kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰

افزایش قیمت 30 قلم کالا علی رغم بخشنامه جهانگیری

یک ماه پس از ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور برای کنترل قیمت‌ها، افزایش نرخ‌ها شتاب بیشتری به خود گرفته است.


به گزارش نسیم سه روز از ابلاغ بخشنامه جهانگیری به دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نگذشته بود، که خودرو نبض گرانی بازار در بهار 94 را به دست گرفت. قیمت برخی از خودروها ناگهان افزایش یافت و بهانه غول‌های بزرگ خودروسازی برای گران کردن خودرو افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده عنوان شد. اما برخلاف ادعای دست‌اندرکاران صنعت خودرو گرانی برخی از خودروها بیش از یک درصد بود که این مسئله در نهایت پای شورای رقابت را هم به این پرونده باز کرد و قرار شد تا خودروهایی که بیش از یک درصد افزایش قیمت داشته‌اند قیمت خود را کاهش دهند. درحال حاضر با توجه به تمکین نکردن بعضی از خودروسازان به خواست شورای رقابت این مجادله بین این نهاد ضد انحصار و خودروسازان همچنان ادامه دارد.
در نهایت 26 فروردین ماه بانک مرکزی نخستین گزارش هفتگی خود از وضعیت بازار بعد از بخشنامه قیمتی جهانگیری را ابلاغ کرد تا گرانی‌هایی که مردم در سطح شهر دیده بودند، با عدد و رقم‌های بانک مرکزی تأیید شود.
لبنیات بی‌ثبات‌ترین کالای اساسی سال 93 که در مدت شش ماه، سه بار افزایش قیمت داشت مهم‌ترین کالای گران شده بعد از بخشنامه جهانگیری بود. طبق اعلام بانک مرکزی محصولات لبنی 2/4 درصد افزایش قیمت داشته‌اند که در بین این گروه از موادغذایی، شیر پاستوریزه با 1/4 افزایش قیمت در صدر گرانی‌ها قرار گرفت.
وضعیت میوه وسبزی هم در روزهای نخست بعد از بخشنامه جهانگیری چندان تعریفی نداشت و بسیاری ازمیوه‌ها وسبزی‌های تازه از جمله بادمجان و کدو حدود 10 درصد گران شدند.
موج افزایش قیمت میوه‌های نوبرانه هم در این هفته‌ها خرید آن‌ها را برای مردم دشوار کرده بود به شکلی که بانک مرکزی افزایش قیمت آن‌ها را چیزی در حدود 12 درصد اعلام کرد. حبوبات هم از کالاهای مهم گران شده اولین گزارش بانک مرکزی بعد از بخشنامه جهانگیری بودند به شکلی که لوبیا قرمز و لوبیا چشم‌بلبلی با 0/5 بیشترین گرانی‌ها را داشتند.
چند روز از انتشار گزارش هفتگی بانک مرکزی نگذشته بود که گران شدن نان‌های فانتزی به مهم‌ترین خبر روزهای نخست اردیبهشت ماه تبدیل شد. اتحادیه‌های نان‌های فانتزی ادعا می‌کردند که از آغاز سال 94 آرد یارانه‌ای نگرفته‌اند ولی مسئولان وزارت صنعت این مسئله را تکذیب می‌کردند.
قیمت نان‌های فانتزی به‌طور میانگین بین 300 تا 400 تومان افزایش یافت تا در نهایت وزارت صنعت با توجیه این که «این نان‌ها مشمول آزادسازی قیمت‌ها شده‌اند» از سیل حملات نسبت به افزایش قیمت نان‌های فانتزی بکاهد.
اردیبهشت
 و بیماری واگیردار گرانی
علاوه بر لبنیات گران شدن برنج هم باتوجه به این که قوت غالب اکثر مردم است، عرصه را برای مصرف‌کنندگان سخت‌تر از قبل کرد. برنج داخلی درجه یک هفته اول و دوم اردیبهشت ماه را با افزایش قیمت دو درصدی و برنج داخلی درجه دو با افزایش قیمت 2/4 درصدی آغاز کردند. گرانی حبوبات و میوه و سبزی در هفته‌های اول و دوم اردیبهشت شمار کالاهای گران شده را به 20 مورد رساند.
در همین حال قیمت گوشت گوسفند و مرغ هم در هفته اول و دوم اردیبهشت ماه با افزایش 0/2 درصد و 0/6 درصد مواجه شد. به این ترتیب گوشت گوسفند و گوساله تقریباً دوهزار تومان گران شدند. قیمت روغن مایع هم در اردیبهشت ماه پنج درصد افزایش یافت.
در روزهای بعد از بیانیه لوزان که مردم انتظار رونق اقتصادی داشتند، بازار داخل ایران پرنوسان‌ترین ایام دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی را تجربه کرد و شمار کالاهای گران شده بعد از بخشنامه جهانگیری از عدد 30 هم عبور کرد. در این میان هیچ یک از دستگاه‌های دولتی تقصیر گرانی را به گردن نمی‌گیرد و همه یکدیگر را عامل گرانی‌ها معرفی می‌کنند.