‌ان، هافینگتون پست، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، کریستین ساینس مانیتور، ان‌بی‌سی نیوز نیز با انتشار گزارش‌هایی درباه افشارگری سیمور هرش از آن با عباراتی مثل «توهم توطئه هرش»، «داستان‌سرایی»، «اظهارات بی‌اساس» و «گزارش بی‌پایه» یاد کردند.
اما به اعتقاد رسانه‌ها و کارشناسان مستقل، همین که دولتمردان آمریکایی هرگز جسد بن لادن را نشان ندادند و مدعی شدند وی را پس از کشتن به دریا انداخته‌اند، کافی است تا به دروغ بودن این داستان پی برد.