kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
علی‌رغم مصوبه جدید شورای پول و اعتبار

برخی موسسات مالی سود روزشمار 25 درصد می‌دهند!

برخی موسسات مالی که بعضا در صف انتظار دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند مصوبه شورای پول و اعتبار درباره سود بانکی جدید را رعایت نمی‌کنند.


به گزارش ایسنا، یکی از این موسسات که خیلی هم خلوت بوده و بیشتر شبیه شعب تعطیل شده می‌ماند با استقبال از مشتری لیستی از طرح‌های مختلف پرسود را برای وی رونمایی می‌کند.
سود روزشمار 20 درصد و سالانه 24 درصد اولین پیشنهاد است که برای سپرده 30 هزار تومانی به بالا پرداخت شده و حتی کف میلیونی هم ندارد، مسئول شعبه عنوان می‌کند که تا یک هفته پیش سودهای روزشمار ما تا 26 درصد هم بود، اما با کاهش نرخ‌ها و فشاری که بانک مرکزی داشته ناچاریم مدتی سودها را تغییر دهیم، اما تا یکی دو ماه آینده که برخوردها عادی‌تر و فشار بر مؤسسات کمتر شود قول سود روزشمار 24 درصد و سالانه 28 درصد را هم می‌دهیم.
در عین حال که چندین طرح را برای ترغیب متقاضی برای بازکردن حساب و کشاندن سرمایه به شعب خود مطرح کرده و مشتری را حتی با علم بر غیرمجاز بودن مؤسسه خاطی و عواقب ناشی از سرمایه‌گذاری در آن وسوسه می‌کنند.
مؤسسه غیرمجاز دیگری که حساب سود روزشمار 25 درصد آنها نیز همچنان باز بود اعلام می‌کند که سریع‌تر برای سپرده‌گذاری اقدام کنید که ممکن است در روزهای پیش رو ناچار به کاهش نرخ سود باشیم!
سرپیچی مؤسسات اعتباری غیرمجاز از دستور‌العمل بانک مرکزی که با توجه به مقررات موجود و نبودن اختیار تام برای برخورد با موسساتی که تحت نظارت این بانک نیستند، همان دغدغه‌ای بود که نه‌تنها رئیس کل بانک مرکزی بلکه مدیران عامل بانکها و کارشناسان بانکی بارها نسبت به آن هشدار داده بودند.
در این رابطه عنوان می‌شد تا زمانی که مؤسسات اعتباری به ویژه غیرمجازها آزادانه در شبکه بانکی فعالیت کرده و سودهای غیرمنطقی پرداخت می‌کنند نظم کاملی در اجرای سود بانکی حتی در صورت کاهش مجدد برقرار نخواهد شد چرا که با کاهش نرخ سود در بانکها اگر در سویی دیگر پرداخت سودهای کلان در مؤسسات مشتریان را جذب خود کرده و هزاران میلیارد را به مانند سال گذشته و بعد از کاهش نرخ سود بانکی از بانکها خارج به سمت آنها سوق می‌دهد.
بنابراین در حال حاضر شواهد حاکی از حرکات انحرافی مؤسسات از مصوبه شورای پول و اعتبار بوده و تجربه گذشته نشان می‌دهد که در صورت ادامه این روند در چند ماه آینده و با خروج احتمالی سرمایه از بانکها به سمت مؤسسات، بانکی‌ها نیز ترجیح خواهند داد تا به این رقابت مخرب وارد شده و برای حفظ منابع، طرح‌های ویژه سپرده با سودهای جذاب تعریف کنند.