kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کمبود متخصص متعهد

وقتی متخصصان با حقوق شبی 700 هزار تومان هم در بیمارستان حضور نمی‌یابند!

یکی از مهمترین گلایه بیماران، عدم حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی است؛ البته این مشکل با اجرای طرح تحول سلامت تا حدی کمتر شد ولی همچنان متخصصانی که شبی ۷۰۰ هزار تومان دریافتی دارند، از حضور در بیمارستان سر باز می‌زنند!

سرویس اجتماعی-

یکی از مشکلاتی که در برخی مواقع بیماران از آن گلایه دارند عدم حضور متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی است که برای این امر در طرح تحول سلامت تدابیری اندیشیده شد. به طوری که پرداختی متخصصان مقیم افزایش داده شد، ولی براساس شواهد آشکار است که این مشکل همچنان وجود دارد و مسئله تاحدی بغرنج شده که صدای وزیر بهداشت نیز بلند شده است.
قاضی زاده هاشمی در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری با گلایه عنوان کرد: متاسفانه ما امروز شاهد عدم حضور اساتید در کشیک‌های شب و بستری‌ها هستیم و روز به روز زاویه این اشکال افزایش می‌یابد و این مشکل از آنجا نشات گرفته که روسای بیمارستان‌ها اساتید شاخص پزشکی شدند و در نهایت درمان و آموزش معطل باقی ماند.
بر این اساس وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی عنوان کرد: این تقصیر شماها است و صراحتاً می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعاً ظلم کردید.برای پیگیری بیشتر و واکاوی این معضل، حمید درفشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت تسنیم به ابعاد این مشکل پرداخت و عنوان کرد: در بیمارستان‌ها (آموزشی - دانشگاهی) مُصر هستیم که وقتی طرح مقیمی به پزشکان پرداخت می‌شود باید پزشک متخصص نیز حضور داشته باشد و ما این مسئله را کنترل می‌کنیم.
وی درباره این که پس چ   را این معضل با وجود اجرای طرح تحول سلامت همچنان وجود دارد و بیماران نیز گلایه‌هایشان ادامه دارد و حتی وزیر بهداشت نیز بر این مشکل صحه گذاشته است، توضیح می‌دهد: اگر چنین ضعفی در برخی‌ بیمارستان ها وجود دارد(!) نشأت گرفته از ضعف مدیریتی است، یعنی مدیر بیمارستان مشکل دارد. زیرا منابع مالی تامین شده است، پرداخت به متخصص نیز صورت می‌پذیرد، بنابراین باید کنترل شود تا این مشکل دیگر رخ ندهد.
درفشی میزان پرداختی‌به پزشکان متخصص مقیم را بین 500 تا 700 هزار تومان در هر شب در بیمارستان‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: این پرداخت‌ها نیز بلافاصله در پایان ماه بدون هیچ تاخیری انجام می‌شود.رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره وضعیت بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه خود نیز عنوان می‌کند: در البرز 10 بیمارستان آموزش دولتی داریم و همه این بیمارستان‌ها متناسب رشته‌های متعدد پزشکی، دارای پزشک متخصص مقیم هستند و باید نیز حضور داشته باشد. کلینیک‌های ویژه نیز در تمام بیمارستان‌های البرز وجود دارد و مابه التفاوت ویزیت پزشکان در پایان هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود، بنابراین تا پایان فروردین کل وجوه را پرداخت کردیم.وی درباره اینکه آیا عدم حضور متخصص مقیم فقط به دلیل ضعف مدیر بیمارستان است و نباید روسای دانشگاه مربوطه و معاون درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت کنند، خاطرنشان می‌کند: بله، کاملاً درست است، البته این مشکل سعی می‌شود رخ ندهد؛ ولی اگر چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد از رئیس دانشگاه تا معاون درمان، آموزش و مدیر بیمارستان و در مجموع همه مقصر هستند.گفتنی است علاوه بر مشکل مطرح شده درخصوص تعرفه‌گذاری ویژه حضور متخصص در شیفت شب در بیمارستان‌ها که با موفقیت چندانی همراه نبوده در سایر موضوعات منشور حقوق بیمار و پزشک نیز در کشور بعضا مشکلات عدیده ای دیده می شود.
به طور مثال در شرایطی که حداقل زمان ویزیت بیمار توسط متخصص در کشورمان 20 دقیقه اعلام شده، برخی از متخصصان و فوق‌تخصصان ایرانی در هر ساعت بیش از 10 بیمار را ویزیت می‌کنند و حتی برخی از مشهورترین اعضای جامعه مذکور که اتفاقا ریاست برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی وزارت بهداشت را برعهده دارند از دستیاران برای معاینه بیمارانی که به مطب آنها مراجعه کرده‌اند استفاده می‌کنند.
گفتنی است یکی از مسئولان مشهور سازمان نظام پزشکی نیز بیماران بستری در بخش را تنها به صورت تلفنی پایش می‌کند و از حضور روزانه و حتی بعضا هفتگی در بیمارستان نیز خودداری می‌کند! به نحوی که سرپرستاران و رزیدنت‌ها به خانواده‌های بیماران بدحال توصیه می‌کنند برای ملاقاتی کوتاه مدت با پزشک فوق‌تخصص بیمارشان به همراه عکس و آزمایش بیمار بستری به مطب آقای دکتر مراجعه کنند!به نظر می‌رسد پایین آمدن درصد قبولی دانشجویان شهرستانی و تهرانی غیر متمول در رشته‌های علوم پزشکی به واسطه خدمات ویژه برخی از مشهورترین مجتمع‌های آموزشی شمال شهر با شهریه 20 میلیون تومانی و قبولی تضمینی فرزندان طبقه مرفه بی‌درد موجب شده، به تدریج شرط «تعهد» و «دردمندی» در میان بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رنگ ببازد. موضوعی که وزیر بهداشت را ناچار ساخته اعتراف کند علی‌رغم افزایش حقوق 15 میلیونی پزشکان در مناطق محروم، متقاضی چندانی برای طبابت در این مناطق وجود ندارد. این در حالی است که وزارت بهداشت می‌تواند با اعطای بورسیه و بالا بردن آمار پذیرش رشته‌های پزشکی از فرزندان مناطق محروم، به این مشکلات پایان داده و مجددا شرط «تعهد» را به قاطبه  متخصصین جامعه پزشکی بازگرداند.